שתף קטע נבחר

"סילוף ההיסטוריה": החזיר אות כבוד לפולין בגלל החוק

ישראל גל זכה ב-2012 בתואר "אביר השירות המופתי" מנשיא פולין בגין הנצחת חסידי אומות עולם פולנים. ברקע קידום "החוק הפולני", השיב את העיטור: "המשטר הנוכחי מחביא רצח יהודים בידי פולנים בתקופת השואה - ולא אוכל להסכים עם כך"

 

 

ישראל גל, חוקר ספרות והיסטוריון בתחום המורשת היהודית-ישראלית, קיבל בשנת 2012 את אות "אביר השירות המופתי" מנשיא פולין בגין פועלו להנצחת והגברת המודעות כלפי חסידי אומות עולם פולנים. בעקבות קידום הצעת החוק בפרלמט הפולני, הקוראת להטיל מאסר על מי שיאשים את הפולנים בשואה, החזיר גל את עיטור הכבוד. "מדובר בצביעות וסילוף ההיסטוריה - וזה דבר שאני לא יכול להסכים איתו", אמר בריאיון לאולפן ynet.

 

גל רכש את הזכויות על הספר "אנשים וחיות", שעוסק בבני הזוג הפולנים יאן ואנטונינה ז'בינסקי, שהצילו יהודים רבים בתקופת השואה על ידי הסתרתם בגן החיות בוורשה, וב-2011 הפיק את הוצאתו לאור בגרסה העברית. "קיבלתי את אות הכבוד מהנשיא הפולני דאז ברוניסלב קומורובסקי באמצעות שגרירות פולין", סיפר גל, "המשפחה האמיצה וההומנית הזאת הצילה עשרות, אולי אפילו מאות של יהודים ולוחמי מחתרת פולנים".

 

 

לשאלה מדוע החליט להחזיר את התואר, השיב גל: "עשיתי זאת כיוון שהממשל החדש בפולין פועל באופן כמעט הפוך לחלוטין מהמשטר ב-2012, שהיה הרבה יותר ליברלי. אסור להתפתות לאג'נדה האסטרטגית של המשטר הנוכחי - לרומם את חסידי אומות העולם הפולנים, ובצדק, אך להחביא את מעשי הרצח הרבים של יהודים ואת בזיזת הרכוש בידי פולנים".

 

"פגשתי את סגן השגריר הפולני ואמרתי לו את מה שאני חושב על הצביעות ועל הסילוף של ההיסטוריה", מספר גל. "הוא אמר את דברו, ביקש ממני לשקול מחדש ואמרתי לו שאני מחכה לראות את תוצאות החקיקה העוינת והשטנית הזאת. הוספתי שאני מצפה לראות מעשים ומחקרים של חוקרים פולנים ובינלאומיים, שיגלו את האמת המרה על רצח יהודים בידי פולנים, ללא קשר וללא תלות במעשי הנאצים הנפשעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים