שתף קטע נבחר

לא לכיבוש: רבבות הפגינו באוסטרליה נגד יום העצמאות

כבר שנים ש"יום אוסטרליה", שצוין אתמול ונחגג בתאריך שבו הגיעו ליבשת המתיישבים הבריטים הראשונים, זוכה גם לכינוי "יום הכיבוש". עשרות אלפים יצאו לרחובות בדרישה לשנות את התאריך: "זה עלבון לאבוריג'ינים". המוחים נשאו שלטים שעליהם נכתב: "אתם עומדים על אדמה גנובה"

 

 

עשרות אלפים הפגינו אתמול (ו') ברחבי אוסטרליה במסגרת מחאות נגד יום העצמאות האוסטרלי שחל אתמול, שזכה לפני שנים לכינוי "יום הכיבוש", שבמסגרתן קוראים אזרחים לשנות את תאריך החגיגות כדי לא לפגוע ברגשות האוכלוסייה האבוריג'ינית.

 

"יום אוסטרליה" השנתי, שנחגג ב-26 בינואר, חוגג את הגעתם של המתיישבים הבריטים הראשונים ב-1788, אך עבור אוסטרלים רבים היום הזה מסמל את תחילת הדיכוי הקולוניאלי של האבוריג'ינים ביבשת המרוחקת. "אוסטרליה היא תרבות מגוונת עכשיו, ואנחנו צריכים לכלול את כולם, אז צריך לשנות את התאריך (של היום הלאומי)", אמרה במלבורן המפגינה רייצ'ל מואיר.

"יום אבל". מפגינים במלבורן נגד "יום אוסטרליה" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"יום אבל". מפגינים במלבורן נגד "יום אוסטרליה"(צילום: AFP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

יותר מ-10,000 בני אדם לקחו חלק בצעדת מחאה במלבורן, שבה קראו המפגינים "זו תמיד הייתה ותמיד תהיה אדמה אבוריג'ינית". המוחים נשאו שלטים שעליהם נכתב: "אתם עומדים על אדמה גנובה". אלפים נוספים צעדו בערים מרכזיות נוספות באוסטרליה.

 

"אוסטרליה צריכה להשלים עם אוכלוסיות הילידים שלנו", אמר המפגין גרג האנט. "לחגוג את יום אוסטרליה ביום שבו האירופים כבשו את אוסטרליה הוא עלבון ודבר מאוד לא מכובד כלפי האנשים שאת אדמותיהם גזלנו".

 

"יום אוסטרליה=יום הפלישה" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"יום אוסטרליה=יום הפלישה"(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מפגינים בבריזבן מניפים את השלט "יום הבושה של אוסטרליה" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מפגינים בבריזבן מניפים את השלט "יום הבושה של אוסטרליה"(צילום: EPA)
  

בשנים האחרונות הלכו והעמיקו המחלוקות החברתיות באוסטרליה, ובמקביל התגברו הקריאות לשנות את התאריך של חגיגות היום הלאומי. בשנה שעברה הצביעו שלוש מועצות מקומיות במדינת ויקטוריה להפסיק להכיר ביום אוסטרליה בתאריך 26 בינואר.

 

ראש הממשלה מלקולם טרנבול מתנגד זה תקופה ארוכה לשינוי התאריך וטוען כי מדובר ביוזמה שרק תפלג את העם עוד יותר. "אנחנו מכירים בכך שההיסטוריה של ההתיישבות האירופית באוסטרליה הייתה מורכבת וטראגית עבור האוסטרלים הילידים", אמר לאחרונה.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

"אך מעל הכול, ביום אוסטרליה אנחנו מכירים בהישגים שלנו כאוסטרלים וחוגגים אותם. אני מאוכזב מאלו שרוצים לשנות את התאריך של יום אוסטרליה, שמחפשים לקחת יום שמאחד את אוסטרליה והאוסטרלים ולהפוך אותו לכזה שמפלג אותנו". 

 

סקר שנערך לאחרונה במדינה הראה כי מרבית האוסטרלים לא יודעים מדוע מצוין היום הלאומי דווקא ב-26 בינואר. עוד נמצא כי קצת יותר ממחצית הנשאלים אמרו כי לא אכפת להם באיזה יום ייחגג יום אוסטרליה.


פורסם לראשונה 26/01/2018 22:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
המחאה נגד "יום אוסטרליה"
צילום: EPA
מומלצים