עקב לחץ ציבורי: ישונה שמה של החנות הגרמנית "6 מיליון משקפיים"
חנות אופטיקה בגרמניה הודיעה כי תשנה את שמה לאחר שמגיבים זועמים ברשת טענו כי יש לו קונוטציות לשואה: "חוסר הרגישות בבחירת השם מטרידה. הגרמנים דוחקים את העיסוק בשואה לשוליים"
חנות האופטיקה "6 מיליון משקפיים", שנמצאת בעיר המבורג בגרמניה, הפכה מטרה לביקורת נרחבת בגלל השם חסר הרגישות שמעלה קונוטציות לשישה מיליון היהודים שנרצחו בשואה ולתמונה המוכרת של ערימות המשקפיים והחפצים של קורבנות השואה ב אושוויץ. כעת, בעקבות לחץ ציבורי, הודיעה החנות שתשנה את השם ל"מיליון משקפיים".
לפני כמה חודשים תמונת שלט הכניסה לחנות, שהועלתה לפייסבוק, חוללה מהומה ברשת החברתית. החברה מיהרה להצהיר כי אנשיה אינם גזענים ומתנגדים לאנטישמיות. היא התנערה גם מהקישור לשואה, כשלטענתה, שם החנות שואב השראה מהסרט "האיש ששווה מיליונים" (שם הסרט במקור הוא "האיש ששווה שישה מיליון דולר" - The Six Million Dollar Man). עם זאת, הוויכוח ברשת נמשך: גולשים מזועזעים שלא הסתפקו בהסברי החנות המשיכו לדרוש כי תשנה את שמה, בעוד אחרים התייחסו לפרשייה כקטנוניות ישראלית.
כעת, הסבירה החנות כי השם ישונה כדי להימנע מחוסר ההבנה. עם זאת, שמה שונה עד כה באתר האינטרנט ובעמוד הפייסבוק שלה - אך נכון לזמן כתיבת שורות אלו, הלוגו עדיין מכיל את הספרה 6 וטרם שונה השלט בכניסה. החנות הבטיחה כי גם אלו ישונו בהמשך.
עומר פרנקל, בן 45, מנצח ישראלי שעובד בגרמניה, הוא אחד האנשים שהעלו את הנושא לדיון בפייסבוק. הוא אמר ש"ככל שאני מסתכל על זה יותר ויותר אני פשוט נדהם. השימוש במונח '6 מיליון', ועוד במילים, ועם הסמל של המשקפיים בלוגו. עצם זה שהם לא העלו על דעתם שזה יכול לפגוע במישהו מרתיח אותי".
פרנקל לא מייחס לבחירה בשם החנות אנטישמיות, אך סבור כי חוסר המודעות לקונוטציות שהוא מעלה וחוסר הרגישות לתחושותיהם של אחרים - משקפים את הלך הרוח בקרב הדור הצעיר בגרמניה. "אני אומר מניסיון החיים שלי במשך חמש שנים בגרמניה - יש הרבה בורות. בישראל, במערכת החינוך ובתרבות, בלי להגיד אם זה טוב או רע, מביאים לכך שהמילים '6 מיליון' ישר מעלים את קונוטציית השואה. העובדה שהדבר לא מעלה את אותה הקונוטציה מיידית אצל הגרמנים אומר דרשני. מי שזה לא קופץ לו לראש לא קיבל את החינוך הנכון ולא את הדגשים הנכונים, וזה מה שחסר במערכת החינוך הגרמנית וכמובן בתקשורת", הוסיף.
עוד ציין פרנקל כי "חוסר הרגישות שבבחירת השם היא בפני עצמה מטרידה. הגרמנים דוחקים את העיסוק בשואה לשוליים, ולא משקיעים את המשאבים שהם צריכים להשקיע. אין מודעות והפנמה עמוקה של ההיסטוריה, אלא הסתפקות במס שפתיים ובדברים שטחיים מאוד. אני מנסה לקרוא כאן לאנשים להתעורר ולהבין שהמודעות לזיכרון השואה צריכה להיות כל הזמן ובכל רגע נתון, בעיקר אצל הדור השלישי של הגרמנים. אם לא תהיה המודעות הזו ולא יהיה זיכרון של השואה בצורה אוטומטית - ההיסטוריה תחזור על עצמה".
מהחנות נמסר: "אנו פועלים משנת 2006 בלי שנתקלנו בבעיות לגבי בחירת השם. השם נבחר בהשראת הסרט 'האיש ששווה מיליונים'. אנו תומכים בסבלנות חברתית, הצוות בחנות מורכב מעובדים מכל הלאומים ומנטיות מיניות שונות ובעבר סייענו לפליטים ואף חילקנו משקפיים חינם במהלך משבר הפליטים. מעולם לא העלנו על דעתנו את הקשר לשואה עד שנערה פנתה אלינו בעניין בשנה שעברה. מאז נאלצנו להסביר את עצמו באופן שוטף, ועם זאת אנו מבינים כי טעם מר תמיד יישאר עקב הנושא בעתיד".