שתף קטע נבחר

לפינלנד נמאס משעון הקיץ

הרוב המוחץ של מדינות האיחוד האירופי נהנה מיתרונות המעבר האחיד לשעון הקיץ. יוצאת דופן היא פינלנד החשוכה, שעבורה מדובר בנטל. היא קראה לבטל את שעון הקיץ "שפוגע בעבודה, בשינה ובבריאות"

מתוך האפלה של צפון היבשת קראה אתמול (יום ו') פינלנד לאיחוד האירופי לבטל את המעבר לשעון הקיץ. בבריסל לא מראים בינתיים רצון לשתף פעולה, ומסתפקים בהבטחה שהבדיקה המעמיקה של "הוראת שעון הקיץ" תימשך.

 

מחקר שנערך עבור הנציבות האירופית ב-2014 הראה שהרוב המוחץ של המדינות שחברות באיחוד מרוצה מהמעבר לשעון קיץ, מדי שנה בחודש מרס. בהלסינקי, שרגילה בסוף דצמבר לשש שעות שמש בלבד, מדובר בנטל. היא הצפונית ביותר בבירות האיחוד האירופי.

לפלנד, פינלנד. בצפון המדינה גם בקיץ לא מרבים לראות את השמש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לפלנד, פינלנד. בצפון המדינה גם בקיץ לא מרבים לראות את השמש(צילום: shutterstock)

הפרלמנט בפינלנד ערך השבוע דיון בנושא בעקבות עצומה שעליה חתמו יותר מ-70 אלף אזרחים. הפוליטיקאים אמרו שהזזת השעונים קדימה באביב ואחורה בסתיו פוגעת בשינה ובעבודה, ועלולה לגרום לנזק ולבעיות בריאותיות ארוכות טווח.

 

בתום דיון של ועדת השרים בפינלנד לענייני האיחוד האירופי צייצה בטוויטר שרת התחבורה אנה ברנר: "הממשלה החליטה להציע לבטל את שעון הקיץ. המטרה שלנו היא לנטוש את השינוי האחיד של השעונים בתוך האיחוד האירופי. חברות האיחוד צריכות להסכים יחד אם לעבור לצמיתות לשעון קיץ או לשעון חורף".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

כמו מדינות בלטיות אחרות גם פינלנד סובלת מפערי הזמן בגבולותיה עם רוסיה, בלארוס ואוקראינה – שלא חברות באיחוד האירופי. כולן ויתרו על שעון הקיץ אחרי החלטה שקיבלה מוסקבה ב-2011.

 

המעבר לשעון הקיץ צבר פופולריות במדינות רבות במהלך משבר האנרגיה בשנות השבעים, במטרה לחסוך חשמל וכסף. באיחוד האירופי, כדי למנוע בלבול, נקבע בשנות התשעים שכל החברות חייבות להזיז את המחוגים שעה אחת קדימה ביום ראשון האחרון של חודש מרס, ושעה אחת אחורנית ביום ראשון האחרון של אוקטובר.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

הפינים לא רואים תועלת משעון הקיץ בארצם החשוכה. בנקודה הצפונית ביותר במדינה לא רואים את השמש ב-73 ימים רצופים במהלך הקיץ. במהלך חודשי החורף בלפלנד בצפון פינלנד השמש לא יוצאת מבין העננים במשך 51 ימים.

 

באיחוד האירופי סירבו לומר איך יגיבו לבקשה הפינית. במסגרת התקנון של בריסל מדינה לא יכולה לבטל לבדה את שעון הקיץ. כל 27 המדינות החברות צריכות להסכים לשינוי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הזוהר הצפוני בלפלנד, פינלנד
צילום: רויטרס
מומלצים