קרב גרסאות בין עיריית ר"ג לאחראית עבודות הרכבת הקלה
ראש העיר זינגר הורה להפסיק את העבודות בטענה שזיהמו את הקרקע וגרמו לפינוי בניין. מסמכים שהגיעו ל-ynet מצביעים על זיהום מתמשך של שנים מדלקים ושמנים שדלפו מתחנת הדלק במקום. העירייה: "אין ממצאים שמצביעים על גורם הזיהום". נת"ע: "נתבע את תחנת הדלק והעירייה"
הגורם לזיהום הקרקע החמור שהוביל לפינוי 14 משפחות מדירותיהן ברמת גן נמצא במחלוקת. לפי ראש העיר הזיהום נגרם כתוצאה מעבודות כריית מנהרות הקו האדום של הרכבת הקלה שמבצעת נת"ע, אך לטענת גורמים במשרד להגנת הסביבה מדובר בזיהום שקיים במקום כבר כמה שנים כתוצאה מדליפת דלקים מתחנת דלק סמוכה.
העימות הזה מתנהל ברקע התנגדות העירייה לתוואי הקו הסגול שאמור לעבור במפלס הרחוב בציר אלוף שדה. הנושא נמצא כעת בהתדיינות משפטית בין העירייה לחברת נת"ע.
במכתב ששלח היום זינגר למנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, נדרשת החברה לעצור מיד את העבודות בעיר. "לאורך נתיב החפירה, בהלימה למקום הימצאות המכונה, מתקבלות קריאות במוקד העירוני על תופעות בלתי מוסברות של רעשים ורעידות", כתב זינגר. "מכונת החפירה נמצאת כיום ממש סמוך לתחנת הדלק שממוקמת על ציר ז'בוטינסקי בסמיכות לבניין מגורים. במהלך סוף השבוע צצו ועלו ריחות חזקים בבניין, שהגיע לשיא ביום שבת, אז גם הוכרז אירוע חומרים מסוכנים שמנוהל על ידי המשטרה".
בעיריית רמת גן ציינו כי בבניין מצידו השני של הכביש דיווחו תושבים על תופעות דומות. "הערכת גורמי המקצוע במקום היתה כי קיימת סבירות גבוה שהתופעה של הריחות נוצרה תוצאה מחפירת המכונה למרות העומק בה היא פועלת. סמיכות האירועים והמיקום שלהם ביחס למכונה מעידים כי יש מעבר להסתברות מקרית".
אולם מסמכים שהגיעו לידי ynet מגלים כי מתחת לקרקע בתחנת דלק "רמה" הותיקה, שנוסדה בשנת 1954, נמדדו בשנים האחרונות כמויות גבוהות של מזהמים בקרקע. הנחיות המשרד להגנת הסביבה ורשות המים לא יושמו במלואן.
כך לדוגמה, ביוני 2009 נמצא בתחנת הדלק מוקד זיהום משמעותי בחוות המכלים של התחנה, ביולי 2010 הותקנה במקום באר ניטור שהצביעה על הימצאות מזהמים גם במי התהום. בפברואר 2011 בוצע סקר משלים שגילה כי הזיהום בקרקע ובמי התהום נמשך והוכנה תוכנית לשיקום הקרקע שלא יושמה במלואה.
יורם הורביץ, מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה וסגנו, עמיר אשד, אמרו בשיחה עם ynet כי אין מחלוקת שהקרקע במקום מזוהמת שנים ארוכות אך יחד עם זאת עדיין לא ברור מה גרם להתפרצות בסוף השבוע. "ייתכן שאדי גזים עלו מעל פני הקרקע כתוצאה מתנאי מזג אוויר, עבודות הרכבת הקלה או הזרמת ביוב. משהו גרם להתפרצות ואנחנו עדיין בבדיקה", אמרו השניים.
מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און שיגר מכתב לזינגר: "תחנת הדלק 'רמה' מזהמת זה שנים את הקרקע. על אף קירבתה של תחנת הדלק לבתי מגורים, לא עשתה עיריית רמת גן דבר ואיפשרה לתחנה להמשיך ולזהם את הקרקע ואת הסביבה". המנכ"ל גם התייחס להוראה של זינגר להפסיק את העבודות: "בהתאם לממצאי בדיקה עצמאית שנעשה תחליט נת"ע כיצד ומתי להמשיך את העבודות".
העירייה: "אין ממצאים שמצביעים על גורם הזיהום"
מעיריית רמת גן נמסר כי "בהערכת מצב שנערכה עם כלל הגורמים הרלוונטיים בעירייה הוחלט כי לפי שעה לא תיפתח מחדש תחנת הדלק ברחוב ז'בוטינסקי 69 ולא יוחזרו לבתיהם דיירי הבניין הצמוד שפונה. זאת, עד לסיום בירור נסיבות רמות הזיהום החריגות שהתגלו בימים האחרונים מתחת לפני הקרקע, ועד לבחינה מדוקדקת של השפעת הזיהום על הסביבה.
"במקביל, הוחלט כצעד זהירות מונע להורות גם על סגירתה לאלתר של תחנת הדלק 'פז', הנמצא בצדו השני של הכביש. הדיון נערך בהמשך להנחיה להפסקת העבודות של חברת נת"ע, המכשירות באזור את תוואי הקו האדום, עד לסיום הבדיקות האמורות. יודגש כי נכון לשעה זו אין עדיין ממצאים שמצביעים על גורם הזיהום והסיכון שעשוי להיות כרוך בו".
מנת"ע נמסר בתגובה כי "מכונת הכרייה נמצאת בעצירה לצורך תחזוקה מיום רביעי ואנו נערכים לחדש את פעילותה בשעות הקרובות. הזיהום נגרם על ידי תחנת הדלק ללא כל קשר לעבודות הכרייה. הזיהום התגלה כבר לפני כמה שנים בידיעת עיריית רמת גן ולא טופל. לפני כשבוע, עם התקרבות ה-TBM לאזור, התגלה זיהום בדגימות החפורת והדבר דווח מיידית למשרד להגנת הסביבה. עודפי הקרקע המזוהמים נשלחו לטיפול בהתאם להנחיות המשרד, בעלות התחלתית של למעלה ממיליון שקל. בכוונתה של נת"ע לתבוע את תחנת הדלק ואת עיריית רמת גן על עלויות אלה".