שתף קטע נבחר

דרום אפריקה: מפלגת השלטון מדיחה את הנשיא זומה

לאחר לילה של שיחות מרתוניות החליטה מפלגת השלטון ANC להדיח את הנשיא לאחר ששמו נקשר בשורה של שערוריות שחיתות ובעקבות הכלכלה המקרטעת במהלך 9 שנות כהונתו. אלא שזומה לא מתכוון ללכת כל כך מהר

 

 

מראים למנהיג הכריזמטי את הדלת החוצה: מפלגת השלטון בדרום אפריקה החליטה היום (יום ג') להדיח את הנשיא ג'ייקוב זומה. כך נמסר בהודעה שמסרה מפלגת "הקונגרס הלאומי האפריקני" (ANC). ההחלטה התקבלה לאחר פגישה מרתונית שערכה מפלגת ANC שבה דנו בגורלו של המנהיג, ששנותיו בשלטון היו מרובות בשערוריות שהכתימו ופילגו את "ארץ הקשת בענן" של נלסון מנדלה בעידן שלאחר האפרטהייד.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

הנהגת ה-ANC ערכה שיחות מתוחות במשך 13 שעות שכללו גם מפגש פנים מול פנים בין הנשיא זומה לבין מי שמסתמן כיורשו - סגן הנשיא סיריל רמפוזה.

 

סיים את תפקידו? נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה בשער העיתון Sowetan  ()
סיים את תפקידו? נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה בשער העיתון Sowetan
זומה, בן שבט זולו ופוליגמיסט שלא רכש השכלה רשמית, חי על זמן שאול מאז שרמפוזה, מנהיג איגוד עובדים ועורך דין לשעבר, נבחר לראשות מפלגת השלטון בדצמבר 2017. רמפוזה גבר בהצבעה על נקוסזנה דלמיני-זומה בת ה-68, לשעבר שרה בממשלה וגרושתו של הנשיא המכהן.

 

מקור ב-ANC: "החלטנו להדיח את זומה"

למרות החלטת ה-ANC להדיח את זומה, התקשורת הדרום אפריקנית שיערה שזומה בן ה-75 יתעלם מרצון המפלגה שלו. בתרחיש שכזה, מפלגת השלטון עשויה לפנות לצעד של הדחת נשיא המדינה גם מהפרלמנט.

 

זמן קצר לפני חצות דיווחה רשות השידור SABC שרמפוזה אמר לזומה באופן אישי שיש לו 48 שעות להתפטר. מקור בכיר ב-ANC אמר אחר כך לסוכנות הידיעות רויטרס שזומה הבהיר שהוא לא הולך לשום מקום.

 

"סיריל הלך לדבר איתו", אמר המקור והוסיף שכשרמפוזה שבה למפגש של הנהגת ה-ANC בבית מלון בבירה פרטוריה, הדיונים במקום היו "מתוחים וקשים". "החלטנו להדיח את זומה. זה עדיין לא נאמר לו", אמר המקור.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
מפלגת השלטון הדרום אפריקנית העבירה בצהריים תדריך לתקשורת שבו חשפה את תוצאות הפגישה המרתונית שנערכה הלילה. כלי תקשורת אחד דיווח מוקדם יותר שזומה ביקש שלושה חודשים בתפקיד עד שיתפטר, אבל בקשתו נדחתה. בדיווח אחר נכתב שזומה פשוט אמר לרמפוזה: "תעשה מה שאתה רוצה לעשות".

 

המזכיר הכללי של מפלגת השלטון הדרום אפריקנית, אייס מגאשול, מסר ששוחח אישית עם הנשיא זומה. לדבריו, זומה הציע להתפטר, אולם לא באופן מיידי, אלא תוך שלושה עד שישה חודשים, אולם במפלגתו סירבו להצעה ורוצים שההתפטרות תהיה מיידית. מגאשול אמר שהוא מצפה מזומה לשאת בקרוב הודעה שבה הוא מודיע על עזיבתו את השלטון. הוא הוסיף שמפלגת השלטון עדיין לא דנה בצעד של הצבעת אי אמון בנשיא בבית הנבחרים. "סיריל רמפוזה יהפוך לנשיא המדינה", אמר מזכ"ל ה-ANC.

 

אחת מנשותיו של הנשיא: "הוא לא מקבל פקודות מעבר לאוקיינוס האטלנטי"

אחת מנשותיו של נשיא דרום אפריקה, טובקה מאדיבה-זומה, רמזה ביום שישי בחשבון האינסטגרם שלה שזומה, שכבר שרד כמה ניסיונות של ה-ANC ובתי משפט להדיח אותו, מוכן להילחם ומאמין שהוא קורבן של מזימה מערבית. "הוא יסיים את מה שהוא התחיל משום שהוא לא מקבל פקודות מעבר לאוקיינוס האטלנטי", כתבה רעייתו של זומה.

 

כלכלת דרום אפריקה, המתקדמת ביותר ביבשת, קפאה על שמריה במהלך תשע שנות כהונתו של זומה - בנקים וחברות כרייה לא גילו התלהבות להשקיע כספים בגלל מדיניות חסרת ודאות ושחיתות משתוללת.

 

ההחלטה הגורלית שקיבלה הלילה מפלגת ה-ANC נגד זומה לאחר שבועיים של התלבטויות משקפת את הגורל שהוא גזר על הנשיא תאבו מבקי ב-2008 לאחר שנבחר לראשות מפלגת השלטון.

 

הדחתו של זומה, פעיל נגד האפרטהייד שישב עשר שנים בכלא באי רובן ביחד עם מנדלה, מסמלת גם את חילופי הדורות שנרשמים בתנועות שחרור אנטי קולוניאליסטיות ביבשת האפריקנית.

 

האיש שאמור לרשת את זומה נתן לו את האולטימטום. סגן הנשיא סיריל רמפוזה וזומה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
האיש שאמור לרשת את זומה נתן לו את האולטימטום. סגן הנשיא סיריל רמפוזה וזומה(צילום: EPA)

באוגוסט 2017 הודיע נשיא אנגולה, ז'וזה אדוארדו דוש סנטוס, על פרישתו לאחר 38 שנה בשלטון. שלושה חודשים לאחר מכן הודח מהשלטון הרודן מזימבבואה רוברט מוגאבה בן ה-93, המנהיג היחיד שידעה המדינה מאז עצמאותה ב-1980.

 

השערוריות הגדולות: בני משפחת גופטה ובריכת השחייה בבית

אף שזומה עדיין זוכה לתמיכה רבה בתוך מפלגת השלטון הדרום אפריקנית, באזורים הכפריים ובפרובינציית קוואזולו-נטאל, מקום הולדתו, לא הרבה עירוניים יזילו דמעה אם האיש שאליו הם מתייחסים בבוז ובזלזול יעזוב את השלטון. "הוא סיים את תפקידו", כתב הצהובון Sowetan, שפופולרי בקרב תושבי ערים בדרום אפריקה, בכותרת הראשית שלו מעל תמונה של זומה יושב וידו תומכת בראשו.

 

עיקר הזעם הציבורי כלפי זומה הוא ההאשמות הבלתי פוסקות נגדו שהוא הניח לחבריו ממשפחת גופטה לנצל את קשריהם איתו כדי לזכות במכרזים ממשלתיים ולהשפיע על מינויים בקבינט. זומה ושלושה אחים ממשפחת גופטה, שנולדו בהודו ועברו להתגורר בדרום אפריקה בתחילת שנות ה-90, הכחישו שפעלו בניגוד לחוק.

 

מקום הימצאם הנוכחי של בני משפחת גופטה אינו ידוע, אולם אתרים שעוקבים אחרי מסלולי מטוסים הראו שמטוס הסילון הפרטי של בני המשפחה טס בשבוע שעבר מהודו לדובאי ואז לרוסיה.

 

בנוסף לשערוריית השחיתות של משפחת גופטה, הדרום אפריקנים זועמים על נשיאם שהשתמש בכספי ציבור - 16 מיליון דולר - כדי לשדרג את אחוזת ביתו בנקאנדלה שבפרובינציית קוואזולו-נטאל. שדרוג ביתו של זומה כלל בין היתר בניית בריכת שחייה ומכלאות לבקר. בעת שיפוץ ביתו של זומה הצדיק אז שר המשפטים את בניית בריכת השחייה ואמר שהיא משמשת "מקור לכיבוי אש". 

פורסם לראשונה 13/02/2018 10:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
לא מתכוון להרים ידיים כל כך מהר. זומה
צילום: רויטרס
מומלצים