משרדי הממשלה מתעמתים - ואזרחים נהרגים בגלל גמלים משוטטים
משרד החקלאות רוצה להציב בכבישי הדרום שלטים עם מספר טלפון לדיווח על גמלים משוטטים. במשרד התחבורה טוענים: זה יסיח את דעתם של הנהגים. משרד החקלאות: "אם אין מניעה להציב שילוט לאורך כביש 1, אפשר גם בנגב". ראש מועצת רמת נגב: "קנסות מוגדלים ירתיעו"
במשרד התחבורה מתנגדים להצבת שלטים בכבישי הדרום עם מספר טלפון אליו נהגים יוכלו להתקשר כדי לדווח על גמלים משוטטים בכביש. במכתב של שר התחבורה ישראל כץ לשר החקלאות אורי אריאל, דחה כ"ץ את הבקשה להצבת שילוט, בטענה שהוא עלול להסיח את דעתם של הנהגים.
"הסדרי התנועה הקבועים בחוק, כמו גם לוח התמרורים, מיועדים על פי מדיניות משרד התחבורה לצורך הסדרת התנועה ובטיחותה, תוך ניסיון להסיח את הדעת של משתמשי הדרך מעט ככל האפשר", נכתב בתשובה של משרד התחבורה. "דיווח על בעיה שאינה קשורה במישרין לתנועה אינו בא בהלימה עם מדיניות זו".
במשרד החקלאות זעמו על התשובה של שר התחבורה וטענו לאפליה בין המרכז לנגב. "הוצע למשרד התחבורה להציב שילוט בצידי הכביש הקורא לציבור לדווח למספר הטלפון של מוקד יחידת הפיצו"ח באם נצפה גמל בצידי הדרך. כפי שלמשרד התחבורה אין מניעה להציב שילוט לאורך כביש 1, כך אין מניעה להציב שילוט לבטיחות הציבור לאורך כבישי הנגב".
בנוסף, הציעו במשרד החקלאות לרסס את שולי הדרכים כדי למנוע צמיחת עשבייה המשמשת אוכל לגמלים ובכך למנוע את הגעתם לשולי הדרכים. במשרד התחבורה ציינו כי חברת נתיבי ישראל מבצעת ריסוס והדברה של העשבייה בצידי הדרך כמה פעמים בשנה, והדבר מבוצע גם בכבישי הנגב.
במשרד החקלאות מציינים כי האחריות החוקית ללכידת גמלים בדרכים היא של נתיבי ישראל והמשטרה. "השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות אמונים על שמירת בריאות הציבור מפני מחלות בעלי חיים. יחד עם זאת, במטרה לסייע לרשויות המקומיות, משרד החקלאות עורך מבצעים מיוחדים לאיתור ותפיסה של בעלי חיים משוטטים, לרבות גמלים, באמצעות היחידה המרכזית לאכיפה והחקירות של משרד החקלאות (פיצו"ח) בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית, משטרת ישראל והסיירת הירוקה".
משרד התחבורה טוען לעומת זאת כי מניעת הגעה של גמלים לכבישים היא באחריות משרד החקלאות: "גורמי המקצוע במשרד סבורים כי הצבת שילוט המתריע על גמלים בסביבה, לא תשנה את התנהגות הנהגים ולא תמנע מהגמלים להגיע לכבישים. הצבת שלטים כאלה אינה אפקטיבית ואף עלולה להוות מפגע סביבתי. תפקיד משרד החקלאות הוא למנוע את הגעת הגמלים לכבישים, לא באמצעות שלטים אלא על ידי פעולות הסברה, מניעה וענישה. על משרד החקלאות להיערך להחרמת הגמלים המשוטטים ולא לשחרר אותם אחרי תקופה קצרה, כפי שקורה היום".
במשרד החקלאות ציינו בהקשר זה כי "המשרד מחרים גמלים משוטטים שנלקחים לתחנות הסגר ייעודיות. רק במהלך שנת 2017, בעקבות פעולות יזומות של יחידת הפיצו"ח, נתפסו והוחרמו כ-100 גמלים (בעוד שבשנת 2016 נתפסו 60 גמלים). המשרד לא מהסס להטיל קנסות ולפתוח בחקירות כנגד בעלי הגמלים".
קנסות וסיירת כבישים אדומים
ערן דורון, ראש מועצת רמת נגב אומר שבעיית הגמלים בנגב היא נפוצה מאוד. "21 הרוגים בעשור זה הרבה, היו 7,000 דיווחים רק בחמש השנים האחרונות. אנחנו רואים סטטיסטיקה שהולכת וגדלה כל שנה מבחינת הדיווחים. הסיפור של השלטים הוא תפל, אבל הוא מבטא היטב איך הנושא נופל בין הכיסאות. ישבתי אצל שר התחבורה לפני כמה חודשים, אמרתי לו שב'כסף קטן', במונחים של מדינת ישראל, 2,5 מיליון שקל, אנחנו פותרים את כל הבעיה הזאת. מה שצריך זה שמשרד החקלאות, המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, הסיירת הירוקה, משרד החקלאות, משרד התחבורה והרשויות המקומיות - יתאגדו".
לדברי דורון, קנסות מוגדלים לבעלי הגמלים ירתיעו אותם ויצמצמו את התופעה. "אם כלב נושך מישהו, בעל הכלב נושא באחריות. גם בעל הגמל צריך לשאת באחריות. צריך לסיים את נושא האכיפה והענישה. הדבר השני זה סיירת כבישים. יש בסך הכל ארבעה כבישים אדומים שבהם יש את ריכוזי הגמלים, עשינו פיילוט ב-2009 וזה עובד מצויין".
היום (רביעי) צפויים תושבי מצפה רמון לקיים הפגנה נגד תופעת הגמלים המשוטטים ואוזלת היד של הרשויות בטיפול בבעיה. זאת בעקבות מותו של ליאל אלמקייס בן ה-14 בשבוע שעבר, לאחר שהרכב של המשפחה התנגש בגמל משוטט בכביש 40. "אם הגישה של כל משרד הייתה שיש לו אחריות ושהוא נדרש לממש אותה מבלי לנסות ולהשליך את האחריות על משרד אחר, אז בא לציון גואל", אמר ראש מועצת מצפה רמון, רוני מרום, בהתייחסו למאבק בין שני השרים והמשרדים. "אלה ויכוחי סרק שמובילים בסופו של דבר לאסונות כפי שראינו. מי שמשלם את המחיר זה האזרח".