שתף קטע נבחר

חשד: שיכון ובינוי שיחדה עובדי ממשל באפריקה כדי לזכות בפרויקטים

המשטרה עיכבה לחקירה באזהרה ארבעה בכירים בחברת הבנייה הציבורית בחשד למתן שוחד לעובד ציבור זר, קבלת דבר במרמה ועבירות הלבנת הון. על פי החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר ביצוע מיזמי ענק באפריקה

להב 433 (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
להב 433(צילום: אבי מועלם)

ארבעה בכירים בחברת בת של שיכון ובינוי שמשרדיה ממוקמים בשוויץ, חשודים שנתנו שוחד לעובדי ציבור באפריקה כדי לאפשר ביצוע מיזמי ענק בהיקף של מאות מיליוני דולרים. הם עוכבו הבוקר (יום ג') לחקירה באזהרה בחשד לביצוע עבירות מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

 

החקירה מתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, בשיתוף עם גורמי אכיפה בינלאומיים, ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה. הפרשה מתמקדת במתן שוחד לכאורה על-ידי החברה העוסקת בהקמת תשתיות ברחבי העולם. החברה העבירה לכאורה תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים, בד בבד עם ביצוע עבירות נוספות. המסחר במניות שיכון ובינוי נפתח באיחור הבוקר. מהחברה נמסר כי בכוונתה לפרסם דיווח מיידי בהמשך לפרסומים בתקשורת.

 

על פי החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר ביצועם של מיזמי בניה באפריקה בהיקף של מאות מיליוני דולרים. במקביל לחקירה מתבצעת אכיפה כלכלית נרחבת במהלכה נתפס רכוש השייך לחברה לצורך חילוט "כחלק מהמאבק בעבירות הלבנת הון", לשון הודעת המשטרה.

 

עוד מסרה משטרת ישראל כי היא "תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון, במוסדות פיננסיים ובאזרחים הנורמטיביים".

 

אחת מעובדות החברה טענה הבוקר כי התחושות במקום קשות: "זה לא נעים, אבל אנחנו צריכים לעבוד". עובדת אחת שכן הסכימה לדבר טענה כי התחושות במשרד קשות. ״זו בהחלט תחושה לא נעימה, אבל התפקיד שלנו הוא להמשיך לעבוד".

 

מהחברה נמסר בתגובה: "נודע כי ארבעה עובדים בעבר ובהווה של חברה נכדה זרה עוכבו הבוקר לחקירה על ידי משטרת ישראל. כמו כן, הגיעו בשעות הבוקר למשרדי חברה בת, המחזיקה בחברה הנכדה הזרה, חוקרי משטרה לצורך קבלת מסמכים על פי צו שעילתו חשד לשוחד. יצוין כי החברה הנכדה הזרה פנתה ביוזמתה לגורמי אכיפה זרים באירופה (מקום מושבה של החברה הזרה), וזאת לאור טענות שהועלו כלפי החברה הנכדה הזרה על ידי עובד שלה לשעבר ביחס לתקינות התנהלותה באפריקה במסגרת תביעה בבית הדין לעבודה שהוגשה כנגדה, ודיווחה להם אודות הטענות שהעלה העובד לשעבר ואודות הצעדים הננקטים על ידה לבדיקתן של אותן טענות.

 

"בהקשר זה החברה הנכדה הזרה עורכת ביוזמתה בדיקה מעמיקה באמצעות גוף חשבונאי-חקירתי חיצוני ובלתי תלוי מחו"ל הנוגעת להתנהלותה באפריקה. הבדיקה עודנה מתנהלת. עוד יצוין כי לאחרונה התקבלה בחברה הנכדה הזרה פנייה ממחלקת INT בבנק העולמי לפיה בכוונתו לבצע הליך Audit בקשר עם מספר פרויקטים של החברה הנכדה בקניה אשר הבנק העולמי היה מעורב במימונם. לא ידוע לחברה האם ישנו קשר בין שלושת האירועים המתוארים לעיל. לחברה אין יכולת להעריך בשלב זה את נכונות הטענות ואת השפעת האירועים הנ"ל".

 

בהכנת הידיעה השתתף רועי רובינשטיין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים