שתף קטע נבחר

חיילים נאשמו: היכו את חברם הלוחם בעודו מחוסר הכרה

ארבעה לוחמים מיחידת הסיור הבדואי נאשמו כי תקפו באגרופים את רב"ט גאנם, לוחם מוסלמי. אביו סיפר שמאז התקיפה, שנחשפה ב-ynet, לא הסכים שבנו ישוב ליחידה: "שלחתי אותו שישרת את המדינה, לא שיורידו לי אותו"

 

רב"ט גאנם לאחר שהותקף ()
רב"ט גאנם לאחר שהותקף

"מפקדים ולוחמים היכו את חברם ליחידה במוצב גם אחרי שאיבד את הכרתו" - כך על פי כתב אישום שהוגש אתמול (ג') נגד ארבעה חיילים לבית הדין הצבאי בקסטינה, ובו מגוללים את תקיפתו של רב"ט גאנם, לוחם ערבי מוסלמי מיחידת הסיור הבדואי של אוגדת עזה. תקיפת הלוחם נחשפה ב-ynet.

 

התקרית התרחשה לפני כעשרה ימים במוצב צה"ל באזור כרם שלום. שניים מתוקפיו של הלוחם הם מפקדים ביחידה: סמל המחלקה שלו וסגן הרס"פ בפלוגה. השניים האחרים הם לוחמים. לפי כתב האישום, סמל המחלקה נכנס לחדרו של גאנם במוצב והחל להתווכח עמו על תורנויות מטבח.

  

במהלך הוויכוח בין השניים, המפקד קילל את פקודו ואמר לו "עוף מפה, זין עליך". כעבור זמן קצר, כאשר גאנם יצא מחדרו, התגלע ויכוח בינו לבין הסרס"פ שקרא לו להתקרב אליו תוך אמירות מתריסות כגון "תיזהר, תתאפס על עצמך, עדיף לך.. מה אתה חושב שאתה גבר?".

 

בשלב הזה, טוענת התביעה הצבאית, הגיע למקום גם סמל המחלקה ויחד עם הסרס"פ הם החלו להכות באגרופים בראשו ובחזהו את גאנם. כתוצאה מכך, הוא חש מטושטש והתקשה לעמוד על רגליו. למקום הגיעו בריצה שני לוחמים נוספים, אחזו בידיו של רב"ט גאנם בזמן שאיבד את הכרתו, באופן שאפשר לארבעתם להמשיך להכותו, בעודו מחוסר הכרה.

 

"לוחמים ביחידה שהבחינו במתרחש מיהרו למקום והפרידו בין הנאשמים לגאנם, ובמהלך הדברים נטל סמל המחלקה חתיכת ברזל מהרצפה ונופף בה לעברם", נכתב בכתב האישום. גאנם פונה באמבולנס של מד"א לבית החולים סורוקה בבאר שבע כשהוא סובל מחבלות שכללו דימום מאפו, נפיחות בעין ובאף, כאבי חזה במהלך הנשימה וחבורות נוספות בפלג גופו העליון. סעיפי האישום המיוחסים לארבעת הלוחמים: תקיפה בנסיבות מחמירות והתנהגות שאינה הולמת.

 

הרקע לתקיפה הוא קשיי השתלבות של גאנם ביחידה שפועלת באופן קבוע באוגדת עזה. כערבי מוסלמי תושב הגליל הוא התגייס לפני כעשרה חודשים בהתנדבות לצה"ל, ביקש לשרת כלוחם ושולב בפלוגה שלוחמיה הם מהעדה הבדואית. אך לדבריו, דווקא שם זכה בחודשים האחרונים להתנכלות מצד לוחמים ביחידה על רקע עדתי.

 

כתוצאה מכך הוא נפקד למשך כמה שבועות ולאחר ששוכנע לחזור ליחידה, הוא הועמד לדין משמעתי לפני כשבועיים ונגזר עליו כחודש ימי מחבוש. בשל עיכובים בכניסתו לכלא, הוא מילא בינתיים תורנויות מטבח ביחידה, עד אשר אירעה התקרית. לוחמים ביחידה ניסו לטייח את המקרה וטענו כי הוא הלם בראשו בעצמו בקיר במוצב אך חקירת מצ"ח שנפתחה במקביל לפניית ynet לצה"ל, חשפה את האמת.

 

בהקלטת התקרית שפורסמה ב-ynet למחרת האירוע אף נשמע אחד ממפקדיו אומר לו "אני שם זין עליך ועל המח"ט", ובהמשך נשמעו המהלומות שספג גאנם.

 

"הוא עוד לא חזר ליחידה ואני לא רוצה שיחזור כי מצפה לו סכנה", אמר הערב אביו עלי, "אני עוד מפחד עליו. שלחתי אותו שישרת את המדינה ולא שיורידו לי אותו. אמשיך עם הנאשמים האלה עד הסוף. אמא שלו בכתה יומיים אחרי ששמעה את ההקלטה. הוא אומר לי שהוא לא מסוגל לחזור לצבא".

 

מיום הגשת האישום, הארבעה שוהים בתנאי מעצר פתוח ביחידה שונה מהיחידה שבה שירתו, עד תום ההליכים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים