שתף קטע נבחר

פרשת בל"ד: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ח"כ זועבי, זחאלקה ואזברגה

המשטרה סיימה את חקירת החשדות לעבירות מרמה במפלגת בל"ד והודיעה כי נמצאה תשתית ראייתית נגד בכירים, בהם חברי הכנסת זועבי, זחאלקה ואזברגה. החשד: זייפו מסמכים כדי להסוות כספי תרומות למפלגה - ובכך להטעות את מבקר המדינה

 

זחאלקה, זועבי ואזברגה (צילום: חיים הורשנטיין, זהר שחר, יואב דודקביץ) (צילום: חיים הורשנטיין, זהר שחר, יואב דודקביץ)
זחאלקה, זועבי ואזברגה(צילום: חיים הורשנטיין, זהר שחר, יואב דודקביץ)

המשטרה הודיעה היום (ג') כי סיימה חקירה נרחבת בעניינה של מפלגת בל"ד בחשד לעבירות בתחום טוהר המידות ועבירות נוספות. עם סיום החקירה התגבשה תשתית ראייתית לכאורה כנגד בעלי תפקידים במפלגה בגין עבירות קבלת דבר במרמה, זיוף, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועוד. בין הבכירים שהמשטרה ממליצה להעמיד לדין: חברי הכנסת חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה וג'מעה אזברגה.

 

החקירה התנהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ועניינה דיווחים שהועברו למבקר המדינה על ידי המפלגה בנוגע לכספי תרומות בבחירות 2013 ובנוגע לדיווחים על הוצאות בבחירות 2015. תיק החקירה הועבר לעיון הפרקליטות לצורך עיון והחלטה.

 

במסגרת החקירה נחקרו עשרות בעלי תפקידים במפלגה, בהם פעילים פוליטיים ומנהלי סניפים ברחבי הארץ. על פי החשד, כל החשודים זייפו מסמכים באופן קבוע על מנת להסוות תרומות שקיבלו בניגוד החוק - ובכך להטעות את מבקר המדינה. בין היתר, תפסה המשטרה קבלות מזויפות והוצאות מפלגתיות מנופחות לצורך הסתרת התרומות שנכנסו. עוד עולה כי במפלגה התקבלו תרומות בסך מיליוני שקלים בצורה לא חוקית.

 

 

הפרשה התפוצצה באופן גלוי בספטמבר 2016. היא נפתחה באישור היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין בהתאם להמלצת פרקליט המדינה לנוכח ממצאי דו"ח מבקר המדינה.

 

ממצאי דו"ח המבקר וחקירה סמויה שניהלה יחידה ארצית של המשטרה ביססו חשד לכך שבכירים ופעילים במפלגת בל"ד, בצוותא עם מעורבים רבים נוספים, ניהלו מנגנון שיטתי לכאורה של יצירת מצג שווא על אודות מקורם של מיליוני שקלים אשר הוכנסו לקופת המפלגה ושימשו למימון פעילותה. כל זאת, תוך הונאה של הרשויות ושל מבקר המדינה.

הפגנת התמיכה בבל"ד באוקטובר 2016 (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
הפגנת התמיכה בבל"ד באוקטובר 2016(צילום: חסן שעלאן)

על פי החשד, מיליוני שקלים שהושגו לכאורה ממקורות שונים בארץ ובחו"ל, דווחו במרמה ככספים שמקורם לכאורה בתרומות ממאות רבות של תורמים בארץ. במסגרת החקירה בוצעו חיפושים בבתי החשודים ובמשרדיהם, בהם משרדים שונים של המפלגה, ותפסו מסמכים וחומרים וכן נכסים וחשבונות בנק הקשורים למעורבים.

 

חודש לאחר הפיכת החקירה לגלויה נערכה הפגנה מול משרדי יחידת להב 433 בלוד, שבה טענו המשתתפים כי "חקירת הח"כים היא רדיפה פוליטית שמטרתה להשפיל את המפלגה". ח"כ זועבי אמרה אז כי "אנחנו בטוחים שזאת רדיפה פוליטית שמתמשכת בלי שום סיבה מוצדקת. במקום שהמשטרה תעסיק שוטרים למיגור תופעת האלימות והפשיעה שמהווה סכנה לחיינו, היא שולחת לנו 3,000 שוטרים לרדיפה פוליטית, בעוד לזירת רצח היא שולחת 30 שוטרים".

 

היא אמרה אז עוד כי "המשטרה טוענת שאנחנו מסבסדים פעילות לאומית - לדעתי אין בזה שום פשע ואנחנו נמשיך לתמוך בדרך זו. אם יש מישהו שצריך לחקור אותו - זה ראש הממשלה. אני בטוחה שאם זה היה קורה אצל פעילים יהודים לא היו מוציאים צווי מעצר, אבל כשמדובר בבל"ד היחס אחר לגמרי".

 

על רקע ההחלטה להעמיד לדין את חברי הכנסת של בל"ד, אמר יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם: "הבעיה עם חברי מפלגת בל"ד היא לא הניהול הטכני של המפלגה, אלא עמדותיהם המתקרבות לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי, שאינן מייצגות רבים מאזרחיה הערבים של מדינת ישראל. בכל מדינה מתוקנת, ח"כ זועבי הייתה אמורה לשבת מאחורי סורג ובריח אחרי משר המרמרה וח"כ זחאלקה לא היה רואה את בית המחוקקים אפילו לא באמצעות משקפת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
חנין זועבי וג'מאל זחאלקה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים