שתף קטע נבחר

תא ההוצאה להורג שמובטל קרוב ל-3 שנים

בעקבות שורה של תקלות השהתה אוקלהומה את ההוצאות להורג, אך שופטים המשיכו להטיל עונשי מוות על מורשעים בפשעים חמורים. כעת עובדת המדינה הדרומית על נהלי שימוש חדשים בזריקת המוות כדי "להשלים את הפער"

לא פועל זה שלוש שנים. תא ההוצאה להורג במק'אלסטר, אוקלהומה (צילום: AP) (צילום: AP)
לא פועל זה שלוש שנים. תא ההוצאה להורג במק'אלסטר, אוקלהומה(צילום: AP)

 

בעשורים האחרונים נחשבה אוקלהומה למדינה עם אחד מתאי ההוצאה להורג העמוסים ביותר בארצות הברית. אלא שעם כניסתה של 2018 סוגרת המדינה הדרומית שלוש שנים ללא הוצאה להורג בשעה שרשויות התביעה ממשיכות להטיל עונשי מוות.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

התובע הכללי של אוקלהומה מייק האנטר אמר בשבוע שעבר שהוא מתכנן להיפגש עם בכירים ברשויות הכליאה, ומצפה לקבל "בשבועיים-שלושה שבועות הקרובים" הבהרות בנוגע לנהלי השימוש החדשים בזריקת המוות.

 

מתכוננת להשבתן של ההוצאות להורג. מושלת אוקלהומה מרי פלין (צילום: AP) (צילום: AP)
מתכוננת להשבתן של ההוצאות להורג. מושלת אוקלהומה מרי פלין(צילום: AP)

"אנחנו צריכים לחוש לחץ, אבל גם צריכים לעשות את זה כמו שצריך", אמר האנטר. "שני הדברים חשובים באותה מידה".

 

2,817 נידונים למוות ממתינים להוצאה להורג ב-ארה"ב

מושלת אוקלהומה מרי פלין הרפובליקנית אמרה שהיא סומכת על האנטר ועל מנהל האגף לנידונים למוות ג'ו אלבואו לפתח פרוטוקולים חדשים, אבל הודו שהאתגר שעמו מתמודדת המדינה הוא השגת החומרים שמרכיבים את זריקת המוות. "האחריות הכי כבדת משקל למדינה היא לקחת חיים", אמרה פלין בהודעה שפרסמה ביום שישי. "המדינה צריכה להיות בטוחה שהפרוטוקולים והנהלים להוצאות להורג עובדים".

 

בארה"ב יש 2,817 נידונים למוות שממתינים להוצאתם להורג ב-32 מדינות – 47 מהם נמצאים באוקלהומה. כך לפי "מרכז המידע לעונש מוות", ארגון שמושבו בוושינגטון. בדומה למדינות רבות אחרות שמיישמות את עונש המוות, גם אוקלהומה התקשתה בעשור האחרון להשיג את החומרים הקטלניים שמרכיבים את זריקת המוות שאיתה מוציאים להורג את הנידונים למוות. הסיבה המרכזית היא שיצרני החומרים, בהם רבים באירופה, אמרו שאינם רוצים שהמוצרים שלהם ישמשו להרג אנשים. מושלת אוקלהומה חזרה על תמיכתה בעונש מוות לאלה שביצעו "פשעים חמורים", ואמרה שהיא מתכוננות להשבתן של ההוצאות להורג ברגע שבית המשפט יאשר את הפרוטוקולים החדשים.

 

לא רוצה להוציא להורג באמצעות גזים. מנהל האגף לנידונים למוות ג'ו אלבואו (צילום: AP) (צילום: AP)
לא רוצה להוציא להורג באמצעות גזים. מנהל האגף לנידונים למוות ג'ו אלבואו(צילום: AP)

אוקלהומה השהתה את כל ההוצאות להורג בשטחה לפני שנתיים לאחר כמה תקלות. ב-2014, למשל, הזריק רופא רעל לגופו של קלייטון לוקט, בן 38, שהורשע ברצח מדרגה ראשונה, אונס, חטיפה ושוד יחד עם שני גברים נוספים בשנת 1999. אלא שהזריקה לא עבדה והנידון למוות החל למלמל, לנשום בכבדות, להתפתל ולהזיע, ובסופו של דבר מצא את מותו אחרי שאחד העורקים שלו התפוצץ והוא לקה בלבו ומת - 43 דקות לאחר הזריקה.

 

מאז אותה הוצאה להורג הגישו נידונים למוות תביעה נגד מדינת אוקלהומה וטענו שזריקת הרעל החדשה גורמת לסבל רב ולכאבים - דבר שמנוגד לחוקה האמריקנית.

 

מנהל האגף לנידונים למוות החדש, אלבואו, סירב לבקשות להתראיין בנושא נהלי ההוצאה להורג החדשים שמתגבשים באוקלהומה. דובר האגף מסר רק שהסוכנות הפדרלית ממשיכה לעבוד על הפרוטוקולים.

 

החוק באוקלהומה מאפשר לבצע הוצאה להורג באמצעות כיתת יורים, כיסא חשמלי ותא גזים, אולם אלבואו אמר בעבר שהוא לא מתכוון להשתמש בגז חנקן כדי להוציא להורג נידונים למוות. מאז השהיית ההוצאות להורג, 16 נידונים למוות מיצו את האפשרות להגיש ערעורים פדרליים וממתינים לקביעת מועד להוצאת להורג ב"תא המוות" בבית הסוהר בעיר מק'אלסטר.

 

לבית המשפט המחוזי הפדרלי בעיר אוקלהומה סיטי הוגשה תביעה נגד נהלי ההוצאה להורג החדשים, והיא תופעל מרגע שיופעלו הנהלים החדשים. דייל בייץ', איש הסנגוריה הפדרלית שמייצג כמה נידונים למוות באוקלהומה, אמר ש"אנחנו נבחן את הנוהל ובזמן מסוים נפנה לבית המשפט עם מה שמפריע לנו".

 

משרד התובע הכללי באוקלהומה מסר שמועדים חדשים להוצאות להורג ייקבע לפחות 150 ימים - או כחמישה חודשים - לאחר שייכנסו לתוקף נהלי השימוש החדשים בזריקת המוות.

 

עונש המוות זוכה לתמיכה חוצת מפלגות בבית הנבחרים של אוקלהומה, ויותר משני שליש מהמצביעים במדינה תמכו בעונש המוות במשאל שנערך בשנת 2016.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
תא ההוצאה להורג באוקלהומה
צילום: AP
מומלצים