שתף קטע נבחר

סערה בוועדה לחקירת היעלמות ילדי תימן: "כמו מכחישי שואה"

הרוחות בוועדה סערו לאחר שחוקר פרטי טען כי רוב המסמכים שהוצגו מזויפים. נציגי המשפחות תקפו אותו: "אתה בן של פושע. יא מטוטמטם, על מה אתה מדבר? תתבייש לך!". החוקר ל-ynet: "מכיר קבוצה של תימנים שזייפו מסמכים והכניסו לארכיון המדינה". צפו בתיעוד מהוועדה

 

סערה פרצה היום (ב') בכינוס הוועדה המיוחדת של הכנסת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן. הרוחות סערו לאחר שהחוקר העצמאי אבי זלינגר טען כי רוב המסמכים שהוצגו בוועדה כראייה לחטיפת הילדים הם מזויפים. צפו במהומה בוועדה:

 

נציג משפחות הילדים הנעלמים בועדה, יונה מוכתר, קם לעבר זלינגר וזעק: "אחותי עוד חיה, יא מטומטם. על מה אתה מדבר? תתבייש לך!". הוא המשיך לצעוק לעברו עד שהמאבטחים הרחיקו אותו.

מוכתר. "אחותי עוד חיה. על מה אתה מדבר? תתבייש לך!" (צילום: ערוץ הכנסת) (צילום: ערוץ הכנסת)
מוכתר. "אחותי עוד חיה. על מה אתה מדבר? תתבייש לך!"(צילום: ערוץ הכנסת)

 (צילום: ערוץ הכנסת) (צילום: ערוץ הכנסת)
(צילום: ערוץ הכנסת)

זלינגר המשיך בדברים וטען שאביו מכיר את הפרשה וטיפל בילדים. באותו הזמן אחד המעידים בוועדה, שריקי אלמוג, הטיח בו: "אבא שלך היה פושע ואתה בן של פושע".

 

לאחר שהסדרנים והמאבטחים התערבו כדי להרגיע את הרוחות הפצירה בזלינגר יו"ר הוועדה, ח"כ נורית קורן (הליכוד): "אם אתה טוען שהמסמכים מזויפים – תציג הפני הוועדה את האמיתיים". אלמוג התפרץ שוב לעברו: "איך אתה לא מתבייש לדבר על ילדים שנחטפו מהידיים? זה פשוט כמו מכחישי שואה".

זלינגר בדיון. "התחילו עם סיפורים על חטיפות וכבר אי אפשר לשלוט על זה" (צילום: ערוץ הכנסת) (צילום: ערוץ הכנסת)
זלינגר בדיון. "התחילו עם סיפורים על חטיפות וכבר אי אפשר לשלוט על זה"(צילום: ערוץ הכנסת)

"אני מכיר את הפרשה הזאת בצורה הטובה ביותר בארץ וגם את רוב הפעילים", אמר זלינגר לאחר הדיון. "הם התחילו עם סיפורים על חטיפות וכבר אי אפשר לשלוט על הדבר הזה. אני מכיר קבוצה של תימנים שזייפו מסמכים והכניסו אותם לארכיון המדינה. הם מתעצבנים כי אני יודע איזו קנוניה הם עשו".

 

בשיחה עם ynet הסביר מוכתר את התפרצותו: "אני חי במשך 59 שנים עם זה שאחותי הלכה לעולמה ופתאום לפני שלוש שנים אני מגלה שהיא חיה אבל לא יודעים איפה היא. אני לא ישן ימים ולילות, מנסה למצוא את אחותי ובא אחד כזה ומתכחש לכל מה שקרה. אנשים הולכים פצועים במלוא מובן המילה".

 

ויצו והיעלמות ילדי תימן

הישיבה הנוכחית של הוועדה הייתה הראשונה שהתקיימה בהשתתפות נציגי ארגון ויצו, שלפי המשפחות היה אחד המקומות המרכזיים שמהם נעלמו ילדיהם.

בוועדה הוצג מסמך שלפיו 55 ילדים נכנסו לויצו תל אביב, 16 מהם במטרה מוצהרת להימסר לאימוץ. כמו כן, נמסרה עדות כי ויצו הזמין אנשים לבחור ילדים ולאחר הבחירה, הפקיד בארגון הכין תעודת לידה חדשה.

קורן. "מברכת על פריצת הדרך ושיתוף הפעולה עם ויצו" (צילום: שי מאיר) (צילום: שי מאיר)
קורן. "מברכת על פריצת הדרך ושיתוף הפעולה עם ויצו"(צילום: שי מאיר)

ראש העיר ראש העין לשעבר, יגאל יוסף, שהיה חבר בשנות ה-80 בוועדת שלגי שבחנה את הטענות, אמר בדיון כי "ויצו היא קופסה שחורה. עיקר הפרשה סובבת סביב הסוד שנקרא ויצו. מי שיכול לפצח את הסוד של מה שקרה שם הם רק אנשי הארגון".

 

מנכ"לית ארגון ויצו, שרית ארבל, הגיבה: "העובדים הללו כבר לא איתנו. אין לנו עניין להסתיר מידע אבל אנחנו מתקשים למצוא תשובות כי אין כבר את מי לשאול. אני לא יכולה להסביר ולהתנצל על מה שהיה בעבר. אני פה ולא מסתתרת מאחורי דבר ומייצגת את ההנהלה הנוכחית. אני לומדת את הנושא. הכאב הוא משותף לכולנו ונמשיך לשתף פעולה".

 

קורן סיכמה: "אני מברכת על פריצת הדרך עם ארגון ויצו ועל נכונותם לשתף פעולה עם הוועדה".

 

מויצו נמסר בתגובה: "מאז ומתמיד פעלה ויצו בשקיפות והעניקה גישה לקרובי משפחה, על פי חוק, לתיקי ילדים שיש בידיה. גם היום אנו מזמינים קרובי משפחה שסבורים שהם יכולים למצוא מידע בארכיון ויצו לפנות אלינו ואנו נשמח לסייע להם, ככל שניתן לאתר מידע אודות יקיריהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ הכנסת
מהומה בוועדה
צילום: ערוץ הכנסת
מומלצים