שתף קטע נבחר

איומים בבחירות: הדד-ליין - אמצע החודש

עד שובו מביקורו בארה"ב ביום שישי יצטרך רה"מ נתניהו לפתור מרחוק את המשבר הקואליציוני סביב איום החרדים לא לתמוך בתקציב עד אישור חוק הפטור מגיוס. בשבוע הבא אמור התקציב להיות מובא להצבעה בכנסת ואם החרדים יעמדו באיומם - הממשלה תתפרק. ואיך מגיבים בעיתונות החרדית?

 

מרוץ נגד הזמן כדי למנוע את פירוק הממשלה: ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא אמש (שבת) לביקור בן שישה ימים בארה"ב, שם ייפגש עם הנשיא דונלד טראמפ וינאם בוועידת השדולה הפרו-ישראלית "איפא"ק". אלא שמלבד החקירות, עומדים על סדר יומו של ראש הממשלה גם איום החרדים לא לתמוך בתקציב המדינה עד אשר יחוקק חוק הפטור מגיוס וגם האולטימטום של שר האוצר משה כחלון להעביר את התקציב אחרת יפרק את הממשלה.

 

לוח הזמנים מאוד צפוף. נתניהו ישוב ביום שישי לישראל ויצטרך לטפל מרחוק במשבר הקואליציוני שמאיים על ממשלתו. הוא יצטרך לסייע במציאת פשרה בהקדם משום שכבר ביום שני הבא, בעוד שמונה ימים, יתקיים בכנסת דיון 40 חתימות בהשתתפות ראש הממשלה שכינסה האופוזיציה.

כחלון, נתניהו, ליצמן ודרעי (צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', אוהד צויגנברג) (צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', אוהד צויגנברג)
כחלון, נתניהו, ליצמן ודרעי(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', אוהד צויגנברג)

במכתב ששלחה האופוזיציה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נכתב: "ראש הממשלה נתניהו, שפסק נחרצות ב-2008 כי 'ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל-כך גורליים למדינה ישראל כי קיים חשש אמיתי ולא בלתי מבוסס שהוא יכריע הכרעות על בסיס ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי' - צריך לעמוד בסטנדרט שתבע מקודמיו ולהתפטר ולכל הפחות להודיע על נבצרות ולחדול לאלתר מהתקפות על המשטרה ושלטון החוק".

 

נכון לעכשיו, המועד שנקבע להצבעה על התקציב בקריאה שנייה ושלישית הוא בין 15-13 לחודש מרץ. התאריך המיועד להצבעה על התקציב הוא קריטי משום שב-18 במרץ אמורה הכנסת לצאת לפגרת החג.

 

גורמים פוליטיים העריכו כי התעקשותם של החרדים בנוגע לאישור חוק הפטור מגיוס לפני אישור התקציב תוביל לפיזור הכנסת. בקרב הסיעות החרדיות צפויים להתייעץ עם מועצת גדולי התורה. אנשיה הנחו את הסיעה בכנסת שלא לתמוך בתקציב עד שיאושר חוק גיוס חדש. הח"כים החרדים יסבירו להם שהתעקשות על החוק במתכונת שגובשה ובלוחות הזמנים שנקבעו - תוביל לבחירות.

 

ביום חמישי שוחח שר האוצר משה כחלון עם נתניהו והציב אולטימטום. לדבריו, אם תקציב המדינה לשנת 2019 לא יאושר בתוך שבועיים, הוא יפרק בעצמו את הממשלה ללא קשר לחרדים.

 

רגב דוחה את הביקורת: "פרשנות מעוותת"

נתניהו אמר לפני המראתו לארה"ב כי אין סיבה שמשבר חוק הפטור מגיוס יוביל לבחירות מוקדמות. "אין סיבה שזה יקרה, ועם רצון טוב - זה גם לא יקרה. לי יש רצון טוב, אני מקווה שגם לשותפים האחרים שלנו", אמר טרם עלייתו למטוס.

 

נתניהו נשאל גם על דבריה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, שהשוותה בין "שומרי הסף" לבגתן ותרש - אשר זממו לרצוח את אחשוורוש ונתלו. הוא השיב כי "לא שמעתי דברים כאלה, אני מסופק אם יש כוונה אמיתית בהם". רגב עצמה תשמש ממלאת מקומו של נתניהו בעת שהותו בארה"ב.

 

רגב דחתה הבוקר את הביקורת על דבריה: "הייתה כאן פרשנות מעוותת. אכן השתמשתי במוטיבים מהמגילה. לאור הפרשיות האחרונות של ההסתמסות הפסולה בין השופטת לחוקר, עמדתי על העיקרון הבסיסי בדמוקרטיה, שהעם הוא הריבון ועל ההכרח ששומרי הסף יתנהלו בצורה דמוקרטית ועל פי כללי המנהל התקין".

