שתף קטע נבחר

גפני ברמז לנתניהו: "מישהו כנראה לא מעוניין בפתרון משבר הגיוס"

ח"כ משה גפני אמר הבוקר כי "המשבר בנושא חוק הגיוס פתיר לחלוטין" ותקף ברמז את נתניהו. גם בסביבת סגן השר יעקב ליצמן טוענים כי ראש הממשלה כנראה רוצה ללכת לבחירות ואינו מתאמץ מספיק לפתור את המשבר. בנט: "אופטימי ומעריך שהמשבר ייפתר בתחילת השבוע הבא"

 

משה גפני ובנימין נתניהו (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
משה גפני ובנימין נתניהו(צילום: מוטי קמחי)

 

ראשי יהדות התורה מגיבים הבוקר (יום ד') למסר שהעביר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי הקואליציה, לפיו הוא מעוניין בפתרון קבוע שיאפשר לממשלה להשלים את ימיה ואם לא - הכנסת תפוזר. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר כי "המשבר בנושא חוק הגיוס פתיר לחלוטין. אין שום סיבה שלא יימצא פתרון, אך כפי הנראה מישהו לא מעוניין בכך" - רמז עבה לעבר ראש הממשלה.

 

גפני הוסיף כי "אין פה כל משבר עמוק שלא ניתן לפתור. אנחנו מאמינים שלומדי תורה - כל מי ש'תורתו אומנתו' צריכים דחייה, תמיד אמרנו את זה. בג"צ פסל את זה. צריך להכין את זה (את התיקון לחוק). זה לוקח קצת זמן. להפוך את זה לבלתי פתיר זה לעשות צחוק. אני בעשר דקות פותר את הבעיה. אני לא יודע מי לא רוצה לפתור את זה. לא קיבלנו הצעה, גם אריה דרעי לא קיבל כזו".

 

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, אמר היום: "בשיחות האינטנסיביות שאני מקיים עם כל השותפות הקואליציוניות, אני משוכנע שמשבר חוק הגיוס פתיר. יתרה מכך: אפשר לפתור אותו באופן מיידי. הציבור לא יסלח למי שיוביל כעת את המדינה לבחירות מיותרות ויפרק את ממשלת הימין החברתית ביותר שכיהנה בישראל".

 

שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס למשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס: "ראשי כל המפלגות בממשלה מעוניינים למנוע היגררות למערכת בחירות שתבזבז מיליארדי שקלים לאזרחי ישראל, ולכן כולנו פועלים בתיאום כדי לקדם חוק שיאפשר חזרה למתווה הגיוס ההדרגתי של החרדים. אני מאוד אופטימי ומעריך שכבר בתחילת השבוע הבא נצליח לפתור את המשבר ולהמשיך בניהול אחראי של המדינה".

 

בריאיון לאולפן ynet הבהיר שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) כי מפלגתו לא תתפשר על אישור התקציב: "אמרנו בצורה מפורשת - אם תקציב הממשלה לא יאושר במושב הנוכחי אנחנו הולכים לבחירות. לא ניתן להפוך את התקציב לכלי סחיטה. אנחנו נמצאים בשלושה ימים קריטיים שבהם נדע האם פנינו לבחירות".

 

על דרישתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) להעביר את חוק הפטור מגיוס בשבוע הקרוב, אמר השר כהן: "לא ניתן להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית בעוד שבוע מהיום - גם ליצמן יודע את זה. זה לא סביר ולא רציני, ואני חושב שזה גם מהלך לא נכון עבור החברה הישראילת והמגזר החרדי".

 

השר ליצמן. מוביל את הקו התקיף יותר במפלגתו (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
השר ליצמן. מוביל את הקו התקיף יותר במפלגתו(צילום: אלכס קולומויסקי)
 

"לא ייתכן שאנחנו נפעל ואז נשנה את התקציב בגלל אולטימטום כזה או אחר", הוסיף כהן. "מה נגיד לאותם נכים שצריכים לקבל את הקצבאות בסוף החודש? מה נגיד לאותן משפחות שמחכות לצהרונים? נתנו התחייבויות ואנחנו מעבירים תקציב עם בשורות שמאוד חשובות גם לליצמן - רפורמת הסיעוד, תקצבי הבריאות - דברים שהוא היה שותף להם.

 

על רקע המהלכים הפוליטיים התחדדו חילוקי הדעות בין ובתוך המפלגות החרדיות ועמדתן לגבי המשבר שנוצר סביב חוק הגיוס ואישור תקציב המדינה ל-2019. בעוד שחברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר ואורי מקלב מ'דגל התורה' מעוניינים לפתור את המשבר וככל הנראה יסתפקו גם בכך שחוק הגיוס יעבור בהצעה בקריאה טרומית, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן עדיין מתעקש על שלוש קריאות, דבר שיוצר כעת את הפער הגדול מול הליכוד. בהיעדר אפשרות אחרת, העריכו אמש גורמים פוליטיים כי קיימת גם אופציה לקדם את אישור תקציב 2019 עם אנשי יהדות התורה המתונים יותר. זו אופציה פחות מועדפת מבחינת נתניהו, שלא מעוניין לפתוח חזית מול חסידות גור, איתה מזוהה ליצמן. כך או כך, נראה שהמערכת ממתינה כעת להתערבות רצינית יותר של ראש הממשלה.

 

הכותרת הבוקר בעיתון המודיע ()
הכותרת הבוקר בעיתון המודיע

 


הכותרת בעיתון המודיע בתחילת השבוע ()
הכותרת בעיתון המודיע בתחילת השבוע

 

בכתבה שפורסמה היום בבוקר בעיתון "המודיע", אמר השר ליצמן כי "כל הצעה חדשה שתוגש לנציגות החרדית בנוגע לתיקון חוק הגיוס תידרש להגיע מחדש לשולחנם של חברי מועצת גדולי התורה, אשר לאור הכרעתם נדע כיצד לפעול". עם זאת הבהיר ליצמן כי עד לעדכון החלטת הרבנים "דרישתנו לא השתנתה ואנו עומדים עליה". בידיעה נכתב גם כי בסביבת השר טוענים שנתניהו כנראה רוצה ללכת לבחירות, מכיוון שהוא אינו מתאמץ מספיק לפתור את המשבר.

 

הדרישה של מאיר פרוש

בתוך כך, סגן השר מאיר פרוש (יהדות התורה) דחה את האפשרות כי הפיתרון למשבר יבוא באמצעות חוק גיוס רך יותר, מבלי שיאושר יחד איתו חוק יסוד המכיר בערך לימוד התורה. לדבריו, הסדר שכזה, שאמור לסייע למתנגדי החקיקה, ובראשם אביגדור ליברמן, לבלוע את הגלולה, לא יועיל להבטחת מעמדם של בני הישיבות וחסינותם משירות בצה"ל, ולכן החרדים יתנגדו לו.

 

"היועצים המשפטים שליוו אותנו בחודשים האחרונים הביעו עמדה חד משמעית לאורך כל הזמן, שרק אם נצמיד לחוק שירות ביטחון את חוק יסוד לימוד תורה - יש סיכוי להתמודד מול ניסיונות בג"ץ לבטל את החוקים שחוקקו כדי להסדיר את מעמד בני הישיבות", הסביר פרוש, "לכן השותפים הקואליציוניים צריכים לשמוע מאיתנו ברורות שזו הדרישה ואין בלתה".

 

בעקבות המסר שהעביר אתמול נתניהו לראשי הקואליציה, אמר גורם בכיר בממשלה כי "המטרה של נתניהו כעת היא ממשלה שתמצה את ימיה. אין טעם בממשלה שתתפרק במאי. לכן, בלי הסכם שיבטיח לממשלה אורך חיים - אין ברירה אלא ללכת לבחירות".

 

לדברי אותו גורם, סדר העדיפויות של נתניהו הוא כדלקמן: "האפשרות הראשונה היא הסכם שיבטיח את מיצוי ימי הממשלה, והאפשרות השנייה היא ללכת לבחירות. אפשרות שלישית לא באה בחשבון".

 

במקביל, נשמעים קולות מצד בכירים בסיעות החרדיות, כמו גם בליכוד, שלפיהם ללא התערבותו של נתניהו - לא ניתן יהיה לגשר על הפערים. עוד הוסיפו הבכירים, כי "כפי שהדברים נראים כעת, האפשרות של פיזור הכנסת והכרזה על בחירות - ממשית". בתוך כך, תתקיים בקרוב התייעצות של מועצת גדולי התורה של "דגל שבמהלכה ינסו למצוא פתרון שיוצג לרבנים - שיכריעו האם לאשרו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
משה גפני ובנימין נתניהו
צילום: מוטי קמחי
מומלצים