שתף קטע נבחר

יום אחרי הפיגוע בעכו: "הערבים והיהודים בעיר - אחים"

תושבי עכו לא התרגשו מפיגוע הדריסה אתמול, שבו נדרסו שלושה חיילים ושוטרי מג"ב, על-ידי נהג ערבי. סעיד מחומוס סעיד סיכם: "עכו זו עיר שהיא דוגמה לעולם לדו קיום"

 

 

הפיגוע אתמול (יום א') בעכו, שבו נפצעו שלושה חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב, כמעט שלא השפיע על דבר היום בעיר. אמנם הייתה תחושה כי יש ברחובות יותר ניידות משטרה מהרגיל, ולבתי העסק בשוק המקומי - שבו אירע הפיגוע  - הגיעו פחות קונים. אך מעבר לכך ניסו תושבי העיר לשדר עסקים כרגיל. שלושת הפצועים מאושפזים בבית החולים בנהריה, שניים במצב קל ואחד במצב קל עד בינוני. הנהג הדורס, שנורה על-ידי שוטר, מאושפז ומצבו בינוני.

 

עם שחר הגיעו הסוחרים של שוק הטיילת בעיר לחנויותיהם, שתו קפה ודיברו מעט על המצב לפני שנכנסו לשגרת היום. יהודים לצד ערבים, הם מכרו וקנו סחורות כאילו אתמול לא קרה דבר בקו אווירי של פחות מקילומטר מהם. "זה הכל חארטה, לא היה שום פיגוע אתמול", מפציר אבו דיאב בילל, בעל באסטה לדגים בשוק. "בעכו אין פיגועים, אנחנו היהודים והערבים חיים כמו אחים פה".

 

בסאם, מהחנות ממול, מסכים: "אני לא מבין על מה הרעש? אני והשכן שלי משה חיים בשכנות כבר 40 שנה ואין פה עוינות. זה שאחד השתגע לא אומר שיש אינתיפאדה חדשה בדרך". משה, שמפעיל חנות ממתקים, ממשיך את דבריו של חברו בעודם מתחבקים. "מבחינתנו כלום לא קרה אתמול בעיר, לא שמענו כלום. מקסימום הייתה פה איזו תאונה".

השוק בעכו. סחורה יש, קונים פחות (צילום: רועי רובינשטיין) (צילום: רועי רובינשטיין)
השוק בעכו. סחורה יש, קונים פחות(צילום: רועי רובינשטיין)

בשוק יש שמזהים ירידה במספר הקונים. "באופן מסורתי בימי שני השוק יותר חלש מבסוף השבוע, היום זה אולי קצת יותר חלש מהרגיל בגלל מה שקרה פה אתמול", סבור יוסף ג'מיל, בעל חנות ממתקים. "תאמין לי שהמקרה הזה דפק גם את היהודים וגם את הערבים של העיר, וחבל שהוא קרה".

 

100 מטרים משם, בתוך אחת הסמטאות, אנחנו נכנסים למקום המפגש הכי יהודי-ערבי שיש לעכו להציע - מסעדת החומוס של סעיד. פה, במקום לראות פרלמנטים יהודיים-ערביים על המצב, אנו פוגשים כמעט אך ורק יהודים שבאו לנגב חומוס, רגע לפני שסעיד סוגר את המסעדה ב-15:00.

 

מוריס קנפו, שמגיע למקום אחת לשבוע באופן קבוע מהקריות - לא חשב לרגע לבטל את תענוג הניגוב של שני בגלל אירועי אתמול. ״לרגע לא היססתי להגיע, גם בזמן מלחמת לבנון הייתי בא, אז בטח שעכשיו. אני אישית לא חושב שמדובר בפיגוע, מה גבר מכין פיגוע שהוא עם אשתו. הוא כנראה התעצבן והתחרפן זה הכל".

סעיד אבו קראם. חומוס סעיד תמיד מלא (צילום: רועי רובינשטיין) (צילום: רועי רובינשטיין)
סעיד אבו קראם. חומוס סעיד תמיד מלא(צילום: רועי רובינשטיין)

מוריס קנפו. לא ויתר על החומוס השבועי (צילום: רועי רובינשטיין) (צילום: רועי רובינשטיין)
מוריס קנפו. לא ויתר על החומוס השבועי(צילום: רועי רובינשטיין)
 

אורן, חייל משוחרר מעכו, טוען כי גם אם מדובר בפיגוע זה לא ימנע ממנו את מנת החומוס החודשית. "מה שהיה אולי מצער, ואני מאחל החלמה מהירה לכל הפצועים, אבל זה לא מעיד על העיר שלי שבה אתה גדל לצד ערבים ולא חושב לפגוע בהם כי גם הם בני אדם".

 

בעל המקום, סעיד אבו באכרם, מסביר אולי הכי טוב את שיתוף הפעולה הערבי-יהודי שנמשך בעיר גם היום. "אנחנו אחים, משפחה אחת מאוחדת, אז לפעמים באים אנשים מבחוץ כמו זה אתמול ועושים לנו בלגאן. אין לי מושג מה קרה שם, אבל הוא לא מפה ואם הוא היה זה פשוט לא היה קורה. עכו זו עיר שהיא דוגמה לעולם לדו קיום, אז נכון, פעם בכמה שנים יש פה אירועים מסוג זה, אבל אלו תמיד אירועים שנכפים עלינו על ידי אנשים שבאים מבחוץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן
זירת פיגוע הדריסה אתמול
צילום: גיל נחושתן
מומלצים