התרגיל המבריק של קים ג'ונג און
בארה"ב מאמינים שהנכונות של קים להיפגש עם הנשיא מוכיחה את הצלחת הסנקציות. אבל אולי בכלל מדובר בטקטיקת הטעיה שתביך את טראמפ, ותעניק לשליט צפון קוריאה מעמד בינלאומי חסר תקדים? פרשנות
ביום חמישי קיבל דונלד טראמפ הזמנה לוועידת פסגה עם קים ג'ונג און עד מאי הקרוב ומיד נענה לה. כנראה מדובר בשליפה מהמותן, שכל כך אופיינית לנשיא ארה"ב. שר החוץ רקס טילרסון העיד שאיתו הוא בכלל לא התייעץ.
בסוף 2017 ניהל טילרסון מגעים חשאיים עם צפון קוריאה, וטראמפ גער בו בפומבי על כך שעידן הדיפלומטיה הסתיים ושהוא מבזבז את זמנו. ביום שישי טראמפ כבר הוסיף תנאים: לפני הפסגה קים צריך להוכיח "במעשים" ולא רק "במילים", את כוונתו לפרק את נשקו הגרעיני. כלומר, קודם כל להפסיק את הפיתוח והניסויים בטילים ובפצצות גרעין. אבל לא ברור לאיזה "מעשים" ארה"ב מתכוונת ואיך היא תוכל לבדוק שהם אכן מבוצעים. ההזמנה לפסגה כבר עוררה חילוקי דעות בתוך הממשל ומחוצה לו.
יוזמת קים ג'ונג און, בתיווך ובעידוד אישים דרום קוריאנים, נתונה לפרשנויות שונות ובחלקן סותרות. הן נעות על מנעד בין טקטיקות הטעיה מתוחכמות לבין אסטרטגיה גבוהה. לפי ההסבר הטקטי לקים, כמו לאביו, אין שום כוונה לסגת מתוכנית הגרעין שלו שעליה עמל ובה השקיע כל כך הרבה משאבים ומאמץ. היא בבחינת תרגיל מבריק מול נשיא ומשטר מבולבלים: קים רוצה קודם כל להביך את טראמפ: אם נשיא ארה"ב ידחה את ההזמנה לפסגה, הוא יואשם בכך שלא עשה דבר לצמצם את הסכנה של מלחמה גרעינית. אם יענה הוא יעניק לקים מעמד בינלאומי שלא היה לו ולקודמיו מעולם. בוודאי ששליט צפון קוריאה מעוניין לתקוע טריז בין ארה"ב לבין בנות בריתה, בהן דרום קוריאה ויפן.
גישה אסטרטגית אחת מתמקדת במצוקות של קים ג'ונג און. לפיה, כמו במקרה של איראן, הסנקציות הכבדות שהוטלו על צפון קוריאה והתחושה של השליט כי טראמפ, שאותו כינה מופרע ולא יציב, עלול לממש את איומיו לתקוף ולהשמיד את מדינתו, הניעו אותו ליזום מו"מ והסדר. לפי הגישה השנייה קים פועל מתוך תחושה של עוצמה. הוא מנצל הזדמנות להפתיע נשיא בצרות מבית, שלא מבין הרבה ביחסים בינלאומיים, כדי לזכות ברווחים מידיים כמו לגיטימציה לשלטונו, הסרת הסנקציות, סיוע כלכלי משמעותי וביטול תמרונים צבאיים מתוכננים לזמן הקרוב של ארה"ב עם דרום קוריאה. הרווח לטווח הארוך יותר הוא סילוק כוחות ארה"ב המוצבים בדרום קוריאה ושימור שלטונו הדרקוני.
נראה שארה"ב כבר אימצה את הגישה האסטרטגית הראשונה. דובריה מדגישים את הצלחת הסנקציות ואת נכונות קים, לפחות הצהרתית, לפרק את נשקו הגרעיני. אבל ייתכן מאד שזו הערכה שגוייה.
לכאורה, יש סיכוי להגיע להסדר. אולי מדובר בשני מנהיגים לא יציבים שמאיימים אחד על השני במלחמת השמדה גרעינית ומחפשים סולם לרדת מהעץ. אם האינטרס העיקרי של קים הוא להבטיח את שרידות משטרו, ואם רכישת נשק גרעיני נועדה אך ורק להבטיח את היעד הזה, הפתרון יכול להיות דרישה אמריקנית לפירוק מוחלט של הנשק הגרעיני בפיקוח בינלאומי והתחייבות להימנע מפיתוחו בעתיד, תמורת התחייבות שלא לפעול להפלת המשטר.
זה לא יהיה פתרון מקורי. הסדר דומה סיים באוקטובר 1962 את משבר הטילים בקובה, המשבר הגרעיני החמור והמסוכן ביותר בתקופת המלחמה הקרה. בתמורה לסילוק טילים גרעיניים שברית המועצות הציבה בקובה, ארה"ב התחייבה שלא תפעל יותר צבאית להפלת משטרו הקומוניסטי של פידל קסטרו.
היסטוריה של הפרת הסכמים
מו"מ והסדר עם צפון קוריאה הם בעייתיים מאוד לאור היסטוריה ארוכה של כישלונות והפרה שיטתית של הסכמים. ב-1985 צפון קוריאה חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ובינואר 1992 התחייבה בהצהרה משותפת עם דרום קוריאה להימנע מפיתוח נשק גרעיני. אלא שכמו איראן היום היא המשיכה לפתח תשתית גרעינית וטילים בליסטיים, ובתגובה ארה"ב הטילה עליה סנקציות. ב-1994 ממשל קלינטון חתם על הסכם מסגרת: הקפאת הפיתוח הגרעיני וכוונה לפרק את כל מה שקיים בתמורה להסרת סנקציות וסיוע כלכלי. ארה"ב מלאה את חלקה אבל צפון קוריאה הפרה את ההסכם, וב-2002 פרשה מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.
ב-2005 הושגה, לכאורה, פריצת דרך כאשר במסגרת שיחות שש המדינות: ארה"ב, סין, יפן, רוסיה ושתי הקוריאניות, צפון קוריאה התחייבה לפרק את נשקה הגרעיני. גם ההסכם הזה התמוטט עקב חילוקי דעות על מימוש ופיקוח והמשך הניסויים בטילים. כרגע, אי אפשר לקבוע, שיוזמת קים שונה ממדיניות ההטעיה וההפרה של אביו.
הסכם של פירוק נשק תמורת שרידות השליט הוא גם בעייתי מבחינה מוסרית ומבצעית. היה לנו כבר אחד כזה: ההסכם לפירוק הנשק הכימי של אסד תמורת שרידותו. הוא אכן שרד, אבל המשיך את ההרג הנורא בבני עמו. פירוק הנשק הגרעיני של צפון קוריאה בתמורה להבטחת שרידותו של השליט, פירושה מתן לגיטימיות לאחד מהמשטרים המדכאים והאכזריים ביותר בעולם.
עצם פגישה עם נשיא ארה"ב תהיה השג ורווח פוליטי ובינלאומי אדיר לקים. מעולם לא נפגש נשיא אמריקני מכהן עם שליטי צפון קוריאה. ב-1994 ג'ימי קרטר ביקר בפיונגיאנג, אבל הוא היה נשיא לשעבר. בתמורה לפסגה בלבד טראמפ יכול לדרוש, ואולי לקבל, התחייבויות וויתורים משמעותיים מקים. הוא מציג את עצמו כמנהל מו"מ מנוסה ומצטיין שיכול להשיג "דילים" במצבי סכסוך קשים, כמו הישראלי-פלסטיני, אבל היומרה הזאת טעונה הוכחה.
ההקשר האיראני
למו"מ אפשרי בין צפון קוריאה לארה"ב יכולות להיות השלכות על הגרעין האיראני ולכן גם על ישראל. במשך שנים, צפון קוריאה משתפת פעולה עם איראן על מנת לפתח ולשדרג טילים וטכנולוגיה גרעינית. במשך שנים, איראן עקבה אחרי המאמצים לעצור את תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית, ולפי הכישלונות יכלה להסיק שגם היא יכולה להתקדם לנשק גרעיני שהמערב יוכל אולי לעכב, אבל לא לעצור. אם ארה"ב ובני בריתה אכן יעצרו ויפרקו את הגרעין של צפון קוריאה יגבר הסיכוי לעצור גם את איראן. אם לא, התוצאה תהיה הפוכה, עידוד איראן להמשיך בדרך להשגת הפצצה.
פסגה בין טראמפ לקים, והשגת הסכם לנטרול הגרעין של צפון קוריאה, יהיו אחד המהפכים הדרמטיים ביותר ביחסים הבינלאומיים. בוודאי שהם שווים פרס נובל לשלום, לא כמו זה שניתן לאובמה על כלום. ביחסים הבינלאומיים יש מהפכים מעימותים להסדרים. נשיא ארה"ב ריצ'רד ניקסון נסע לסין לפיוס היסטורי עם ראש הממשלה צ'ו אנלאי ומאו צה טונג וסאדאת בא לירושלים לפסגה עם בגין שפרצה את הדרך להסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לבין מצרים. אבל למהפכים האלה קדמו הכנות, שליחויות סודיות מיקוחים מפרכים ומשאים ומתנים שארכו זמן רב. כרגע, הם לא קיימים במשוואה של ארה"ב וצפון קוריאה. הדרך לשלום גרעיני, גם שם, עדיין ארוכה ומפותלת.
פרופ' גלבוע הוא מומחה ליחסים בינלאומיים, ראש המרכז לתקשורת בינלאומית וחוקר בכיר במרכז בס"א למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן.