נסיעת מבחן ברכבת המהירה לירושלים: "פשוט היסטוריה"
בחודש מרס, עשרות שנים אחרי מדינות מפותחות אחרות, תחנוך רכבת ישראל קו חשמלי מהיר ראשון - מתל אביב לירושלים. "שדרוג לתחבורה הציבורית", התגאה השר כץ בנסיעת המבחן. למרות האווירה החגיגית, קשה להסתיר את הלחץ
קו הרכבת המהירה לירושלים, שתגיע מתחנת ההגנה בתל אביב לירושלים תוך חצי שעה, יחל לפעול כבר בחודש מרס הקרוב. לקראת פתיחת הקו הצטרפנו לנסיעת מבחן.
במהלך יצאה הנסיעה הרכבת ממשמר איילון לשער הגיא, קטע קטן יחסית מאורכו של הקו, במהירות שהגיעה בשיאה ל-120 קמ"ש. עם סיום העבודות בקו הרכבת תגיע הרכבת למהירות הנהוגה בישראל, 160 קמ"ש. משך הנסיעה – בין 28 ל-30 דקות.
"זה גם שדרוג לתחבורה הציבורית, גם חיבור היסטורי וגם חיזוק לירושלים", אמר שר התחבורה ישראל כץ בתוך קטר הרכבת ל-ynet. "זו פשוט היסטוריה", הכריז נהג הקטר אבי שטרית. "בפעם הראשונה שעליתי לקטר זה היה נראה לי משונה כי אין רעש. אנחנו רגילים לקטרי דיזל רועשים ומזהמים, והגענו לעידן של טכנולוגיה חשמלית וידידותית לסביבה".
למרות האווירה החגיגית של הפעלת קו חשמלי מהיר ראשון בישראל - עשרות שנים אחרי מדינות מפותחות אחרות - ברכבת ישראל התקשו להסתיר את הלחץ. משרד התחבורה התחייב להפעיל קו חשמלי מהרצליה לירושלים עד לסוף חודש מרס הקרוב, אבל העבודות לא הושלמו. השר כץ התייחס לדחייה בפתיחת הקו מתחנת הרצליה ואמר: "מדובר בצפי של כמה חודשים אחרי זה, אני אנסה לכווץ כל דבר".
בשלב הראשון יופעל הקו מתחנת תל אביב ההגנה ועד לתחנת בנייני האומה בירושלים, על מסילה אחת ובתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון – כפי שנחשף ב-ynet. ההבטחה הייתה תדירות של ארבע רכבות בשעה. במשרד התחבורה הדגישו שבהמשך תעלה התדירות לשלוש רכבות בשעה ובעוד שנים אף לשש רכבות בשעה.
גורמים בענף התשתיות אומרים כי התחייבותו של השר כץ לפתוח את הקו כבר בסוף מרס הקרוב היא "שאפתנית" לנוכח האתגרים הרבים שעוד נותרו לצוותים בשטח. רק בשבוע שעבר אישר סוף-סוף בית המשפט העליון את הסכם הפשרה בין החברות הקבלניות בפרויקט, ונותרה לא מעט עבודה: חשמול ממשמר איילון מערבה לתל אביב וסביב תחנת האומה, השלמת התשתית המסילתית מסוף גשר 10 ועד לתחנת האומה והטמעת מערכות האיתות.
קו הרכבת המהיר לירושלים מוגדר כמגה-פרויקט בתחום התשתיות. הוא כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים. הקו יעבור דרך נתב"ג, העיר מודיעין ושער הגיא ויגיע לירושלים. מהירות הרכבת תעמוד על 160 קמ"ש והיא תבצע כארבעה מיליון נסיעות בשנה הראשונה. עלות הקמת הקו נאמדת ב-7 מיליארד שקלים.