מתחת למכוניות ולפקקים: הצצה למנהרות רכבת השרון
בין כביש 4 לכביש 531 מקימה חברת נתיבי ישראל את קו הרכבת החדש בשרון שכולל מנהרות ושתי תחנות חדשות. צפו בסיור במתחת לאדמה
מתחת למכוניות הנוסעות, בין כביש 4 לכביש 531, מותקנות בימים אלו מסילות הרכבת במנהרות מיוחדות שירשתו את השרון בצורה טובה יותר. צפו בסיור במנהרות רכבת השרון.
פרויקט סלילת כביש 531 הוא פרויקט לאומי שעלותו מוערכת בכארבעה וחצי מיליארד שקלים והוא חוצה את אזור השרון. במסגרת המיזם ייפתחו מתחת לתוואי הכביש קו רכבת ושתי תחנות חדשות באזור רעננה.
הכניסה לתחנת רעננה דרום נמצאת במפלס אמצעי. מעליה כביש 531, מצידה כביש 4 ומתחתיה הרציפים ומנהרת רכבת השרון. "מדובר בקו מסילות של עשרה קילומטרים, כשכמעט שני קילומטרים ממנו במסילה", אמר צחי גורה, מנהל יחידת תשתיות הרכבת בנתיבי ישראל.
"בחודש יולי נחנוך שתי תחנות רכבת ולמעשה מדובר בהוספת תשתית רכבת באזור הכי פקוק ועמוס במדינה. זה יאפשר לאנשים לעשות את הדרך למרכז הארץ במהירות וביעילות ובהמשך, עם החיבור למסילת החוף, גם צפונה", הוסיף גורה.
עלות הקמת קו הרכבת החדש הוא 200 מיליון שקלים, מתוך התקציב להקמת הכביש. טכניקת הקמת המסילות בתוך המנהרות שונה מהטכניקה של הקמת המסילות הרגילות, סיפרה שרון דוידי מנהלת פרויקט המסילות. במקום להשתמש בחצץ הניחו את המסילות על לוחות בטון. "מדובר בטכניקה שפותחה בשווייץ והמטרה היא לחסוך בעלויות אחזקה אבל גם למנוע אבק במקום סגור כמו מנהרה", היא הוסיפה.
מביקור בתחנות הרכבת וסיור במנהרות נראה שהכול כמעט מוכן להפעלה ולא במקרה. לפי תוכנית הביצוע המקורית, רכבת ישראל הייתה אמורה להתחיל בהפעלת הקו כבר באפריל, אך במשרד התחבורה הוחלט להפנות את כל המשאבים לפתיחת הקו המהיר לירושלים כך שהפעלת רכבת השרון תידחה בכמה חודשים.
חברת נתיבי ישראל הייתה גם אחראית על סלילת קו העמק וסלילת הקו לכרמיאל. עיקר המשימות של החברה בתחום הרכבת, לפי גורה, זה העבודות על המסילה הרביעית באיילון שאמורה לפתוח את צוואר הבקבוק בתנועת הרכבות באזור המרכז וסלילת מסילה מזרחית חדשה מחדרה עד לוד.
כמו כן בחברה פועלים על תכנון והקמת מסילות מכרמיאל לקריית שמונה, מירוחם לדימונה ומתל אביב לאילת. כל המסילות הללו נמצאות בתוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה לשנת 2040.