שתף קטע נבחר

ערבים ישראלים על מחאת הח"כים: "שיפסיקו לעשות רושם על חשבוננו"

נאום סגן נשיא ארה"ב התקבל כצפוי בכעס ברחוב הערבי, אבל גם התנהלות הרשימה המשותפת לא זוכה למחמאות. עבד מקלנסווה: "שיתפטרו, ההשפעה שלהם אפסית". יועץ תקשורת מאום אל פחם: "הח"כים כתבו תסריט טוב, אבל עם בימוי חסר". מחמוד ממזרח י-ם: "אלינו הם לא באים. אנחנו עדיין סובלים"

 

בקרב ערביי ישראל היו אתמול (ב') דעות חלוקות בעניין נאומו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בכנסת וגם בעניין המחאה של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת.

 

עבד עודה מקלנסווה אמר: "נאומו של סגן הנשיא מראה שהוא הגיע להעביר מסר ברור שהם תומכים בממשלת ישראל הגזענית. הדבר הזה לא ישנה את ההתנגדות שלנו לעניין הצהרתו של הנשיא טראמפ שירושלים תהיה בירת ישראל. הנאום הזה מחזק אותנו יותר".

 

על מחאת חברי כנסת הערבים אמר: "אני בעד שהם יתפטרו מהכנסת כי ההשפעה שלהם שואפת לאפס. חלק מהם נמצא שם בשל אינטרסים אישיים. אפילו אם הם ירצו לפעול לטובת החברה הערבית, יהיה להם קשה בגלל הממשלה הגזענית. לכן הכי טוב בשבילם ובשביל האזרחים הערבים שהם יתפטרו כדי לתלוש את הסטיגמה של הדמוקרטיה במדינה הגזענית הזו.

 

"ראינו היום שאנשי האבטחה בכנסת לא הרשו להם להביע את דעתם למרות שזו זכותם. אם ממשלת ישראל עומדת לשלול להם את הזכות הזו, אז אין צורך להיות בכנסת. המדינה צריכה להחליט - או שאנחנו אזרחיה או אויביה. ירושלים תחת כיבוש, והיא צריכה גברים שישחררו אותה, לא מסמכים".

עבד עודה. "הנאום של פנס מחזק אותנו" ()
עבד עודה. "הנאום של פנס מחזק אותנו"

עלא אגבאריה. "נתניהו ישתמש בנאום של פנס" (צילום: צילום איאד בלבל) (צילום: צילום איאד בלבל)
עלא אגבאריה. "נתניהו ישתמש בנאום של פנס"(צילום: צילום איאד בלבל)

עלא אגבאריה, אסטרטג ויועץ תקשורתי מאום אל פחם, אמר: "נאום פנס היה צפוי עם אג'נדה ברורה - נאום דתי ומשיחי. הוא בא לתמוך בנושא שראש הממשלה דוגל בו כל תקופת כהונותו – 'האיום האיראני'. הנקודה הזאת היא שינוי משמעותי בתפיסת הישראלים כלפי חקירות ביבי. הוא ישתמש בזה כקלף חזק לטובתו, 'ארצות הברית לצידנו', וכך הוא יגבש את המטרה הראשונה: 'אין לי מחליף'. פנס הזכיר יותר משש פעמים שהוא גאה בירושלים, בירת ישראל הנצחית, וזה צעד מאוד מסוכן במפת היחסים הפוליטיים הישראלית-פלסטינית".

 

על מחאת הח"כים מהרשימה המשותפת אמר: "חברי הכנסת הערבים כתבו תסריט טוב אבל עם בימוי חסר אסטרטגיה. ההתנהגות הייתה מאוד רעה לתדמיתה של החברה הערבית והפלסטינית. היא רק תזיק ולא תשרת את האינטרסים שלהם. ההתנהגות תשרת את הטענה שישראל מדינה דמוקרטית. הח"כים צריכים להבין איך לממש את המשחק הפוליטי. הכוונות מובנות אבל לא היה צריך להיות במקום הזה, כי בינתיים אנחנו צריכים את הקשרים החיצוניים שמשרתים את החברה הערבית והפלסטינית. צריך להחזיר את הבומרנג לידיים ולהתחיל לחשוב מחוץ לקופסה. שיטת הצעקות והמהומות כבר לא מועילה. אנחנו נמצאים במצב שצריכים לחפש שיטות אחרות ושיח אמיתי".

השיח פריג'. "הח"כים שיקפו את העולם המוסלמי" ()
השיח פריג'. "הח"כים שיקפו את העולם המוסלמי"

 

במהלך המהומה בכנסת (צילום: EPA) (צילום: EPA)
במהלך המהומה בכנסת(צילום: EPA)

השיח וליד פריג' מכפר קאסם: "קיווינו שארה"ב תישאר מתווכת ניטרלית ותעשה כל מאמץ כדי להריץ את תהליך השלום. לצערנו הרב, סגן הנשיא הכריז על מות תהליך השלום ועל מות חלום העם הפלסטיני למדינה שבירתה ירושלים המזרחית. הנאום מראה שארה"ב ממשיכה בהצהרותיה שירושלים היא בירת ישראל ושהשגרירות תעבור לירושלים. ארה"ב הפסיקה להיות שותפה מתווכת בתהליך השלום. כל האזור עלול להידרדר לתהום בגלל סגירת אופק השלום. הרבה דם יישפך לצערנו והרבה אנשים יסבלו.

 

"צעדי המחאה שנקטו חברי הכנסת הערבים שיקפו את כל מדינות ערב והעולם המוסלמי, המסרב לכל הצעדים שנוקטת ארה"ב. חברי הכנסת השמיעו להנהגה האמריקנית את הכעס של כל העולם הערבי והאיסלאמי".

 

מחמוד ממזרח ירושלים: "על סגן הנשיא וממשלת ישראל להבין שרק אנחנו נחליט בעניין ירושלים ולא אף גורם אחר. ירושלים היא בירת פלסטין. כולנו נצא לרחובות ונמשיך במאבק עד המוות. לא משנה מה המחיר. העיקר לשמור על ירושלים ומסגד אל-אקצא. ארה"ב עושה מעצמה צחוק.

 

"ראיתי את מחאת חברי כנסת הערבים. זה צעד טוב אבל לא מספיק. אנחנו עדיין סובלים ורואים דברים חמורים בשטח. אנחנו לא רואים חברי כנסת ערבים שבאים אלינו לבדוק מה שמתרחש. שיפסיקו לעשות רושם על חשבוננו".

 

רים מסארוה מוואדי ערה אמרה: "אני גאה בעמדתם של חברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת ומאוכזבת מחברי הכנסת הערבים במפלגות האחרות ששתקו. הרשימה דיברה בשם האזרחים הערבים וכל העולם הערבי. זה מסר חשוב לסגן הנשיא, בשבילנו הוא מדבר באוויר".


פורסם לראשונה 22/01/2018 23:06

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מורן אזולאי
מחאת הח"כים הערבים בנאום פנס
צילום: מורן אזולאי
מומלצים