שתף קטע נבחר

דיילת לשעבר בדלתא: "הכריחו יהודים לאפסן תפילין וטליתות בתא המטען"

סינתיה פוקלמן, אחת מארבעת הדיילים שתבעו את חברת התעופה האמריקנית בטענה ליחס מפלה כלפי ישראלים ויהודים, סיפרה ל-ynet על שחוותה בטיסות: "בהנהלה יש תפיסה שלפיה מדובר בנוסעים בעייתיים, קולניים וקשים לשירות". בדלתא מכחישים: "נוקטים מדיניות של אפס סובלנות כלפי אפליה"

"דלתא איירליינס הכריחה יהודים דתיים לאפסן את חפציהם – כולל כובעים, תפילין וטליתות – בתא המטען, ולא התירה להם להעלותם למטוס כדי שיוכלו להתפלל. לעיתים נוסעים דתיים לא עלו לטיסה כי סירבו לכך". חברת התעופה השנייה בגודלה בעולם, שמפעילה בכל יום טיסה ישירה מניו יורק לישראל, מתמודדת בימים האחרונים עם תביעה שהגישו ארבעה דיילים שממנה עולה תמונה מטרידה של מדיניות מפלה לכאורה, שאף נגועה באנטישמיות כלפי נוסעים ואנשי צוות יהודים. בריאיון ל-ynet מתארת סינתיה פוקלמן, דיילת יהודייה שפוטרה מעבודתה כעבור עשור בשירות החברה ונמנית עם התובעים, את שחוותה.

 

לקריאת כתב התביעה שהגישו הדיילים נגד דלתא - לחצו כאן

  

"'דלתא הפלתה נוסעים ישראלים ויהודים". סינתיה פוקלמן (צילום: לינקדאין) (צילום: לינקדאין)
"'דלתא הפלתה נוסעים ישראלים ויהודים". סינתיה פוקלמן(צילום: לינקדאין)

 

התביעה, שהגיש עו"ד בריאן מילדנברג מפילדלפיה לבית המשפט במדינת ניו יורק, מגוללת את טענותיהם של ארבעת הדיילים, שטוענים כי דלתא נהגה להפלות עובדים ונוסעים יהודים בדרכם לישראל "בהסתמך על מוצאם וגזעם בלבד". לצד פוקלמן ניצבים הדיילת ציפורה קובה, ישראלית תושבת ניו יורק בעלת ותק של 21 שנים בחברה, שטוענת כי קידומה נמנע בשל מוצאה, הדיילת יאנג סוק סאנצ'ז, שעובדת בחברה יותר מ-30 שנה והושעתה לטענתה בגלל רצונה לחלוק כרטיס הטבה עם חבר ישראלי, והדייל אנתוני פאנזה, גם הוא בעל ותק דומה, שטוען כי הממונים עליו התנכלו לו בגלל שצידד בחבריו היהודים.

 

עיקר טענות התובעים נוגע להטבות שמעניקה דלתא לעובדיה, ובהן העברת כרטיסי טיסה למקורבים. פוקלמן טוענת כי מנהלי חברת התעופה ניסו למנוע העברת כרטיסים לנוסעים יהודים או ישראלים. "בדלתא חקרו רק מקרים של נוסעים יהודים או ישראלים שטסו לתל אביב", היא מספרת. "החברה לא רצתה שדיילות ישראליות יחלקו את ההטבות שלהן עם אחרים".

 

עדותה של פוקלמן לא מציגה רק דרך מטרידה מאוד שבה מנהלי החברה נוהגים לכאורה באנשי הצוות היהודים והישראלים – אלא גם בנוסעים שמשלמים ממיטב כספם עבור כרטיסי הטיסה והשירות במטוס: "ההתנהלות בטיסות לישראל הייתה שונה. תמיד היו מפקחים שהתייצבו בחדר במהלך תדריכי הטיסה – מה שלא קרה בטיסות ליעדים אחרים, אלא רק בטיסות לישראל". פוקלמן מוסיפה כי תמיד היה מפקח נוכח, כבר בשלב העלייה למטוס וגם בנחיתה. גם במקרים הללו, לטענתה, הדבר לא נעשה בטיסות ליעדים אחרים בעולם.

 

"הנהיגה מדיניות של 'פרופיילינג'". "דלתא", ארכיון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"הנהיגה מדיניות של 'פרופיילינג'". "דלתא", ארכיון(צילום: shutterstock)

 

"בדלתא נקטו מדיניות של 'פרופיילינג' כלפי ישראלים ויהודים"

על פי התביעה שהגישו הארבעה, התנהלותה של דלתא, כאמור, הייתה נגועה במאפיינים של סלידה מנוסעים יהודים וישראלים, אם על רקע גזעני ואם בשל התנסויות עבר לא נעימות עם נוסעים ישראלים, שכידוע לא נהנים משם טוב בתעשיית התיירות העולמית. כך או כך, פוקלמן מציינת כי בחברה נערכו במיוחד לטיסות בקו ניו יורק-תל אביב.

 

"היה תהליך של פרופיילינג (אפיון נוסעים)", חושפת פוקלמן. "בקרב ההנהלה יש תפיסה מוטעית שלפיה נוסעים ישראלים או יהודים הם בעייתיים, קולניים וקשים לשירות". כחלק מההיערכות הזו, כך לדבריה, גם הדיילים נחשדו ב"שיתוף פעולה עם האויב", כלומר - הלקוחות. "דלתא תמיד הניחה שאנשי הצוות יעשו בעיות. במקום לנסות לעבוד איתנו – הם הסתכלו עלינו כאילו אנחנו חלק מהבעיה".

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בניגוד לשלושת הדיילים האחרים שחתומים על כתב התביעה – קובה, סאנצ'ז ופאנזה, שעדיין מועסקים בחברת התעופה וטוענים לאפליה – פוקלמן פוטרה מעבודתה. בדלתא טענו כי הסיבה לפיטורים היא היעדרות מטיסה שאליה שובצה, אך פוקלמן טוענת כי היעדרותה נבעה מבעיה בריאותית וכי מעסיקיה הזדרזו להיפטר ממנה בשל היותה יהודייה בעלת קשרים לישראל. כעת היא עובדת בבית ספר ומייחלת לחזור לעבודתה כדיילת, ובמקביל דורש עו"ד מילנדברג מראשי דלתא לחדש את חוזה העסקתה של פוקלמן ולספק לה ולחבריה את כלל הזכויות וההטבות שלהן זכאים דיילי החברה.

 

עו"ד מילדנברג, שמתמחה בתביעות בתחום חברות התעופה, אומר כי מדובר במקרה יוצא דופן. "אני מאוכזב מהדרך שבה דלתא נוהגת בנוסעים ועובדים ישראלים ויהודים בקו תל-אביב-ניו יורק", הוא אומר ל-ynet. על אף שהמקרה של פוקלמן והאחרים הינו מקרה פרטי, מילדנברג מצהיר כי בהליך המשפטי שיזמו הארבעה הם מתעקשים להצביע על העוולות שמתרחשות לטענתם בדלתא - לטובת כל העובדים והנוסעים היהודים והישראלים.

 

 

"כולנו, המתלוננים ואנוכי, נלחמים נגד האפליה ולמען הצדק", אומר מילדנברג. "לקוחותיי קוראים לדלתא לעשות את הדבר הנכון ולהפסיק מייד את כל המהלכים ההתקפיים והמפלים נגד ישראלים ויהודים בטיסות לישראל. הלקוחות שלי מתנגדים להתנהלות של דלתא ונחושים להתייצב מול ההתנהגות המאיימת הזו כלפי יהודים ונוסעים דוברי עברית בטיסות לנתב"ג, ולדרוש פתרון לכל התלונות לאלתר".

 

מדלתא נמסר בתגובה: "החברה דוחה בתוקף את ההאשמות באפליה המתוארות בתביעה זו ותגן על עצמה נמרצות נגדן. כחברת תעופה עולמית, שמחברת אנשים ברחבי העולם מדי יום, דלתא מעריכה גיוון בכל ההיבטים העסקיים ואינה מגלה שום סובלנות לאפליה".

 

איתי בלומנטל השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לינקדאין
הדיילת שפוטרה, סינתיה פוקלמן
צילום: לינקדאין
מומלצים