שתף קטע נבחר

תמר זנדברג בריאיון לאולפן ynet: "מרצ ידעה לשבת בממשלות עם החרדים"

ביום שאחרי פרישת זהבה גלאון ואילן גילאון אומרת המועמדת המובילה לראשות מרצ: "אין לנו את הפריבילגיה לוותר על ישיבה בקואליציה שהיא בתפיסת העולם שלנו"

 

 

ח"כ תמר זנדברג, המתמודדת להנהגת מרצ בבחירות הפנימיות שיתקיימו ב-22 במרס, לא פוסלת ישיבה בממשלה עם המפלגות החרדים. בריאיון הבוקר (יום ה') לאולפן ynet - בעקבות פרישתם של זהבה גלאון ואילן גילאון מהמרוץ - היא נשאלה אם היא מביאה בחשבון קואליציה עם ש"ס ויהדות התורה. "זו לא משאת נפשנו", ענתה. "ברור שהיינו רוצים להיות 61 מנדטים ולהרכיב את הממשלה בעצמנו, ואם לא - אז להרכיב רק עם עוד מפלגה אחת שקרובה אלינו. אבל מרצ ידעה לשבת בממשלות עם ש"ס והחרדים בעבר וידעה להביא משם הישגים. שרי החינוך הטובים ביותר בתולדות מדינת ישראל היו ממרצ בממשלות שש"ס ישבה בהן".

 

בהתייחס לאמירה של ח"כ גילאון שלפיה היה מוכן להיכנס אפילו לממשלת בנימין נתניהו ונפתלי בנט כדי להשיג הישגים, אמרה זנדברג: "אני לא מסכימה עם האמירה הזאת. אני חושבת שממשלה וקואליציה מייצגות תפיסת עולם, ובממשלה וקואליציה שאנחנו נוכל להיות חלק מתפיסת העולם שלה, להשפיע על קווי היסוד שלה, אנחנו צריכים להיות חלק. זה יקרה בממשלת שמאל-מרכז".

ח"כ זנדברג באולפן ynet, הבוקר ()
ח"כ זנדברג באולפן ynet, הבוקר
 

מבחינתך אפשר להגיע להבנות עם החרדים? גם בנושא מרכולים בשבת וגיוס של חרדים?

"לא, ולא בנוגע לייצוג נשים ולא בנוגע להפרדת דת ומדינה. אנחנו הולכים לבחירות עם המצע שלנו, שאומר איך מדינת ישראל תיראה אם למרצ יהיו 120 מנדטים. דרך אגב, היא תיראה מצוין. אם יש לנו חלק מזה, אז אנחנו צריכים לבוא לציבור שלנו ולהגיד ביושר: אנחנו יכולים להשפיע מתוך קואליציה שהיא בתפיסת העולם שלנו על X, Y ו-Z, ואין לנו את הפריבילגיה בשם הציבור שלנו לוותר על זה".

 

כלומר העובדה שישבתם עד עכשיו באופוזיציה ולא ניסיתם בשום אופן להשתלב במשחק הפוליטי הייתה טעות?

"העובדה שישבנו עד עכשיו באופוזיציה היא תוצאה של הבחירות, שהעלו ממשלת ימין. אגב, הממשלה הזאת היא ממשלת ימין הקיצונית ביותר בתולדות מדינת ישראל".

 

אבל יכול להיות שהציבור הולך ימינה?

"לא, אני כופרת בזה. אני חושבת: נכון, יש ממשלת ימין, הימין ניצח, לכן הוא בממשלה ואנחנו באופוזיציה, אבל אני ממש לא חושבת שזה תהליך עקבי וסופי של הליכה כל הזמן ימינה. יש כאן שני גושים מאוד מרכזיים, מרצ היא חלק דומיננטי מגוש אחד, הגוש השני היום בממשלה, אבל זה ממש לא אומר שזה לא יתהפך ובקרוב".

