דליפת שמן מהאונייה התקועה ליד עכו: "חוששים שידלוף גם דלק"
המשרד להגנת הסביבה אבחן דליפת שמן גריז מהספינה "דיאנה" שהובילה לחיפה 10,000 טון ברזל, נסחפה בסערת הסופ"ש ושקעה בעומק 4-3 מטרים בתוך החול. על הספינה 300-250 טון דלק. "אנחנו לא רוצים שיווצר מצב שבו גם דלק דולף לחוף"
דליפת שמן גריז אובחנה היום (ג') מירכתי האונייה "דיאנה", שנסחפה ביום שישי האחרון אל החוף בין קריית ים לעכו. המשרד להגנת הבסביבה הודיע כי בשלב זה מדובר בכמות של כ-100 ליטר, שנשפכה לים, ומקור הדליפה נאטם מיד כאשר היא התגלתה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "הבעלים של האונייה הונחה לטפל בכתם השמן. נוכח מצב הים הסוער לא ניתן לטפל בו בים, אלא רק אם וכאשר ינחת בחוף, באזור קריית ים".
סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז, ביקר מוקדם יותר במקום והתריע כי על האונייה 300-250 טון דלק. "אנחנו לא רוצים שיווצר מצב שבו דלק דולף לחוף, לא עכשיו ולא בעת החילוץ". אמר מזוז. "אני סומך על רשות הספנות שתעשה את עבודתה נאמנה ותביא לחילוצה של האונייה מהחוף בשלום".
מוקדם יותר היום הועבר צינור מי שתייה מהחוף לטובת הצוות שעל האונייה. האונייה תקועה במרחק של כ-200-150 מטר מהחוף, באזור שבו עומק המים כחמישה מטרים. אתמול העריכו גורמי מקצוע בתחום הספנות כי החילוץ ייארך עוד לפחות שבוע, ויחל רק לאחר שהים יירגע מהמערכת החורפית שצפויה להימשך לפחות עד שבת.
סוכן האונייה, רלי קמור, אמר אתמול ש"דיאנה" שקעה בעומק של 4-3 מטרים בתוך החול. על מנת לחלץ אותה יש לחפור מסביבה באמצעות מחפר, להכין "תעלה" לעומק המים ולהזמין גוררות שיגררו אותה למקום שבו תוכל לשוט בכוחות עצמה.
"מדובר בתקלת מנוע שגרמה לאונייה להיסחף אל החוף", הוסיף קמור. "היא יושבת 4-3 מטרים חול, אבל האונייה, הצוות והמטען בסדר גמור".
מסלול ההיסחפות של "דיאנה":
על סיפון האונייה, המניפה את דגל אנטיגואה, כ-20 אנשי צוות פיליפינים. היא הגיעה מדנקירק שבצרפת ועל סיפונה כ-10,000 טון ברזל. מחציתם אמורים היו לפרוק בנמל חיפה. במהלך העגינה החלה האונייה להיסחף במפרץ, לכיוון עכו, עד שנתקעה על החוף.
ברשות הספנות העריכו שהחילוץ יימשך אף מעבר לשבוע. צוותים מחברה אמריקנית המתמחה בחילוץ אוניות צללו בימים האחרונים סביב "דיאנה". הם ממפים את האזור ומכינים את תוכנית החילוץ שתועבר לרשות.
"לאחר סיום המערכת החורפית צפויים עוד כעשרה ימי עבודה על החילוץ", אמר ראש הרשות, יגאל מאור. "רשות הספנות אמור לאשר את העבודה, לאחר שיוודא שאין סיכון לחוף או להגנה על הסביבה באזור הספינה".
אנשי מקצוע הוסיפו שגם אם לאונייה לא ייגרם נזק מבני במהלך ההחפה (העלייה על החוף), היא לא תוכל לחזור באופן מיידי לפעילות. זאת מאחר שהשקיעה צפויה לגרום לסתימה של מערכות הקירור שלה.