שתף קטע נבחר

לא רק סגירת מרכולים בשבת: החוק יחול גם על חנויות הנוחות בתחנות הדלק

מחוות דעת שהגיעה לידי ynet עולה כי החוק שמקדם דרעי לא יחול רק על סופרים ופיצוציות. עדיין לא ברור אם החוק יאפשר לסגור לחלוטין תחנות דלק. "התוצאה תהיה יותר חילול שבת", אומר ח"כ עפר שלח

 

האם גם חנויות הנוחות בתחנות הדלק ייסגרו בשבת? (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
האם גם חנויות הנוחות בתחנות הדלק ייסגרו בשבת?(צילום: אבי מועלם)
 

"חוק המרכולים" יגיע בקרוב לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, וכעת מתברר שסמכויותיו של שר הפנים, על פי נוסח החוק, רחבות יותר ומרחיקות לכת. מחוות דעת משפטית שהגיעה לידי ynet עולה כי החוק מעניק לשר אפשרות לסגור בשבת גם חנויות נוחות הפועלות בתחנות דלק. עדיין לא ברור אם החוק יאפשר לסגור לחלוטין תחנות דלק.

 

הקרב על השבת: ראשל"צ אישרה פתיחת עסקים בסופ"ש

 

השר אריה דרעי, שיזם את החוק לאחר פסיקת בג"ץ בעניין פתיחת המרכולים והפיצוציות בתל אביב, הודיע כי הוא מעוניין לשמור על הסטטוס קוו ולא לאפשר פעילות של מרכולים במרכזי ערים בשבת.

 

 

במסגרת בדיקה מעמיקה שערך ח"כ עפר שלח (יש עתיד) סביב החוק והשלכותיו, השיב היועץ המשפטי של ועדת הפנים והגנת הסביבה תומר רוזנר, לפנייתו של שלח והבהיר: "מהצעת התיקון לפקודת העיריות עולה, כי חוק עזר של רשות מקומית שיסדיר פתיחתן וסגירתן של חנויות נוחות בימי מנוחה יהיה טעון הסכמת שר הפנים ויחול עליו ההסדר החדש המוצע בהצעת החוק".

 

רוזנר הסביר: "ההסדר המוצע יחול על חוקי עזר שיסדירו פתיחה וסגירה של כל בתי העסק בתחום הרשות המקומית, למעט שני סוגים של עסקים: עינוגים ציבוריים ובתי עסק המוכרים מזון ומשקה לצריכה במקום (מסעדות, בתי קפה וכו'). לפיכך, חנויות נוחות שמציעות מוצרי צריכה שונים למכירה אינן בגדר החריגים לבתי העסק ויחול עליהן ההסדר המוצע".

חוק המרכולים ייאפשר לסגור גם חנויות נוחות  (צילום: אוראל כהן) (צילום: אוראל כהן)
חוק המרכולים ייאפשר לסגור גם חנויות נוחות (צילום: אוראל כהן)

לא ברור אם תחנות הדלק עצמן ייסגרו (צילום: אוראל כהן) (צילום: אוראל כהן)
לא ברור אם תחנות הדלק עצמן ייסגרו(צילום: אוראל כהן)

 (צילום: עמית שעל) (צילום: עמית שעל)
(צילום: עמית שעל)
 

 

היועץ המשפטי לוועדה המשיך וכתב כי "שאלה מעניינת שראוי כי תתברר במהלך החקיקה היא מה דינו של עסק שרק חלקו נופל במסגרת החריגים, כגון חנות הכוללת בתוכה בית קפה או מסעדה. לשאלה זו אין מענה ברור בגוף ההצעה".

 

ביש עתיד הודיעו כי יתנגדו לחוק באמצעות מאבק פוליטי וציבורי. "כפי שאמרנו מראש, חוק המרכולים והכניעה של נתניהו לחרדים רק יגבירו מתחים ומחלוקות, ויגרמו להקצנה בשני הצדדים", אמר ח"כ שלח. "נתניהו וליצמן חצו קווים אדומים, ועכשיו ברורה לכולם הפגיעה בכל אזרח. התוצאה תהיה יותר חילול שבת ויותר הקצנה".

מרכולים בראשון לציון ימשיכו להיות פתוחים?  (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
מרכולים בראשון לציון ימשיכו להיות פתוחים? (צילום: אבי מועלם)

 (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
(צילום: אבי מועלם)

מועצת העיר בראשון לציון ניסתה להקדים תרופה למכה (צילום: עיריית ראשון לציון) (צילום: עיריית ראשון לציון)
מועצת העיר בראשון לציון ניסתה להקדים תרופה למכה(צילום: עיריית ראשון לציון)
 

"נתניהו וליצמן חצו קווים אדומים". ח"כ עפר שלח (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"נתניהו וליצמן חצו קווים אדומים". ח"כ עפר שלח(צילום: גיל יוחנן)

 

ח"כ מיקי לוי, חברו של שלח לסיעה, הודיע כי הנחה את צוות לשכתו להכין הסתייגויות רבות לחוק ולהוביל פיליבסטר ארוך במהלך ההצבעה. "למי מפריע שאנשים שעבדו כל השבוע ורוצים לטייל בשבת עוצרים בדרך לשתות קפה ולקנות כריך"? תהה ח"כ לוי. "זהו לא פחות ממחטף ושוד לאור היום".

 

גם בתוך הקואליציה נרשמו התנגדויות. ארבעה מחברי הכנסת מישראל ביתנו צפויים להתנגד לחוק, והשרה סופה לנדבר צפויה להיעדר מההצבעה (כיוון ששר שמצביע נגד הממשלה מפוטר לאלתר). יו"ר המפלגה ושר הביטחון אביגדור ליברמן כתב אתמול ברשתות החברתיות מסר תמיכה לראשי הרשויות שממהרים להעביר חוקי עזר שיעגנו את המצב הקיים, לפני העברת החוק בכנסת. "הפעילות במרחב הציבורי בשבת היא עניין לשלטון המקומי בלבד. כן למסורת, כן לערכים יהודיים. לא לכפייה דתית".

 

בימים האחרונים ניסו רשויות מקומיות להקדים תרופה למכה. בראשון לציון אישרה מועצת העיר את תיקון חוק העזר העירוני המאפשר פתיחת עסקים באזורי התעשייה וברחובות מרכזיים בעיר. על פי המתווה שאושר בראשון לציון יוכלו בעלי עסקים לפעול בשבת באזורי התעשייה וברחובות מרכזיים, בהם ז'בוטינסקי, הרצל, רוטשילד וירושלים. בדיון הבא שתקיים המועצה ידונו על שעות הפעילות ברחובות הראשיים. גם בעיריית גבעתיים ניסו לאשר חוק עזר במהלך דומה, אך המהלך עוכב בינתיים בהוראת בית המשפט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוראל כהן
גם חנויות הנוחות על הכוונת
צילום: אוראל כהן
מומלצים