שתף קטע נבחר

"שמאלן בוגד": הסתה גוברת וגזענות ברשת נגד המפכ"ל

ערב פרסום ההמלצות המשטרה בחקירות נתניהו, מצביע מחקר שמתבסס על ניטור של כחצי מיליון סטטוסים, טוקבקים וציוצים בטוויטר על זינוק בשיח האלים נגד רב-ניצב רוני אלשיך בחמשת החודשים האחרונים - מאז פרשת היועץ חורב ועד לפרסום הריאיון ב"עובדה"

 

הסתה גוברת ברשת. אלשיך (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
הסתה גוברת ברשת. אלשיך(צילום: אלכס קולומויסקי)

כשברקע פרסום המלצות המשטרה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מתפרסם מחקר חדש שמצביע על ההסתה והאלימות הגוברות ברשת נגד המפכ"ל רב-ניצב רוני אלשיך - מיום כניסתו לתפקיד באוקטובר 2015 ועד היום (ג'). לפי המחקר, מרגע שנתניהו החל להתבטא נגד אלשיך בחודש אוקטובר 2017 בנוגע להדלפות סביב העסקתו של יועץ התקשורת לשעבר ליאור חורב ועד פרסום תחקיר "עובדה" בשבוע שעבר - הפכו התגובות ברשת נגד המפכ"ל לאלימות, מסיתות וגזעניות יותר. לפי הנתונים, אלשיך סופג את האלימות בעיקר מתומכי הימין.

 

הדו"ח, שחובר בידי קרן ברל כצנלסון בשיתוף חברת המחקר "ויגו", מתבסס על נתונים שנאספו במהלך ניטור של כחצי מיליון שיחות ברשת, בהם סטטוסים, תגובות, טוקבקים וציוצים בטוויטר, שלפיהם מיום כניסתו לתודעה הציבורית של אלשיך ועד היום נכתבו נגדו כ-50 אלף פוסטים בעלי אופי אלים, גזעני ומסית, המהווים 18% מכלל השיח על מפכ"ל המשטרה ברשת.

 

התבטא נגד הדלפות המשטרה - והסלים את השיח. נתניהו (צילום: אמיל סלמן/הארץ) (צילום: אמיל סלמן/הארץ)
התבטא נגד הדלפות המשטרה - והסלים את השיח. נתניהו(צילום: אמיל סלמן/הארץ)

אחרי פרשת היועץ חורב: זינוק בהתבטאויות האלימות נגד אלשיך

אחד הנתונים המרכזיים שעולים מהמחקר מצביע על כך שכ-45% מהתוכן האלים נגד המפכ"ל נרשם בחמשת החודשים האחרונים, מאז שהתחוללה סערה סביב נושא ההדלפות, כשראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי המשטרה מנהלת נגדו מסע ציד.

 

"מאז שהיועץ הפוליטי ליאור חורב מונה ליועץ חיצוני של המשטרה בעלות של מיליונים על חשבון משלם המיסים וללא מכרז - הפכו ההדלפות הלא-חוקיות לצונאמי", אמר אז ראש הממשלה. בספטמבר 2017, כך לפי הדו"ח, הועלו 800 תגובות וציוצים בעלי תוכן אלים נגד אלשיך. לאחר התבטאות נתניהו נגד המשטרה - המספר זינק ל-5,500 בחודש בממוצע. לשם השוואה, מאז פרסום הריאיון ב"עובדה", שבמהלכו טען אלשיך כי חוקרים פרטיים אספו מידע על החוקרים שניהלו את חקירות נתניהו, פורסמו נגד המפכ"ל כ-2,500 תגובות אלימות.

 

במחקר נמצא כי 75% מהתגובות שספג המפכ"ל ברשת התבטאו בקללות ("מפגר", "עצלן", "פחדן"). מחציתן התייחסו ליכולותיו המקצועיות והחצי השני "האשים" אותו בהיותו "שמאלן בוגד". בנוסף, 10% מהתגובות נגד אלשיך קראו לאלימות פיזית נגדו ("לטפל בו", "לזרוק אותו" וכו') ו-15% מהפוסטים התייחסו למראהו החיצוני.

 

מבין המגיבים שנבחנו במחקר, 63% זוהו פוליטית עם הימין ו-37% עם השמאל. עוד נמצא כי בחמשת החודשים האחרונים חלה עלייה בשיעור הפוסטים האלימים כלפי אלשיך ו-81% מהמגיבים הזדהו עם הימין לעומת 19% שהזדהו עם השמאל. פילוח הפלטפורמות שבהם משתמשים המגיבים מצביע על כך שכ-70% מהפוסטים האלימים נגד המפכ"ל מפורסמים בפייסבוק, 15% בטוקבקים באתרי החדשות השונים, 10% מפורסמים בטוויטר ו-5% בזירות אחרות כגון יוטיוב, פורומים ובלוגים.

 


 

הזינוק בשיח האלים - מאז פרשת חורב (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
הזינוק בשיח האלים - מאז פרשת חורב(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

 

"העלייה בהיקף השנאה נגד המפכ"ל - תוצר ישיר של רוח המפקד מירושלים"

ענת רוזיליו, מנהלת הזירה הציבורית בקרן ברל כצנלסון, אמרה כי "העלייה בהיקף שיח השנאה נגד מפכ"ל המשטרה הינה ביטוי מובהק ותוצר ישיר של רוח המפקד הנושבת מירושלים, שסימנה את המפכ"ל כמי שמבקש להפיל את ראש הממשלה מתוך מניעים שאינם מקצועיים".

 

רוזיליו הוסיפה כי "משטרת ישראל בכלל ומפקדה בפרט בהחלט אינם חפים מכל ביקורת ציבורית. עם זאת, בכל חברה מתוקנת תפקידם היה מזכה אותם בהגנה מפני מסע דה-לגיטימציה והשתלחות מצד גורמי ממשל. הכרסום בלגיטימיות עבודת המשטרה והעומד בראשה, אינו פוגע רק במעמדו של המפכ"ל וחוקריו הבכירים, אלא מערער את יסוד מוסד המשטרה כגוף המוסמך לאכיפת החוק בארץ וגורם לפגיעה קשה באמון הציבור בשלטון החוק. מדובר במדרון חלקלק ומסוכן עבור מדינה המתגאה בהיותה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
מפכ"ל המשטרה אלשיך
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים