שתף קטע נבחר

גביית ארנונה מנתב"ג, סגירת ואיחוד 12 משרדי ממשלה: קרב התקציב מתחיל

שרי הממשלה ידונו הבוקר בתקציב 2019: רפורמת הסיעוד, מהפכת החופשות ופנסיה לעולים בפנים, אבל יש גם עימותים. זו התוכנית הכלכלית שהוצגה השבוע

 

נתניהו וכחלון בישיבת ממשלה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נתניהו וכחלון בישיבת ממשלה(צילום: רויטרס)

מתחיל המרתון לאישור תקציב המדינה לשנת 2019: הדיונים יחלו הבוקר (ה') בממשלה ולאחר האישור הצפוי של השרים יעבור המוקד בשבוע הבא אל הכנסת. זו התוכנית הכלכלית שהציג האוצר השבוע, וכבר חלו בה כמה שינויים לאחר דיונים אינטנסיביים בין שרי הממשלה לבכירי המשרד.

 

שרי הממשלה צפויים להתכנס הבוקר לדיון ראשון בנושא, שבמהלכו יבקש שר האוצר משה כחלון מהשרים לאשר תקציב חדש הכולל בין היתר את צמצום משרדי הממשלה, כך ש-12 משרדים ייסגרו או יאוחדו. זאת, במסגרת דו"ח שגובש בעבר על ידי משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר ויישומו מופיע בהסכמים הקואליציוניים. חלק מהנושאים אמנם טרם אושרו ויש עדיין נושאים פתוחים, אך רוב הרפורמות הכלולות בתקציב כבר נסגרו סופית.

 

כך לדוגמה, תוכנית החופשות החדשה של שר החינוך נפתלי בנט נכללת בתקציב ועלותה כ-400 מיליון שקל. בתוך התקציב גם רפורמת הסיעוד של סגן השר יעקב ליצמן, שעלותה למעלה ממיליארד שקל וכן פנסיה לעולים חדשים שמקדם שר הביטחון אביגדור ליברמן.

עימות על גביית ארנונה מנתב"ג ()
עימות על גביית ארנונה מנתב"ג

יחד עם זאת כמה נושאים עדיין לא פתורים. בין היתר קיימת מחלוקת עם השר אריה דרעי, המבקש להתחיל לראשונה לגבות ארנונה מנתב"ג. כיום מצוי נתב"ג בשטח שאינו שייך לאף רשות מוניציפלית ובשל כך דואג לצרכיו בעצמו ולא משלם ארנונה. דרעי הציע להתחיל לגבות ארנונה משדה התעופה, אולם האוצר מסרב ליוזמה.

 

משבר אחר נוגע לסירוב אגף התקציבים לאשר את הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות בגלל שהיא כוללת את הצמדת אותן קצבאות לשכר הממוצע במשק וכן בשל שהיא מעגנת את הפעימות לשנים הבאות. שר הרווחה חיים כץ איים כי בעקבות זאת יצביע נגד התקציב.

 

מחלוקת נוספת שנפתרה נוגעת לפרשת החמגשיות, שנחשפה ב-ynet. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן זעם על הקיצוץ הצפוי בתקציב ארוחות השוטרים. בעקבות שיחה שקיים עם ראש אגף התקציבים - ובהשתתפות המפכ"ל רוני אלשיך - הוחלט להסיר את הסעיף שקבע כי השוטרים בשטח יקבלו חמגשיות ולא סנדוויצ'ים קרים, כפי שהציע האוצר.

 

בתחילת השבוע הפיץ משרד האוצר למזכירות הממשלה את תוכנית התקציב המלאה לשנת 2019 יחד עם חוק ההסדרים. לפי תוכנית התקציב, שוב מבקשים באוצר - כמו בכל שנה - לדחות את את חוק יום חינוך ארוך כפי שנעשה מאז 1997, מה שיחסוך לאוצר צורך לממן עוד שעות לימוד בהיקף של 1.2 מיליארד שקל ב-2019 ו-2.4 מיליארד ב-2020. בימים הקרובים יפגשו כחלון ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ויסכמו את לו"ז התקציב המתוכנן לכנסת.


פורסם לראשונה 10/01/2018 23:55

 

אמיר אלון השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו וכחלון
צילום: מרק ישראל סלם
מומלצים