 

רגב ציינה גם כי "לא קראתי לפגוע באף אחד. להפך. כל מי שרוצה שעובדי רשויות המדינה יזכו לאמון הציבור ויעשו את עבודתם נאמנה, צריך לדאוג שעבודתם תיעשה בהגינות וללא פניות".

 

איפוק לצד מסר ברור

הביטאונים הרשמיים של יהדות התורה משדרים דווקא איפוק - וגם ביטחון מלא כי החרדים ינצחו. עיתון "המבשר", המזוהה עם סגן שר החינוך מאיר פרוש, בחר במפתיע שלא להתייחס כלל למשבר בקואליציה, ו"יתד נאמן", של ח"כ משה גפני, התעלם ממנו בעמודי החדשות והקדיש לו רק את מאמר המערכת.

 

"התביעה הנחרצת והחד משמעית לאפשר לכל מבקש תורה ללמוד באין מפריע אינה נושא למשא ומתן מכל סוג שהוא", נכתב ביומון הליטאי, "נושא לימוד התורה אינו קשור לפוליטיקה, לסחר מכר, לדיונים, לפשרות, למתווה זה או אחר... מי שחשקה נפשו בתורה וירצה להסתופף בהיכלי התורה יוכל לעשות כן בלי מכסות, בלי הגבלות, ללא תנאים אלו ואחרים".

 

ב"יתד נאמן" האשימו את "בג"ץ של אהרון ברק", ש"נעץ את טלפיו המגושמות" בהסדר תורתו-אומנותו ההיסטורי בגלל "השקפת עולם אנטי-יהודית". כמו כן כינו את שופטי העליון, שפסלו גם את שני החוקים הבאים בנושא, "חבורת דיקטטורים שיפוטיים". עם זאת ביקשה מערכת העיתון להרגיע את הקוראים והבהירה כי השורה התחתונה במשבר הנוכחי ידועה מראש – "לומדי התורה ימשיכו ללמוד".

 

דברי ליצמן בשופרו "המודיע" ()
דברי ליצמן בשופרו "המודיע"

לפיד ואנשי "יש עתיד" ברכבת מרכז (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
לפיד ואנשי "יש עתיד" ברכבת מרכז(צילום: מוטי קמחי)

"המודיע" של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, המוביל את המאבק לתיקון חוק הגיוס, היה היחידי שדיווח על הנושא, אם כי בקצרה. במאמר המערכת התייחס היומון החסידי לטענה כי התנהלות החרדים משחקת לידי "יש עתיד" וכתב: "אין ספק שהיהדות הנאמנה לא רוצה שלפיד יעלה... אבל עתידם של לומדי התורה ,של מי שתורתם אומנותם, יקר לנו וחשוב לנו הרבה יותר... זו שאלה של חיים וקיום".

 

במסר לבנימין נתניהו הוסיף "המודיע": "נכון הדבר שבממשלה הנוכחית היא אחת הטובות שהיו לציבור החרדי... אין לנו רצון לפגוע בה או להביא אותה אל סוף דרכה, אלא רק לעמוד על קיום מה שסוכם. ומה שנקרא 'הסדרת חוק הגיוס' הוא אחד הדברים החשובים שסוכמו, והוא נוגע לבבת עינינו".

 

בתוך כך, יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, הגיע הבוקר לתחנת רכבת מרכז בתל אביב יחד עם פעילי המפלגה להפגין נגד חוק הגיוס שהחרדים מובילים. פעילי המפלגה חילקו לעוברים ושבים חומרי הסברה נגד חוק ההשתמטות ובעד השוויון בנטל.

 

"אחרי חוק המרכולים מגיע חוק המשתמטים", אמר הבוקר לפיד. "החוק הזה הוא עלבון לחיילי צה"ל. הוא עלבון למדינת ישראל ועלבון לתורת ישראל. בשום מקום בתורת ישראל לא אומרים שמותר לשלוח אחרים להיהרג בשבילך. בשום מקום בתורת ישראל לא כתוב שמותר להשתמט משירות לאומי במד"א או בעזרה לקשישים או נכים. החרדים פשוט מנצלים את חולשתו של נתניהו בגלל החקירות כדי לדרוס את הציבור החילוני הדתי והמסורתי במדינת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', אוהד צויגנברג
שחקני המפתח. כחלון, נתניהו, ליצמן ודרעי
צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', אוהד צויגנברג
מומלצים