שתף קטע נבחר

הדיור בראש והצעירים בתחתית: אלו ההחלטות שהממשלה קיבלה ב-2017

326 מההחלטות שקיבלה הממשלה עסקו בנושאי חקיקה, 25 עסקו בנסיעות לחו"ל - 13 מהן של ראש הממשלה נתניהו. בתחתית: חינוך, תחבורה ובטיחות בדרכים, חינוך ורווחה

753 החלטות התקבלו בשנת 2017. ישיבת ממשלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90) (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
753 החלטות התקבלו בשנת 2017. ישיבת ממשלה(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נדל"ן תחילה, ספורט אח"כ: רגע לפני ששנת 2017 נגמרת, ערכו במרכז להעצמת האזרח בדיקה באיזה נושאים קיבלה השנה הממשלה החלטות. על פי הבדיקה, שמשקפת במידה מסוימת את סדר היום של השרים, עולה כי נושא הדיור וההסברה נמצאים בראש ואילו בתחתית הרשימה נמצאים הספורט והצעירים.

 

במהלך שנת 2017 התקבלו 753 החלטות ממשלה. 44 מהן (6%) עסקו בדיור ונדל"ן ו-20 החלטות (2.7%) עסקו בנושאי חוץ, הסברה ותפוצות. אם או בלי קשר לעובדה שבעוד פחות משנה נלך להצביע לבחירות המוניציפאליות - 17 החלטות ממשלה (2.3%) התקבלו השנה בנוגע לשלטון המקומי ונושאי פנים. תחום התעשייה והמסחר זכה ל-15 החלטות ממשלה (2%) ובתחום התרבות התקבלו 14 החלטות (1.9%).

 

נדל"ן ודיור בראש הרשימה. אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
נדל"ן ודיור בראש הרשימה. אילוסטרציה(צילום: shutterstock)
 

רק שלוש החלטות בנוגע לנשים ומיעוטים בישראל קיבלה הממשלה בשנה החולפת. בתחומי החקלאות, התקשורת והאזרחים הוותיקים התקבלו שתי החלטות בלבד – זאת למרות שהנושאים הללו העסיקו לא מעט את הציבור ואת הפוליטיקאים בישראל בשנת 2017. בתחתית הרשימה נמצאים התחומים: ספורט, צעירים וקליטת עלייה – שזכו להחלטת ממשלה אחת.

 

רוב החלטות הממשלה בנושאי חקיקה נגעו להחלטות ועדת השרים לענייני חקיקה. 183 החלטות נוספת (כ-24%) התקבלו בנושאים מנהליים, לרבות אישור מינויים, נסיעות שרים לחו"ל, וסמכויות משרדים ושרים. עוד עלה מבדיקת המרכז להעצמת האזרח, כי 40 החלטות ממשלה (5.3%) עסקו באישור אמנות והסכמים בינלאומיים.

נתניהו נוחת בסין. 13 החלטות על נסיעות ראש הממשלה (צילום: חיים צח / לע"מ) (צילום: חיים צח / לע
נתניהו נוחת בסין. 13 החלטות על נסיעות ראש הממשלה(צילום: חיים צח / לע"מ)

תשע החלטות בנושאי פטור ממכרזים קיבלה הרשות המבצעת של מדינת ישראל. שמונה החלטות נוספות התקבלו בנושא אישור גיוס תרומות למשרדי הממשלה השונים. על רקע הביקורת על הנסיעות הרבות של חברי כנסת ושרים לחו"ל - 25 החלטות ממשלה עסקו בנסיעות לחו"ל של בכירי המדינה, מתוכן 13 עסקו בנסיעותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

למרות ריבוי תאונות הדרכים בכבישי ישראל - רק 12 החלטות ממשלה בנושאי תחבורה ובטיחות בדרכים התקבלו בשנת 2017. נושא החינוך זכה לעשר החלטות בלבד, המדע זכה להחלטה אחת פחות. חמש החלטות התקבלו בנושא בריאות, שש בנושאי שירותי דת, ארבע בנושאי רווחה ונתון דומה של החלטות ממשלה התקבל בנושא הגנת הסביבה. כמו כן, שלוש החלטות בלבד התקבלו בנושא מיעוטים בארץ.

 

מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, עו"ד עינת פישר-לאלו, אמרה: "מבט שנתי על נושאי ההחלטות מעלה תובנות מעניינות על פעילות המשרדים, על פעילות ועדות השרים ועל הקשב הממשלתי בשנה שחלפה". לדבריה, "לצד בחינת פעילות המשרדים והוועדות, מעלים הנתונים גם את הנפח הרב שתופסים הנושאים המנהלתיים ואף הפוליטיים, שאינם בהכרח בעלי השפעה ישירה על חייהם של האזרחים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים