שתף קטע נבחר

בסעודיה מתחילים לשלם מע"מ

לראשונה במפרץ: סעודיה ואיחוד האמירויות רוצות לצמצם את התלות בנפט, ומטילות מהיום מע"מ של 5% על רוב המוצרים והשירותים בשתי המדינות. האזרחים עדיין יהיו פטורים ממס הכנסה

בסעודיה ואיחוד האמירויות התחילו היום (ב') להטיל מע"מ על מוצרים, לראשונה בתולדות המפרץ. מס של 5% מוטל מהיום על רוב הסחורות והשירותים בשתי המדינות, חלק מרפורמה שמטרתה לצמצם את התלות הגדולה בנפט ועל רקע הירידה במחירי הזהב השחור.

 

בעקבות הצעד מעריכים הפרשנים ששתי הממשלות עשויות להכניס לקופת המדינה 21 מיליארד דולר ב-2018. מדובר באתגר גדול לשתי המדינות העשירות ועתירות הקניונים, שמושכות כמו שאר מדינות המפרץ עובדים מרחבי העולם בזכות הפטור ממסים.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סעודיה, שהפתיעה הבוקר את אזרחיה עם עלייה במחירי הדלק, המזון והבגדים, הפקידה מיליארדי דולרים בחשבונות מיוחדים כדי לסייע לאזרחים נזקקים להתמודד עם העלייה במחירים. התחבורה הציבורית, הטיפולים הרפואיים והשירותים הפיננסיים בממלכה עדיין פטורים ממס. כרגע לא נראה שהאזרחים יתחילו לשלם מס הכנסה.

 

העלייה במחירי הדלק בסעודיה היא השנייה בתוך שנתיים, אך עדיין מחירי הדלק בממלכה הם מהנמוכים בעולם. בסעודיה כבר נקטו צעדים כדי להגדיל רווחים ולהפחית את התלות בנפט, בין השאר באמצעות הטלת מס על טבק ומשקאות קלים וקיצוץ בסבסודים ממשלתיים. הקיצוץ בחודש שעבר בסבסוד על אספקת חשמל גרם לעלייה חדה במחירים.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

קרן המטבע הבינלאומי וארגונים נוספים קראו במשך תקופה ארוכה למדינות המפרץ לגוון את מקורות ההכנסה שלהן ולהפחית את התלות בנפט. בסעודיה יותר מ-90% מההכנסות מגיעות מתעשיית הנפט. באיחוד האמירויות כ-80% מההכנסות הן מנפט.

 

שאר המדינות שחברות במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ – בחריין, כווית, עומאן וקטאר – התייחבו להתחיל גם כן בהטלת מע"מ, אך דחו את התוכניות ל-2019 לכל המוקדם.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מס של 5% על רוב הסחורות
צילום: AFP
מומלצים