זהבה גלאון. הובילה את עצמה לחוסר ודאות (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
זהבה גלאון. הובילה את עצמה לחוסר ודאות(צילום: מוטי קמחי)

על הפרישה של היו"רית זהבה גלאון אמרה זנדברג: "כל ההליך הזה נעשה באומץ שתמיד אפיין את זהבה גלאון. גם בהובלה הציבורית שלה, גם בהובלה שלה את מרצ וגם בתהליך שהיא הובילה לפתיחת השורות ולפריימריז".

 

השאלה היא מה השתבש בדרך.

"זהבה גלאון נתנה הצהרה והסבר מאוד מאוד כן וברור. היא ראתה את התהליך שהיא התחילה, והתוצאה שלו הייתה סחף מאוד גדול".

 

האם ביום שהיא החליטה לפתוח את המפלגה היא גם איבדה אותה?

"אני לא יודעת אם זה מדויק. היא התחילה פה תהליך שהוביל אותה למצב של חוסר ודאות, אבל את מרצ הוא הוביל למומנטום".

 

צביה גרינפלד, שהיא בשר מבשרכם, פרסמה ספר על ההתרסקות של השמאל. בין היתר היא כותבת שהתאהבתם בנרטיב הפלסטיני, שכחתם את כל השאר והפכתם "שמאלנים הזויים", וזאת אחת הבעיות המרכזיות שלכם.

"אני כמובן מכירה את התזה הזו ואני מודיעה לך שמדובר בקשקוש מוחלט. הרעיון הזה שיש משחק סכום אפס, או שאתה בעד ישראל או שאתה בעד הפלסטינים, הוא רעיון שצריך לדחות אותו. יש לנו כאן אפשרות ל-win-win. להעניק לעם הפלסטיני את זכות ההגדרה העצמית שלו ואת הזכויות שלו, שכרגע השלטון הצבאי הישראלי, הכיבוש, הוא זה שמונע אותו, וזה לא פחות מאינטרס ישראלי".

מעצר בחברון. "להעניק לפלסטינים את זכות ההגדרה העצמית" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מעצר בחברון. "להעניק לפלסטינים את זכות ההגדרה העצמית"(צילום: EPA)

טוענים נגדכם שמרצ לא פונה לפריפריה, לא פונה למזרחים, לא פותחת את השורות, מתנהלת בבועה. ואת פחות או יותר אותו פרופיל. אני מדברת על הרוח, על היו"ר.

"כרגע סיימנו תהליך משמעותי של פתיחת שורות. גייסנו יותר מ-31 אלף חברות וחברים. מרצ מיוצגת ופרוסה בכל רחבי הארץ".

 

אבל אתם מפלגה תל אביבית, את מייצגת את התל אביביות.

"אני גרה בתל אביב ואני גאה בזה. רבע מהמצביעים ומהמתפקדים שלנו מגיעים מתל אביב. זאת עיר גדולה ומובילה, כלכלית ופוליטית. תל אביב זה מרכז כוח ומרכז כובד. גם הליכוד מיוצגת יותר בתל אביב מאשר במקומות אחרים, פשוט כי זאת עיר גדולה. אבל זה בלי לוותר על כלל ישראל".

 

בסוף זה ישאיר אותך על ארבעה-שישה מנדטים.

"גדילה משמעותית של מרצ תבוא קודם כול מהכפלת הכוח של אנשים שמסכימים עם העמדות שלנו אבל פסקו להצביע כי הם התייאשו מהיכולת שלנו להשפיע. זה השלב הראשון של הגדלת הכוח. אני מעריכה אותו לפחות בכפול".

 

בעניין אחר, אילן גילאון עבר אירוע קשה ומאושפז כבר שבוע - ואף אחד מהמפלגה לא יודע?

"זה אירוע שהוא קודם כול אישי ומשפחתי של אילן. אני מכבדת לגמרי את האופן שבו הוא בחר לנהל אותו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים