שתף קטע נבחר

פלסטיני הועבר מבילינסון לבי"ח בשטחים - ומת. המשפחה: "רשלנות קשה"

מועין חג'ה מהכפר בורקה נפצע קשה באתר בנייה בטייבה ואושפז בפתח תקווה. אבל המעסיק שלו לא אישר רשמית שהוא הועסק בישראל, ובבילינסון החליטו להעביר אותו לבית חולים בתנאים ירודים בשכם. המשפחה: "לא היה ברור להם שהעברה לשטחים תביא למותו?". בילינסון: "קיבלנו אישור"

 

משפחה פלסטינית מבקשת לתבוע פיצוי ממדינת ישראל בגין רשלנות לכאורה שהובילה למות האב: מועין חג'ה (56) מהכפר בורקה שליד רמאללה נפצע לאחרונה באורח אנוש במסגרת עבודתו כפועל בניין בטייבה שבמשולש, ואושפז בבית החולים בלינסון בפתח תקווה. למרות מצבו, הוא הועבר כעבור שמונה ימים לבית החולים רפידיה שבשכם, ושם – לטענת המשפחה – מת לאחר יומיים בגלל התנאים הירודים במקום. לדברי המשפחה, הוצאתו המהירה מבילינסון בוצעה במטרה לחסוך כסף.

 

עו"ד פסח שטמלר, שמייצג את המשפחה, אמר ל-ynet: "לא ברור איך העזו בבלינסון להשליך מישהו מונשם ומורדם. לא היה ברור שהפסקת הטיפול לשם העברתו לשטחים תגרור את מותו?". מבית החולים נמסר בתגובה שהתקבל אישור להעברת הפצוע מ"גורמים אחרים".

 

במשפחה הוסיפו שלבתי החולים ברשות אין את היכולת לספק טיפול הולם לאנשים במצבו של האב. אחד מבניו אמר: "זאת רשלנות מדרגה ראשונה. במקום שיטפלו בו זרקו אותו למוות. על דבר כזה אי אפשר לעבור בשתיקה. חייבים לגלות מי החליט להעביר אותו לבית חולים שלא יכול להציל את חייו. זה זלזול בחיי אדם".

המנוח מועין חג'ה ()
המנוח מועין חג'ה

אח אחר, סלים חג'ה, סיפר: "אנחנו בהלם, זה סיוט. אבא הלך לעבודה וקיבלנו שיחה שהוא נפגע ופונה לבית חולים בילינסון. הוצאנו לאימא ולאחי אישורי כניסה לישראל למשך שלושה ימים. הם הצליחו לנצל רק יומיים ואחרי זה בית החולים לא רצה לחתום לנו שאבא מאושפז שם.

 

"אחרי כמה ימים קיבלנו טלפון מבית חולים רפידיה בשכם. הם עדכנו אותנו שאבא נמצא אצלם בטיפול נמרץ. יומיים אחרי הרופאים קבעו את מותו. אנחנו לא חתמנו על שום העברה ולא קיבלנו עדכון על כוונה רשמית להעביר אותו. הם עשו את זה בלי שנדע. איך מעבירים פצוע אנוש ממקום למקום? אין לי הסבר. לאבא שלי היו זכויות. אנחנו רוצים תשובות".

 

כך נראית ההזנחה בבית החולים בשכם:





 

ביקור בבית החולים רפידיה בשכם, שתועד במצלמה נסתרת, מעלה שהמקום סובל מהזנחה חמורה. השירותים, הדלפק והמקרר בחדר המיון מוכי חלודה וריח רע. על הרצפה זרוקים ניירות, שאריות אוכל וציוד רפואי. בחדר ההמתנה ובכניסה למחלקות אחרות ישנם מבקרים שמעשנים וזורקים בדלים במסדרונות מבלי להתחשב בחולים. ליד מחלקת ילדים ישנו חדר מדרגות מלוכלך, כסאות שבורים, קירות עם רטיבות ומתקן מים מלוכלך.

 

אחד החולים אמר ל-ynet: "אנחנו באים לכאן מחוסר ברירה. במקום לקבל לטפל אני עלול לקבל זיהום. לצערי זה המצב הקיים בהרבה בתי חולים בגדה. את הטיפול הטוב מעניקים רק לאנשי הממשלה".

בילינסון: "האפשרויות הטיפוליות מוצו" (צילום: גיל לרנר) (צילום: גיל לרנר)
בילינסון: "האפשרויות הטיפוליות מוצו"(צילום: גיל לרנר)
 

עו"ד שטמלר שמייצג את המשפחה הוסיף: "לא ברור למה המעביד של מועין חג'ה סירב לחתום על טפסים שמאשרים שהעסיק אותו, וזה היה מאפשר השלמת הטיפול בבית חולים כאן. חתימת המעביד גם הייתה מאפשרת הכרה במנוח כנפגע עבודה עבור ביטוח לאומי. זה היה נותן התחייבות לכיסוי ההוצאות הרפואיות.

 

"אדם שעובד שנים בישראל הושלך אל מותו כי לא הייתה דרך להכריח את המעביד לאשר את הפגיעה על ידי מילוי טופס, ואין דרך להורות למשטרה לאלץ אותו לעשות זאת אף שהוא הודה בזה. לא ברור איך אין דרך להורות לבית החולים להמשיך לטפל בו לפחות עד בירור ראשוני של הנסיבות. הכול נעשה משיקולים כלכליים בלבד".

 

מבית חולים בילינסון נמסר בתגובה: "מדובר בפצוע אנוש שהגיע עם פגיעה רב מערכתית. הוא טופל על ידי צוות טראומה ולאחר מכן אושפז במחלקת טיפול נמרץ. ניתן כל הטיפול הרפואי בהתאם למצבו. לאחר מיצוי כל האפשרויות הטיפוליות הוא הועבר לבית חולים הקרוב למקום מגוריו בתיאום הרשויות המתאימות בישראל. העברת נפגעים מהשטחים לא מחייבת חתימת בני המשפחות וזה נעשה בשיתוף עם גורמים אחרים".

 

הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, מסרה: "הטיפול הרפואי במועין חג'ה מעלה תהיות קשות ביותר לגבי התנהלותו של בית החולים בילינסון בטיפול במנוח ובהתנהלות מול בני משפחתו. הן החוק והן האתיקה הרפואית מחייבים שכל אדם הזקוק לטיפול רפואי מציל חיים יקבל אותו ללא כל התניה וללא הסתייגות.

 

"מקרה זה חמור במיוחד, שכן כמו כל עובד אחר הנפגע בתאונת עבודה, מועין חג'ה היה זכאי למימון מלא של אשפוזו בבית החולים מטעם הביטוח הלאומי, וזאת גם במקרה שבו מעסיקו הפר את חובתו החוקית לדווח עליו לביטוח הלאומי ומתנער מאחריותו כלפיו. במקרה כזה הביטוח הלאומי יוכל לאחר מכן לתבוע את המעסיק. התנהלות בית החולים במקרה זה מחייבת בדיקה מעמיקה מצד משרד הבריאות והנחייתו לכלל בתי החולים כיצד יש לנהוג במקרים אלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים