שתף קטע נבחר

פגיעה בזכויות האסירים: ועדת השחרורים לא מתכנסת

החוק מורה לשב"ס לשלוח לוועדות השחרורים נציג בדרגת רב כלאי, שאת מינויו אישר השר לביטחון פנים. ואולם שב"ס שולח כבר שבועיים נציג בדרג נמוך יותר. לפיכך ביטל יו"ר הוועדה בכלא "אלה" את כינוסה. את המחיר משלמים האסירים. שב"ס: "לנציג מטעמנו בוועדות אין זכות הצבעה"

 

(ארכיון) (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(ארכיון)(צילום: ירון ברנר)

מזה כשבועיים שוועדות השחרורים של השב"ס לא מתכנסות - או שמתכנסות בניגוד לחוק, כיוון שהנוהל מחייב אותן לפעול בשיתוף איש שב"ס מדרגת רב כלאי ומעלה, באישור השר לביטחון פנים. ואולם נציבת השב"ס הורתה לא לשלוח נציג שכזה, אלא רק בדרג זוטר יותר, וזאת כאמור בניגוד לחוק. עבור עשרות אסירים שריצו שני שליש מתקופת מאסרם - מדובר בחבלה בסיכוייהם לשחרור מוקדם.  

 

ועדות השחרורים פזורות בבתי הכלא ברחבי הארץ. יושבים בהן יו"ר הוועדה, שופט בדימוס, ושני נציגים שקובעים אם האסיר זכאי לשחרור מוקדם. בנוסף יושב בוועדה נציג השב"ס בדרגת רב כלאי ומעלה. אין לו זכות הצבעה על החלטת השחרור, אך הוא מציג לה את עמדת השב"ס בנוגע לכל אסיר המבקש שחרור מוקדם.

רב גונדר עפרה קלינגר (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
רב גונדר עפרה קלינגר(צילום: אבי מועלם)
  

בעקבות החלטת נציבת השב"ס, רב גונדר עפרה קלינגר, לא לשלוח נציג שב"ס בדרגה הנדרשת , הופסקו הדיונים בכלא אלה. לדיון נשלחה נציגת שב"ס בדרגת רס"ר שלא קיבלה מינוי משר הבט"פ. בעקבות זאת הגיש אחד האסירים עתירה לבית משפט לעניינים מינהליים בבאר שבע. זאת באמצעות פרקליטתו, עו"ד אור שפירו-סער.

 

בעתירה טען האסיר, כי דיון שאמור היה להתקיים ב-21 בפברואר בכלא אלה, בוטל מחמת אי התייצבותו של נציג השב"ס כנדרש. "שב"ס עושה דין לעצמו, וחרף ההוראה המפורשת בחוק מתייצב מטעמו נציג שלא עומד באמות המידה הקבועות בחוק. במצב הדברים הנוכחי מתבטלים ימי דיונים שלמים. גם במועדים הנדחים לא מתייצב נציג מתאים מטעם שב"ס".

 

בעתירה מבקשת שפירו-סער מבית משפט להורות לשב"ס לשלוח נציג לדיון בוועדת השחרורים על מנת לקיים דיונים בבקשת האסיר.

 

מכיוון שהחוק על מעמדו של נציג השב"ס בוועדות לא השתנה, ומכיוון שלדיון בוועדה נשלח סוהר בדרגת רס"ר ללא מינוי של שר הבט"פ, החליט השופט בדימוס עמית מיכלס לא לקיים דיונים בבקשות אסירים לשחרור מוקדם.

עו"ד אור שפירו-סער ()
עו"ד אור שפירו-סער
עו"ד שפירו-סער הוסיפה: "שב"ס עושה דין לעצמו ונוהג במערכת המשפט כבשלו. לא ייתכן שהוא פועל בניגוד מפורש לחוק ואף מתעלם מהחלטות שיפוטיות מפורשות. הוא שולל מאסירים את הזכות הנתונה להם לעלות לוועדת השחרורים. אני מקווה שבית המשפט יבהיר לשב"ס את המובן מאליו. חבל שגוף האמון על כליאתם של אלה שהפרו את החוק, זקוק בעצמו להחלטה מיוחדת על מנת לקיים את הוראות החוק".

 

מהשב"ס נמסר בתגובה כי לפני שלוש שנים סוכם כי ניהול ועדות השחרורים יועבר להנהלת בתי המשפט. "הוחלט כי מעורבותו של שב"ס תצטמצם, והוא יעביר ככל גורם מקצועי אחר חוות דעת בעניין כל אסיר לקראת הדיון בעניינו.

 

"לנציג שב"ס בוועדת השחרורים, בתור שכזה, אין זכות הצבעה וכל תפקידו מתמצה בהעברת נתונים. לפי הסיכום עם הנהלת בתי המשפט מלפני שלוש שנים, צריך היה לקדם תיקון לחוק שחרור על תנאי, כך שישקף את מעורבותו המינורית של נציג שב"ס. אך הנהלת בתי המשפט ביקשה לפני כמה חודשים לחזור בה מסיכום הדברים האמור, ולפיכך גם לא קודם תיקון החוק".

 

עוד טענו בשב"ס כי החלטתה של הנהלת בתי המשפט לא התקבלה על ידי פרקליט המדינה. "עם זאת, החלטתו של השופט מיכלס - שגויה, שכן שב"ס ממשיך לשלוח נציג מטעמו לוועדה. החלטתו פוגעת בזכויות האסירים. פרקליט המדינה תמך בעמדתנו והורה על תיקון החוק לאלתר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
נציבת שב"ס, רב גונדר עפרה קלינגר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים