שכונה חדשה, התשתיות לא ערוכות: "הגשם העלים מכוניות מתחת למים"
חומרי הבנייה הפזורים בשכונה החדשה באשקלון סתמו את תעלות הניקוז והובילו להצפות הענק: "צריך אכיפה". במפרץ חיפה למדו לקח וסגרו את המעבר התת-קרקעי שמוצף דרך קבע. בכינרת מנסים לשמור על אופטימיות: "יש מחזוריות של 7 שנים טובות ו-7 רעות, אנחנו בשנה הרעה החמישית"
20 מ"מ גשם בתוך שעה קלה באשקלון הביאו להצפה ענקית באחת השכונות החדשות בעיר. ואולם מתברר כי דווקא מפני שהשכונה נבנתה לאחרונה, היא לא הייתה ערוכה לנקז כמות מים גדולה כל כך: חומרי הבנייה שעדיין פזורים בשטח נסחפו אל תעלות הניקוז וגרמו לסתימתן.
התושבים, שרק בחודשים האחרונים נכנסו לבתים החדשים, מצאו את עצמם כמו בלב ים. גם הבוקר (ג') חלק מהמכוניות עדיין מושבתות. "היו כמה רגעים שלא הכרתי את השכונה, לא הבנתי איפה אני נמצאת. בתוך שניות מפלס המים עלה ומחצר הבית ראיתי את המכוניות נעלמות", סיפרה ליאורה חביב, תושבת השכונה. "נכנסנו לבית לפני פחות משנה, והכול כאן מאוד חדש. היו דיירים שהתלוננו שלא מפנים פסולת בנייה. העירייה דווקא פינתה כמה פעמים, אבל הקבלנים לא עובדים נקי. אני רואה אותם זורקים פסולת בכל פינה, הם סומכים על העירייה שתפנה. צריכה להיות כאן אכיפה ברורה", הציעה.
גם בחיפה נרשמו הצפות חריגות. בעירייה הסבירו כי המעבר התת-קרקעי ברחוב חלוצי התעשייה, שמוצף דרך קבע באירועי גשם, לא הוצף הפעם, אלא נסגר על מנת למנוע תקלות. "במקום מותקנים חיישנים שמתריעים אם עלולה להתרחש הצפה, ואז המנהרה נסגרת, כדי למנוע אסונות כפי שקרו בעבר". לדבריהם, "זה קרה פעם אחת בלילה שבין ראשון לשני ובפעם השנייה ביום שני בבוקר".
בעירייה הוסיפו כי באירועי גשם חריגים, שבהם יורדות כמויות גדולות של גשמים בפרק זמן קצר, עלולה להיות הצפה במנהרה. "יש מקרים שבהם שום מערכת ניקוז לא יכולה להתגבר על כמויות המים הזורמות באופן פתאומי", נמסר.
עוד נמסר כי מקומות אחרים שבהם היו הצפות, כמו בשכונת רוממה, סובלים מנזקי השריפה שפקדה את העיר בנובמבר שעבר. "סחף רב ממרומי ההר בעיקר באזורים שבהם התחוללה השריפה ונותרו חשופים ללא עצים וצמחייה מייצבת, גרם להצפת כבישים בחלקים שונים של העיר".
"שנה שחונה - חמישית ברציפות"
אף שמקומות רבים הוצפו, בכינרת נוספו רק 24 סנטימטר מים למפלס מתחילת חודש דצמבר. משה מבטח, מנהל התחנה המטאורולוגית בקיבוץ כינרת, אמר: "הכינרת על הפנים, בשפל. החופים מאוד התרחבו, בעיקר באזורים הרדודים. במקומות אחרים המצב קצת יותר טוב, תלוי מאיזו זווית מסתכלים.
"זו השנה החמישית שאפשר להגדיר כשחונה. זו עדיין לא הגדרה סופית, אבל נמדדו בסך הכול 24 מילימטר מדצמבר, שזה בקושי 20 אחוז ממה שצריך לרדת. מתחילת העונה - 39 מילימטר שזה בקושי עשרה אחוזים מהממוצע העונתי המקוצר".
מבטח הסביר כי בשנים גשומות, כשיורדים 100 מילימטר, הכינרת עולה בחצי מטר. בשנים שלפני הקמת המוביל הארצי עלתה הכינרת בחורף ממוצע בתשעה מטרים, וההממוצע הרב-שנתי היה 410 מילימטר בשנה.
לדבריו, "עוד לא הגענו לקו השחור, חסר לנו חצי מטר לקו השחור בערך, אבל חסרים לנו כחמישה וחצי מטרים לקו הכחול, הקו העליון". מבטח מבסס תחזית אופטימית על סמך מאה שנות מדידות בכינרת, ש"מגלות שיש מחזוריות של שבע שנים טובות ושבע שנים רעות לסירוגין. אנחנו בשנה החמישית, אז לפי המדידות צפויות לנו עוד שנתיים קשות ואז - שבע שנים טובות".