שתף קטע נבחר

ישראלי שהואשם בסחר באיברים נעצר בקפריסין

משה הראל הואשם בשנת 2011 בפעילות רפואית בלתי חוקית ובפשע מאורגן. הוא נעצר בקוסובו בשנת 2008, אך שוחרר ונמלט. ב-2012 הוא נעצר בישראל, אך לא הוסגר בהיעדר יחסים דיפלומטיים בין המדינות. השבוע הוא נעצר בקפריסין ובקוסובו מבקשים להסגירו

 

משה הראל (צילום: AP) (צילום: AP)
משה הראל(צילום: AP)

הרשויות בקפריסין עצרו השבוע אזרח ישראלי בשם משה הראל, שנגדו הוגש כתב אישום בקוסובו בגין סחר באיברים. אמש (ו') פנו הרשויות בפרישטינה, בירת קוסובו, לקפריסאים בבקשה להסגיר לידיהם את הראל, בשל כתב האישום נגדו.

 

תובע מטעם האיחוד האירופי הודיע בשנת 2011 כי הראל ורופא טורקי בשם יוסף סונמז נאשמים בביצוע פעילות רפואית בלתי חוקית ובמעורבות במעשי פשע מאורגן. השניים מבוקשים על ידי האינטרפול וצו מעצר בינלאומי הוצא נגדם. הראל נעצר ונחקר ב-2008, אך קיבל אישור לעזוב את קוסובו ולשוב לישראל בכפוף לצרכי החקירה. מהרשויות בקוסובו נמסר כי מיקומו של סונמז אינו ידוע.

 

הרשת נחשפה ב-2008, כשהמשטרה פשטה על המרפאה בה בוצעו הניתוחים, בעקבות חשד שגבר טורקי מכר את הכליה שלו לאזרח ישראלי. הוא הופיע לאחר הניתוח בנמל התעופה פרישטינה כשניסה לעלות על טיסה לטורקיה, ואושפז.

 

צו המעצר שהוגש לאינטרפול נגד הראל ב-2008 ()
צו המעצר שהוגש לאינטרפול נגד הראל ב-2008

עו"ד יסלביץ. "סמוך ובטוח כי מדינת ישראל לא תפקיר אותו" ()
עו"ד יסלביץ. "סמוך ובטוח כי מדינת ישראל לא תפקיר אותו"

 

המשטרה בקוסובו מאשימה את הראל בכך שפנה לאנשים הזקוקים להשתלת כליה ובמקביל פיתה אזרחים טורקים ואזרחי מדינות ברית המועצות לשעבר בהבטחה שישלמו להם עד 14,500 דולר עבור כליה. לאחר הניתוח שעברו הקורבנות, רובם מטורקיה, קזחסטאן, רוסיה ומולדובה, נמכרו כליותיהם בסכומים שבין 80 ל-100 דולר ללקוחות אמידים בישראל, קנדה ופולין, שהיו זקוקים להשתלה. חלק מהתורמים מעולם לא קיבלו את הכסף שהובטח להם.

 

"על פי צו מעצר בינלאומי, החשוד מ.ה. נעצר לפני כמה ימים בקפריסין. הוא נחשב למבוקש החל משנת 2010", אמר דובר המשטרה בקוסובו באקי קלאני. מלבד קוסובו, גם רוסיה הוציאה בעבר צו מעצר בינלאומי נגד הראל, שנעצר בישראל ב-2012 אך לא הוסגר לידי קוסובו בהיעדר יחסים דיפלומטיים בין המדינות.

 

מנהל המכון שבו בוצעו הניתוחים, אורולוג בשם לופטי דרווישי, נידון לשמונה שנות מאסר לאחר שהורשע בעבירות של פשע מאורגן וסחר באיברים. בנו נידון לשבע שנות מאסר, אך השניים לא ריצו את עונשיהם מכיוון שהם נמלטו ומיקומם אינו ידוע. בשנת 2016 הורה בית משפט בקוסובו לדון מחדש בתיקים נגד רופאים וגורמים נוספים שהואשמו במסגרת הפרשה, מהמשטרה נמסר כי מנהל המכון דרווישי נעצר והוא עומד כעת למשפט.

 

עו"ד ניר יסלביץ, סניגורו של הראל: "מרשי נשפט בארץ וריצה את עונשו בגין המיוחס לו כיום בקפריסין. אני סמוך ובטוח כי מדינת ישראל לא תפקיר את מרשי כלוא בקפריסין לאחר שהוא שילם את חובו לחברה. כולי תקווה כי מרשי יחזור בהקדם ארצה לאחר שהסאגה המיותרת של המעצר תישאר הרחק מאחוריו".

 


פורסם לראשונה 05/01/2018 21:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
משה הראל בעת מעצרו בקוסובו
צילום: AP
מומלצים