שתף קטע נבחר

אבו מאזן: לא נקבל שום תוכנית שלום אמריקנית

הנשיא הפלסטיני הצהיר בפגישה עם נשיא צרפת בארמון האליזה כי ארצות הברית לא תוכל עוד לתווך בין ישראל לפלסטינים במו"מ המדיני נוכח ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל. עימותים פרצו בסיום תפילות יום השישי ליד קבר רחל בבית לחם ומצפון לחברון

אבו מאזן ומקרון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אבו מאזן ומקרון(צילום: רויטרס)
 

הנשיא הפלסטיני אבו מאזן הבהיר בצהריים (יום ו') בפגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, כי ארה"ב לא תוכל עוד למלא את תפקיד המתווך במו"מ בין הפלסטינים לישראל, נוכח הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהכיר בירושלים כבירת ישראל. "לא נוכל לקבל שום תוכנית אמריקנית", הבהיר אבו מאזן בארמון האליזה. וביהודה ושומרון: עימותים פרצו בסיום תפילות יום השישי ליד קבר רחל בבית לחם ובכניסה למחנה הפליטים אל-ערוב שמצפון לחברון.

 

אבו מאזן גם גינה את האיום האמריקני לפגוע בתמיכה הכספית במדינות שהצביעו נגד ארצות הברית. "אנחנו רוצים שלום עם ישראל ורוצים להגיע לפתרון בדרך השלום, ואין פתרון ללא ירושלים", אמר הנשיא הפלסטיני בפריז, "ההכרה במדינת פלסטין היא השקעה בשלום. אנחנו אלה שמפיצים את תרבות השלום ולא המלחמה. תצפו במחאות שייצאו בכל שטחי פלסטין וכולן בדרכי שלום, ועדיין נהרגו פלסטינים. המחאות בדרכי שלום הן דרכי להביע את סירובנו".

 

הוא קרא למדינות אירופה למלא תפקיד גדול יותר במאמצי השלום, ואולם מקרון נזהר שלא לגלות אהדה לאחד הצדדים, ואמר כי "הטעות האמריקאית הייתה לנסות לנהל מרחוק ובאופן חד-צדדי מצב שפתרונו נתון בידי הישראלים והפלסטינים". מנהיגי האיחוד האירופי ובהם גם מקרון חזרו על תמיכתם בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל.

 

"ארה"ב בחרה להיות מוטה"

באגרת לפלסטינים שהופצה במקביל לביקורו בפריז, כתב אבו מאזן: "בגלל החלטתה של ארה"ב לתמוך בהפרות לא-חוקיות נגד זכויות העם הפלסטיני, לא נסכים שארה"ב תשמש כמתווכת בתהליך השלום ולא נקבל שום יוזמת שלום אמריקנית. ארה"ב בחרה להיות מוטה". ההנהגה הפלסטינית גורסת כי וושינגטון איבדה את תפקידה כמתווכת הוגנת במשא ומתן לשלום עם ישראל. הפלסטינים גם מסרבים מאז ההכרזה לפגוש גורמים אמריקניים רשמיים כולל שליחו של טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט וסירבו לקבל את פניו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בביקורו המתוכנן באזור. 

עמנואל מקרון ואבו מאזן בארמון האליזה  (צילום: AP) (צילום: AP)
עמנואל מקרון ואבו מאזן בארמון האליזה (צילום: AP)

בצהריים שוחחו בטלפון נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן והסכימו כי יש לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני על בסיס החוק הבינלאומי. כך מסר הקרמלין. ארדואן קרא לארה"ב לחזור בה מההכרה בירושלים כבירת ישראל והגדיר כ"מכוערים ובלתי נסלחים" את איומי ארה"ב לקצץ את התמיכה למדינות שיצביעו נגדה. לדברי ארדואן, הבית הלבן איים בטלפון על אותן מדינות.  

 

אתמול גינה האו"ם את ההכרזה כי ירושלים היא בירת ישראל. במועצת הביטחון ארצות הברית הייתה היחידה שהתנגדה והטילה וטו, אבל האיום בשלילת סיוע תקציבי הוביל לכך שהתוצאות בעצרת האו"ם בהצבעה על ההכרה האמריקנית בירושלים היו שונות: רוב גדול של 128 תומכים בגינוי, לעומת תשעה מתנגדים. האיום של הנשיא טראמפ והשגרירה האמריקנית באו"ם ניקי היילי כי הם "יסמנו ויזכרו" מי יצביע נגד באו"ם הביא לכך שמדינות רבות נמנעו בהצבעה או שבחרו להיעדר ממנה. בסך הכול, 35 מדינות נמנעו. 193 חברות באו"ם ומתוכן 21 לא השתתפו בהצבעה החשובה.

 

לאחר ההצבעה נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בישראל דוחים את החלטת האו"ם ובמקביל מביעים שביעות רצון מהמספר הגבוה של המדינות שלא הצביעו בעד ההחלטה, מדינות שראש הממשלה נתניהו ביקר בהן - באירופה, אפריקה ואמריקה הלטינית. ישראל מודה לנשיא טראמפ על עמדתו החד משמעית בעד ירושלים ומודה למדינות שהצביעו יחד עם ישראל, ביחד עם האמת". דובר משרד החוץ עמנואל נחשון אמר כי "מספר המדינות שלא תמכו בהחלטה, בנוסף למדינות שנעדרו, הוא משמעותי ביותר. לא כל העולם שותף להצגה".

 

דוברו של אבו מאזן אמר כי התוצאות הן "ניצחון לפלסטין". לשכתו של הנשיא הפלסטיני בירכה על תוצאות ההצבעה בעצרת האו"ם: "ההחלטה הזאת משקפת שוב את עמידתה של הקהילה הבינלאומית לצד הזכות הפלסטינית והסחטנות והאיומים לא ימנעו אותה. ההחלטה הזאת מבהירה פעם נוספת שהסוגיה הפלסטינית נהנית מתמיכה בינלאומית. אף החלטה שמאן דה הוא מוציא לא תשנה את המציאות במאומה - ירושלים היא אדמה כבושה על פי החוק הבינלאומי. נמשיך במאמצינו באו"ם ובמוסדות הבינלאומיים לשים סוף לכיבוש ונקים את מדינתנו כשבירתה היא ירושלים המזרחית. אנחנו מודים לכל המדינות שתמכו בהחלטה למרות כל הלחצים שהופעלו עליהן".

 

סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית כתבה בכותרתה: "מרבית המדינות נתנו סטירה להחלטה של טראמפ וישראל". בחמאס אמרו כי "החלטת האו"ם היא ניצחון לירושלים ותבוסה לטפשות של טראמפ". שר החוץ הטורקי אמר כי "הקהילה הבינלאומית הראתה שהכבוד והריבונות אינן למכירה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אבו מאזן עם עמנואל מקרון
צילום: AP
מומלצים