טורקיה חשפה את "הפרויקט המטורף" של ארדואן
הממשלה הציגה את מסלולה של תעלת איסטנבול - פרויקט שאפתני והתשובה הטורקית לתעלת סואץ. המטרות: להפחית את העומס בבוספורוס ולבסס את העיר כמטרופולין עולמי
ממשלת טורקיה חשפה היום (ב') את המסלול המתוכנן של תעלת איסטנבול - פרויקט שאפתני במיוחד באורך 45 קילומטרים, שנועד להיות התשובה הטורקית לתעלת פנמה או לתעלת סואץ. הפרויקט, שעליו הודיע לראשונה הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן כשהיה ראש ממשלה ב-2011, הוא פרויקט הבנייה הגדול ביותר שמתוכנן באיסטנבול. העבודות יתחילו השנה.
הממשלה הודיעה שהיא תקים לאורך התעלה אזורי מגורים אטרקטיביים ותפחית את העומס ממצרי הבוספורוס, שחוצים בין הצד האסייתי של איסטנבול לצד האירופי שלה, ונחשבים לאחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם. ב-2016 עברו בו 42 אלף כלי שיט – בהשוואה ל-16,800 בתעלת סואץ באותה שנה.
שר התחבורה אחמט ארסלן אמר כי התעלה תתחיל במחוז קיצ'יקצ'קמג'ה בצפון העיר, לחופי ים מרמרה, ותמשיך צפונה לים השחור מצפון לאזור דורוסו. "המטרה היא להפחית את הסיכונים שעלולים להיווצר מהובלה של חומרים מסוכנים בבוספורוס", אמר שר התחבורה. "מטרה נוספת היא ליצור תחבורה אורבנית לאזרחים שלנו באזור הזה, וגם להעלות את האטרקטיביות של איסטנבול כמטרופולין עולמי".
שר התחבורה לא פרסם את העלות המדויקת, והוסיף שהפרויקט יקבל מימון ציבורי ופרטי. התעלה החדשה לא תהיה חלק מאמנת מונטרה, שמאפשרת מעבר בחינם של כלי שיט אזרחיים בעיתות שלום - מה שאומר שטורקיה תוכל לגבות תשלום על הספינות שיעברו בתעלה. לפי הפרסומים התעלה תהיה בעומק של 25 מטרים וברוחב של קילומטר.
פעילים למען איכות הסביבה הזהירו שהפרויקט יגרום לנזק אקולוגי, ועלול להגדיל את הסיכוי לרעידות אדמה באזור שבו הפעילות הסיסמולוגית גבוהה. אך ארסלן מתעקש שכל אמצעי הזהירות כבר ננקטו, ושהמסלול נבחר רק אחרי מחקרים על הסכנה לרעידת אדמה באזור.
הנשיא ארדואן, שהמסע שלו לשלטון בטורקיה התחיל כשהיה ראש העיר איסטנבול, מוביל בשנים האחרונות פרויקטים שאפתניים בתחום התשתיות בטורקיה – במיוחד בעיר הגדולה במדינה. ארדואן הגאה אמר ב-2011 שבניית התעלה היא "פרויקט מטורף".
בשנים האחרונות כבר חנכה טורקיה רכבת תחתית ומנהרה מתחת לבוספורוס, וגם גשר שלישי באזור. בנייה של שדה תעופה גדול נמצאת בעיצומה, והטיסה הראשונה אמורה לצאת בסוף פברואר. הפתיחה הרשמית תהיה באוקטובר.