שתף קטע נבחר

הסורים שברחו מדאעש, אבל מתים מקור

אלפי סורים שהצליחו לברוח מתקיפות ארגון הטרור בא-רקה ובדיר א-זור הגיעו למחנה עקורים בעין עיסא, ונאלצים להילחם באויב חדש-ישן - החורף הקר - עם אוהלי פלסטיק לא אטומים, מחסור בשמיכות ובבגדים חמים והיעדר טיפול רפואי: "תינוקות מתו בגלל מחלות שהחריפו כתוצאה מהקור"

 

 

המלחמה האמיתית על החיים: חדיג'ה עאלוש הצליחה לצאת בחיים מהעירא-רקה, עד לא מזמן בירת "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה, ביחד עם חמשת ילדיה. אולם היא איבדה את בנה בן השבע שמת מקור במחנה עקורים במדינה הערבית.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

בימים האחרונים יורדות הטמפרטורות, ועשרות אלפי אזרחים סורים שאולצו לעזוב את בתיהם בסוריה מוכת המלחמה, מעבירים חורף נוסף באוהלים מפלסטיק או במבנים נטושים. בהיעדר חימום, שמיכות, בגדים חמים או גישה לטיפול רפואי נאות, אפילו קור פשוט יכול להיות קטלני. "הבן שלי מת בגלל הקור", יבבה חדיג'ה בת ה-35, שנראית תשושה וכואבת - שבוע לאחר מות בנה עבדל אילאח. לאחר שברחה ממעוז דאעש בא-רקה, פנתה משפחתה של חדיג'ה צפונה ועברה 55 קילומטרים עד שהגיעה למחנה עקורים בעין עיסא.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
בשעות הלילה, הטמפרטורות כבר מגיעות לארבע מעלות צלזיוס. "הוא השתעל והיה לו חום באמצע הלילה. יום למחרת הוא מת", סיפרה חדיג'ה לסוכנות הידיעות הצרפתית וארבעת ילדיה הנותרים צמודים אליה. "הלוואי והאל יחוס עלינו בקור הזה", היא אמרה.

 

אלפי אוהלים לא אטומים

יותר מ-17 אלף בני אדם מצאו מקלט במחנה בעין עיסא, שבו הוקמו בשורות 2,550 אוהלים, שלא ממש אטומים למזג האוויר בחוץ.

 

רוב התושבים במחנה העקורים נמלאו מתקיפות דאעש בא-רקה ובמחוז דיר א-זור. רבים מבתיהם שוטחו, הערים והכפרים שלהם הפכו לעיי הריסות בלי חשמל ומים זורמים. חזרה הביתה איננה בכלל אופציה.

 

לפי ארגון האו"ם, שמעניק סיוע למחנה העקורים הסורי, אין מרפאה חדשה שתטפל באוכלוסיית המקום שרק הולך וגדל. יותר ממחצית מתושבי מחנה העקורים טוענים שהאוהלים שלהם זקוקים לתיקון או לתחזוקה כדי להגן עליהם מפני הקור.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
כדי לשמור על האוהלים יבשים מבפנים, תושבים רבים מניחים שכבה נוספת של יריעות ניילון ומניחים סלעים מסביב לאוהלים כדי למנוע ממים לחדור דרך הפלסטיק והניילון.

 

ילדים מסתובבים יחפים בקור

מנהל המחנה ג'לאל אל-עייאף הודה שיש "מחסור בתרופות" זמינות למשפחות העקורים בעין עיסא. "אין נתונים על תמותת תינוקות, אבל מקרי מוות נגרמו בגלל מחלות שהחריפו כתוצאה מהקור", הוא אמר.

 

ילדים מתרוצצים בין הסמטאות המאולתרות של המחנה, חלקם יחפים למרות הקור העז. מעטים מהם עטופים בסוודרים ובמעילים שגדולים על מידותיהם.

 

בחלק אחד של המחנה שהוקם כשוק, קבוצות של נשים מתאספות סביב ערימת בגדים יד שנייה ובוחנות את המעילים והמכנסיים.

 

במצב שבו אין מספיק בגדים חמים לחורף, משפחות משתמשות בשמיכות והופכות אותן למעילים ולבגדים חמים אחרים. כך לפי דוברת "הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום", אינג'י סדקי. "בתקופת החורף, ילדים הופכים עוד יותר לפגיעים וחשופים לסכנות בריאותיות נוספות", היא אמרה.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
זיינאב חאליל, אם לארבעה ילדים מהעיר אבו כמאל (או אל-בוכמאל) שבמזרח סוריה, סיפרה שהם זוכים ליחס טוב במחנה. אבל לדבריה, "אנחנו זקוקים לחימום ולשמיכות".

"בגלל הקור, הילדים שלי לא מפסיקים להשתעל מאז שהגענו לכאן", אמרה האישה בת ה-35.

 

10 ימים בלי מזרנים ושמיכות

אום יוסף כורעת מחוץ לאוהל שלה ומרתיחה סיר מים על מדורה כדי לרחוץ את ילדיה. "הדבר הכי חשוב הוא שיהיה לילדים חם", אמרה הסורית בת ה-55 ופניה מכוסים בצעיף סגול כדי לשמור עליהן מהרוח הקרה. "בגלל הקור אנחנו כל הזמן דואגים לילדים שלנו", היא אמרה.

 

"עברנו עשרה ימים בלי מזרנים או שמיכות. אין חימום וקפוא כאן", אמרה אום עומאר בת ה-50, תושבת דיר א-זור שמצאה מקלט במחנה העקורים לפני חודשיים ביחד עם משפחתה. למרות הקור, היא יושבת מחוץ לאוהל שלה וחותכת ירקות לארוחת צהריים. "אין לנו כלום בתוך האוהלים. אנחנו ישנים זה על זה. הם נתנו לנו חמש שמיכות, אבל אנחנו שבעה אנשים", היא אמרה והוסיפה שהסיוע וחלוקת הציוד למחנה איננו על בסיס קבוע.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מאז פרוץ הסכסוך האלים בסוריה ב-2011, יותר משישה מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם בתוך סוריה. רבים מהם נעקרו פעמים רבות משום שהלחימה הגיעה כמעט לכל אזור. כ-750 אלף מהם חיים במחנות, במרכזי מעבר ובמבנים אחרים כמו בתי ספר ומחסנים. כך לפי נתוני האו"ם.

 

בית ספר חצי הרוס במעוז של המורדים מחוץ לדמשק משמש כיום בית לכ-100 בני אדם, בהם אבו מוחמד שאחאד בן ה-71. הוא נמלט מהלחימה ליד ביתו בחוש אל-דוואחירה ומצא מקלט בבניין בית ספר בחמורייה - שני אזורים במעוז המורדים ע'וטה.

 

מצור שמטיל המשטר הסורי על האזור זה ארבע שנים הפך את משימתם של 400 אלף התושבים להשיג מזון, ציוד ותרופות לבלתי אפשרית. "אין מסגרות חלון או אפילו זכוכית להגן מפני הקור", אמר אבו מוחמד. "אנחנו שורפים אפילו פלסטיק כדי לשמור על עצמנו חמים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
גרים באוהלים מפלסטיק. ילד סורי במחנה בעין עיסא
צילום: AFP
מומלצים