ספר חדש: כך נגנז ברגע האחרון חיסול ערפאת
"אתה לא יורה עד הוראה שלי", אמר מפקד חיל האוויר דוד עברי ב-1982 לטייס שהמריא כדי ליירט את מטוסו של מנהיג אש"ף יאסר ערפאת. בספר של ד"ר רונן ברגמן מתואר כיצד פעלה התוכנית והלחצים שהפעילו שר הביטחון דאז שרון והרמטכ"ל רפאל איתן. אלא שעל אף זיהוי ודאי של המוסד, עברי התעקש לקבל מידע נוסף וכשעלו ספקות, הוחלט לגנוז את התוכנית
הזמן – חודש לאחר סיום מלחמת שלום הגליל, הלא היא מלחמת לבנון הראשונה. התוכנית: לחסל את מנהיג אש"ף יאסר ערפאת. הכול היה מוכן לרגע הזה ונעצר בשנייה האחרונה. Rise And Kill First, או בשמו העברי "השכם להורגו", זהו שמו של הספר של ד"ר רונן ברגמן שיראה אור בסוף החודש ומביא את היסטוריית יעדי החיסול של ישראל. "ניו יורק טיימס" פרסם אמש (ג') קטע מהספר ובו מתואר כיצד נגנזה ברגע האחרון התוכנית לחסל את ערפאת שהיה אולי היעד המרכזי ביותר של ישראל.
ברגמן מתאר כיצד בשעות הצהריים ב-22 באוקטובר 1982 התקבל מידע במשרדי המוסד מפי שני מקורות שהחזיקו בתוך אש"ף כי ערפאת ימריא ביום שלמחרת במטוס פרטי מאתונה לקהיר. שני סוכני מוסד מאגף קיסריה בארגון הגיע לנמל התעופה באתונה כדי לזהות בעיניהם את ערפאת עולה על המטוס.
באותו זמן, שר הביטחון דאז אריאל שרון הפעיל לחץ כבד, כך לפי הספר, על הרמטכ"ל דאז רפאל (רפול) איתן, לקדם את המבצע. שני מטוסי F-15 היו בכוננות להמריא מבסיס חיל האוויר בתל נוף. האיש שלבסוף היה אחראי לעצירת המבצע, היה מפקד חיל האוויר באותה עת, אלוף דוד עברי.
"אתה לא יורה ללא אישור שלי", אמר עברי לאחד הטייסים כפי שמתואר בספר. "אתה מבין אותי? גם אם יש תקלת תקשורת ואתה לא שומע הוראה שלי, אתה לא יורה בשום פנים ואופן".
בשעה 14:05 ב-23 באוקטובר, סוכני המוסד העבירו הודעה למטה הארגון בתל אביב. "הוא כאן. יש זיהוי ודאי של ערפאת", נשמע אחד הסוכנים שנכח בנמל התעופה באתונה לפי המתואר בספר.
ברגמן ראיין את עברי במהלך עבודתו על הספר. "לא הבנתי את כל הסיפור. לא הבנתי למה ערפאת תכנן לטוס לקהיר. המודיעין הראה אז שלא היה לו מה לחפש שם, אז הייתי חייב לוודא שזה הוא וביקשתי מהמוסד להעביר זיהוי ודאי שאכן מדובר בטרוריסט", סיפר מפקד חיל האוויר דאז לברגמן.
"תישארו עם העיניים על המטרה"
סוכני המוסד שהיו בנמל התעופה באתונה העבירו מסר נוסף למטה הארגון כי אכן ערפאת הוא האיש שהגיע ועמד לעלות על המטוס. השעה 16:30, המטוס המריא ועברי קיבל הוראה מהרמטכ"ל איתן: ליירט את המטוס.
עברי הורה לטייסי הקרב להמריא. כשהם מתקרבים, הספקות בליבו של מפקד חיל האוויר המשיכו להטריד אותו. המוסד המשיך להתעקש כי מנהיג אש"ף היה על המטוס. הרמטכ"ל לחץ על עברי לקבל מידע היכן התוכנית עומדת. "רפול", אמר עברי לאיתן. "אין לנו זיהוי ודאי וסופי שאכן מדובר בערפאת".
בזמן שמטוסי ה-F-15 עושים את דרכם לכיוון המטוס שהמריא מאתונה, עברי פעל בדרך נוספת כדי להשיג מידע כך שלא יתבצע חיסול של האדם הלא נכון. הוא פנה לאגף המודיעין לצה"ל ולמוסד לקבל זיהוי ויזואלי של מטרת החיסול.
בהמשך הספר מתואר כיצד חמש דקות לפני השעה חמש בערב ו-25 דקות לאחר שמטוסי הקרב המריאו מתל נוף, הגיע טלפון בהול. "יש מקורות שאומרים שערפאת כלל לא נמצא ביוון ואי אפשר לקבוע שהוא אכן בנמל התעופה". בעקבות המידע החדש הורה עברי לטייסים: "אנחנו מחכים לעוד מידע. תישארו עם העיניים על המטרה ותחכו".
עוד חצי שעה חלפה ומקורות העבירו מידע למוסד ולאמ"ן כי האיש שעלה על המטוס הוא בכלל פתחי ערפאת, אחיו הצעיר של יאסר. פתחי ערפאת היה רופא ילדים והקים את הסהר האדום הפלסטיני. בספר מתואר כי המידע שהתקבל היה שערפאת הצעיר היה על המטוס עם 30 ילדים פלסטינים ששרדו את הטבח במחנה הפליטים בסברה ושתילה בלבנון במהלך מלחמת שלום הגליל וליווה אותם לקבלת טיפול בקהיר. זה היה השלב שבו עברי הבין כי צדק לאורך כל הדרך כשהחליט להשהות את הפעולה עד לאישור ודאי. "תסתובבו, אתם חוזרים הביתה", אמר מפקד חיל האוויר לטייסי הקרב.