שתף קטע נבחר

הג'יהאד האיסלאמי מתעצם: זה הזמן לדבר עם חמאס

כדי למנוע את ההשפעה המתרחבת של הג'יהאד האיסלאמי, שנתמך על ידי איראן, ישראל צריכה לשנות גישה: לנסות ולראות את ארגון חמאס ככזה שניתן לדבר איתו ולהגיע איתו להבנות

 

אנשי הג'יהאד האיסלאמי ברצועה ()
אנשי הג'יהאד האיסלאמי ברצועה
 

הג'יהאד האיסלאמי הוא שביצע, על-פי ההערכה בצה"ל, את ירי פצצות המרגמה לעבר יישובי עוטף עזה בימים האחרונים. המשמעות הנלווית לכך גדולה.

 

מאז 2007, עת השתלט ארגון החמאס על רצועת עזה, ישראל רואה בו השליט האפקטיבי שם. מייד לאחר מכן הכריז ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, על רצועת עזה כעל "טריטוריה עוינת" וממנה מבוצעות פעולות נגד אוכלוסיית ישראל. ועל ארגון חמאס הכריז כאחראי לכל המתרחש שם.

 

הודעת דובר צה"ל על ירי הפצ"מרים ב-3 בינואר הייתה יוצאת דופן. הפעם לא צוין שישראל רואה את חמאס כאחראי לירי. אחת הסיבות לכך יכולה להיות שנראה שחמאס מתקשה לשלוט על הנעשה ברצועה בשל מעורבות איראנית הולכת וגדלה.

 

אף שנראה כי החמאס עושה נסיונות להרגיע את השטח, הג'יהאד האיסלאמי ממשיך בירי פצמ"רים לישראל. פצמ"רים שנורו בימים האחרונים היו מתוצרת איראנית ובאופן סימבולי המהלך מאותת על התחזקות איראנית המתבצעת באמצעות הג'יהאד האיסלאמי.

 (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

 (צילום: ידידיה הרוש, TPS) (צילום: ידידיה הרוש, TPS)
(צילום: ידידיה הרוש, TPS)

ירי פצמ"רים ורקטות לעבר עוטף עזה, השבוע (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
ירי פצמ"רים ורקטות לעבר עוטף עזה, השבוע(צילום: רועי עידן)
במאי 2016 פורסם בעיתון הערבי היוצא לאור בלונדון א-שרק אל-אווסט, שאיראן תומכת בג'יהאד האיסלאמי בסכום קבוע של 70 מיליון דולרים בשנה. בנוסף דווח שחאלד מנסור, מקורב למשמרות המהפכה האיראניים, מונה למפקד הגדודים ברצועת עזה.

 

איראן תומכת גם בארגון חמאס אמנם (לפי הודעה של החמאס מאוגוסט האחרון איראן היא ספקית הנשק והכספים הגדולה ביותר של הארגון לאחר שנים של נתק בין הצדדים). אך יש גורמים ממתנים שמשפיעים גם הם על הארגון, כדוגמת מצרים. כעת בעקבות "הסכם הפיוס" עם הרשות הפלסטינית, יש להניח שגם זו תנסה לשדל את הארגון לשמר את המצב הקיים מול ישראל ולא להחריפו, על מנת להשיג תמורה מדינית.

 

נראה כי הזרועות האיראניות הארוכות מקיפות את ישראל: בלבנון פועל חיזבאללה, שאינו בעל יכולת קיום בלעדיה. בסוריה מממנת איראן מליציות שיעיות שנלחמות לצד המשטר הסורי נגד המורדים ואנשיהן מתוכננים להישאר במרחב גם לאחר ניצחונו של משטר אסד. ברצועת עזה ההשפעה של איראן עד היום הייתה קטנה יותר מאשר בלבנון ובסוריה, אך אם יצליחו להרחיב את השפעתם שם יהיה זה אתגר קשה ביותר למדינת ישראל. כיום מתחרה הארגון עם חמאס והוא שני בהיקפו. באמצעות תמיכה איראנית, הוא יכול לגדול ולהפוך לארגון משמעותי יותר מבחינת האיום על ישראל והתוצאה תהיה חזית נוספת שבה שולטת איראן ביד רמה.

 

על כן, ועם כל הקושי המנטלי הכרוך בכך, על ישראל לערוך שינוי תפיסתי, ולנסות ולראות את ארגון חמאס ככזה שכן ניתן לדבר איתו ולהגיע איתו להבנות. לכן עליה להיכנס למשא ומתן מדיני עם הרשות הפלסטינית, אם יבשילו התנאים לכך, גם אם לא תבוצע דרישת הקבינט שהיא פירוק החמאס מנשקו. זאת על מנת למנוע את התרחבות הג'יהאד האיסלאמי, ועלולה להפוך למצב קבוע שיביא להרחבה נוספת של האיום האיראני הקיומי על מדינת ישראל.

 

לירם שטנצלר-קובלנץ עמיתת מחקר ICT,

 (International Institute For Counter-Terrorism), מומחית באתיקה צבאית, מלחמה בעצימות נמוכה, גרילה וטרור. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
עוטף עזה, השבוע
צילום: רועי עידן
מומלצים