מפקד חיל האוויר לטייס שנפצע: "הנטישה הייתה ההחלטה הנכונה"
אלוף נורקין ביקר בביה"ח את רס"ן ע', שנפצע קשה בהתרסקות ה-F-16: "הצלת את חיי שניכם". הנווט שחזר: "הייתה תחושת אובדן שליטה, אבל לא היו צעקות בקוקפיט". ב"ידיעות אחרונות" נחשף כי התחקיר העלה: מטוס נוסף "ננעל" וחמק מהטיל הסורי
מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ביקר אתמול (יום א') בבית החולים רמב"ם בחיפה את רב-סרן ע', טייס הקרב שנפצע באורח קשה בהתרסקות מטוס ה-F-16 בצפון הארץ ביום שבת. "מהרגע שבו הבנת שאתה צריך לנטוש את המטוס קיבלת את ההחלטה הנכונה ובכך הצלת את חיי הנווט, רב-סרן א', ואת חייך שלך", אמר בשיחתו עם הטייס. במצבו של רב-סרן ע' חל שיפור נוסף: הבוקר הוא עזב את המחלקה לטיפול נמרץ והועבר למחלקה כירורגית. מצבו מוגדר טוב. רב-סרן א', נווט הקרב שנפצע קל, שוחרר לביתו.
הבוקר נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי מהתחקיר עולה שמטוס נוסף משמונת המטוסים שהשתתפו בתקיפה "ננעל" על ידי מערך הנ"מ הסורי. למרבה המזל, הוא הצליח לחמוק מהנעילה, בניגוד למטוס שצוותו החליט לנטוש.
הנווט א' תיאר אתמול בפרוטרוט את שאירע ברגע שבו מטוס הסופה נפגע מירי טיל הנ"מ הסורי. "היינו מאוד מרוכזים במשימה, הובלנו את התקיפה", הוא שחזר. "ואז היה פיצוץ, והבנו שנפגענו. זו תחושה מאוד לא נוחה, תחושה של אובדן שליטה".
"הנטישה היא מיידית", הוסיף. "אין כאן תהליך ארוך, וגם אין זמן. אלו שניות בודדות. מבינים שחייבים למהר ולנטוש - גם כתוצאה מהפגיעה בנו, הפגיעה הפיזית, וגם כתוצאה מהפגיעה במטוס, שהפסיק לתפקד. היה פה גם הרבה מזל, כי פיצוץ כזה בסמוך למטוס, בעוצמה כזו, היה יכול גם להרוג אותנו. ועדיין, הטיל התפוצץ במרחק מסוים מהמטוס, והרסס שלו עשה נזק מספיק גדול. אבל לא היו צעקות בקוקפיט, וההחלטה לנטוש הגיעה בתוך שניות".
לפי הנווט, הפגיעה בטייס לא מנעה ממנו לתפקד ברגע הנטישה מהמטוס המופל. "הטייס היה בהכרה", הוא סיפר. "תיאמנו בינינו את הנטישה, מההכנה, מבחינת מצב הישיבה, ועד הצמדת הידיים כדי שלא ניפגע. חזרנו על הפקודות בקשר הפנימי, ואז הפעלנו את כיסא המפלט".
ראש להק אוויר, תא"ל אמנון עין-דר, התייחס אתמול לתקיפת חיל האוויר בסוריה בעקבות חדירת המל"ט האיראני לשטחה של ישראל, והסביר: "אנחנו פועלים בסוריה, רק בשנה האחרונה כבר ביצענו בסוריה אלפי פעולות ואנחנו מתמודדים גם עם חלק מהירי הזה. במקרה הזה המטוס נפגע, מן הסתם אנחנו לא מרוצים מזה ונתחקר זאת, נלמד מה לעשות בפעמים הבאות".
חקירת ההתרסקות עקב פגיעת טיל נ"מ סורי תצבור תאוצה עם הרכבת חלקי המטוס שהתפזרו סמוך לקיבוץ הרדוף והמשך התחקור של שני הטייסים שנטשו. עד כה סומן תרחיש אפשרי עיקרי לנסיבות האירוע, שלפיו עומס יתר על מערכות ההגנה של המטוס היה הגורם העיקרי שאפשר את הפגיעה.
המטוס תמרן בגובה של יותר מ-10,000 רגל בשמי הגליל, באופן שגרם לו להיות חשוף יותר למטח הנ"מ ששוגר אליו. הנעילה של טילי הנ"מ על ה-F-16 הייתה מהירה מאוד, והטייסים לא הספיקו לדווח דבר ברשת הקשר לפני שפלטו את עצמם.
באותם רגעים היו הטייס והנווט בשיאה של משימת תקיפת הקרון שהפעיל את המל"ט האיראני שחדר לשטח ישראל זמן מה קודם לכן. בעקבות הפגיעה הם נאלצו לבחור בתוך שניות בודדות בין ביצוע המשימה שהוטלה עליהם לבין הצלת חייהם. עשרות טילי נ"מ סוריים מסוגים שונים בעצם "הרוו" את מערכות ההגנה וההתרעה של מטוס הקרב, והכמות החריגה שלהם הייתה גורם מרכזי בתוצאה.
אתמול התחזקה ההערכה שאחד מטילי הנ"מ התפוצץ בקרבת מטוס הסופה ורסיסים חדרו לקוקפיט וגרמו לפציעה הקשה של אחד משני הטייסים. פגיעה ישירה במטוס - אילו התרחשה - הייתה גורמת לתוצאה קשה בהרבה וייתכן שגם למותם של שני אנשי הצוות.
כך או אחרת נראה שמערכות המטוס לא נתנו התרעה מספקת על איום הטילים, ונבדק אם כשל טכני שיבש את אמצעי ההגנה של ה-F-16. בחיל האוויר הגדירו את האירוע כנדיר, והמסקנות שיופקו יתייחסו למגוון היבטים של הפעלה בגיחות התקפיות עתידיות בצפון.
הפלת המטוס הישראלי עמדה במרכז העימות הצבאי המוגבל שהתרחש בשבת בבוקר בין צה"ל ובין כוחות איראניים וסוריים. לפנות בוקר חדר כלי טיס איראני בלתי מאויש לשטח ישראל, והוא הופל כעבור כדקה וחצי על ידי מסוק אפאצ'י.
מטוסי חיל האוויר מיהרו לתקוף את הקרון שהפעיל אותו מעומק השטח הסורי, וכאמור אחד מהם נפגע בשמי ישראל מאש נ"מ של צבא אסד והתרסק. בתגובה תקף צה"ל שורת מטרות איראניות וסוריות, בהן עמדות נ"מ.