שתף קטע נבחר

מת הקרדינל מבוסטון שעמד בלב שערוריית הניצול המיני בכנסייה

לפני 15 שנה התפטר קרדינל ברנרד לאו, הארכיבישוף של בוסטון, לאחר שנחשף כי תחת הנהגתו טויחו המוני מקרים של התעללות מינית בילדים בידי כמרים. היום הוא מת בבית חולים ברומא בגיל 86. סיפור הפרשה שהסעירה את הכנסייה הקתולית ואת העולם הובא בסרט זוכה האוסקר "ספוטלייט"

מת בבית חולים ברומא בגיל 86. קרדינל ברנרד לאו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מת בבית חולים ברומא בגיל 86. קרדינל ברנרד לאו(צילום: EPA)

קרדינל ברנרד לאו, בעבר הארכיבישוף של בוסטון שהפך לסמל שערוריות המין של הכנסייה הקתולית בעולם, הלך יום (ד') לעולמו בגיל 86, כך נמסר מהוותיקן.

 

לאו, שהתפטרותו מתפקידו בבוסטון ב-2002 טלטלה את הכנסייה והציפה בפני העולם את פרשות הניצול המיני של המוסד הוותיק, חי בשנים האחרונות ברומא ובריאותו הלכה והידרדרה. מהוותיקן נמסר כי הוא מת בבית החולים בבירת איטליה אך לא נמסר מהי סיבת המוות. גורמים המקורבים לו אמרו כי הוא סבל מסיבוכים של סוכרת, אי ספיקת כבד והצטברות נוזלים סביב הלב.
לאו שימש כארכיבישוף של בוסטון במשך 18 שנה כאשר האפיפיור יוחנן פאולוס השני – שמינה ב-1984 את לאו לעמוד בראש אחת האַרְכִיבִּישׁוֹפוּת העשירות והיוקרתיות ביותר – נאלץ לקבל את התפטרותו ב-13 בדצמבר, 2002, לאחר שנה סוערת במיוחד בהיסטוריה של הכנסייה.

 

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
  

שורה ארוכה של סיפורים הרסניים שפורסמו על ידי צוות "ספוטלייט" של הבוסטון גלוב הציגו את האופן שבו כמרים שהתעללו מינית בילדים הועברו מקהילה לקהילה במשך שנים תחת ניצוחו של לאו מבלי שהקילות עצמן ידעו מכך או רשויות החוק.

 

התפטרותו של לאו הרעידה את הכנסייה בארצות הברית ופתחה "רעידות משנה" בכל העולם, זאת לאחר שהתגלה כי טכניקות הטיוח בבוסטון נוצלו גם במדינות רבות נוספות. "לכל אלו שסבלו מחסרונותיי ומטעויותיי, אני הן מתנצל והן מתחנן למחילה", אמר אז לאו, שהציע להתפטר כמה פעמים עד שהאפיפיור לבסוף קיבל את פרישתו.

 

הסיפור על חשיפת הבוסטון גלוב של הדברים, והמאבק מול הכנסייה העוצמתית, הובאו בסרט זוכה האוסקר "ספוטלייט" משנת 2015. אך הסיפור בבוסטון למעשה היה רק קצה הקרחון של התעללות מתמשכת וטיוח מדוקדק, שבו אנשי הכנסייה העדיפו לשמור על המוניטין של המוסד מאשר על תמימותם של ילדים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים