שתף קטע נבחר

רוסיה בוחרת: פוטין נלחם על אחוז ההצבעה

כשהניצחון של הנשיא בכיס בקרמלין חוששים מאחוז הצבעה נמוך בבחירות מחר, בתקופה מתוחה במיוחד ביחסי החוץ. איך משכנעים את הרוסים להצביע? בהטבות, ואיומים: "הקרב על שיעור המצביעים חסר תקדים"

רוסיה צפויה לבחור היום (יום א') בוולדימיר פוטין לכהונה רביעית בקרמלין, בתקופה מדינית מתוחה שבה היא נאשמת בהרעלת המרגל בבריטניה ובהתערבות בבחירות בארה"ב. במזרח הרחוק הרוסי הקלפיות נפתחו כבר אתמול בערב, והערב תסתיים ההצבעה במובלעת הרוסית בקלינינגרד באירופה.

 

בדרך לכהונה רביעית - כתבות נוספות:

שבעה בעקבות פוטין. המועמדים לנשיאות רוסיה

הרוסים מחפשים יציבות: "אין אלטרנטיבה לפוטין"

גם שם פוטין מנצח: קלפי בסוף העולם

פוטין מבטיח לרוסים "מאה של ניצחונות"

 

פוטין, ששולט ברוסיה כמעט שני עשורים, מקבל בסקרים כ-70% מהקולות. בתשדירי הבחירות פוטין והתקשורת הממלכתית המגויסת ניסו להציג לציבור את הנשיא כמי שהחזיר את היציבות והגאווה הלאומית, אחרי התקופה המשפילה של קריסת ברית המועצות.

 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: AP)
פוטין קרא לרוסים "להשתמש בזכות לבחור את העתיד"(צילום: AP)

שלטי חוצות לקראת בחירות רוסיה, 2018 (צילום: רויטרס)
"נשיא חזק, רוסיה חזק". שלט חוצות לקראת הבחירות בסטברופול(צילום: רויטרס)
  

פוטין בעצרת במוסקבה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
פוטין בעצרת במוסקבה(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מציג טיל גרעיני "בלתי ניתן ליירוט" בנאום מצב האומה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מציג טיל גרעיני "בלתי ניתן ליירוט" בנאום מצב האומה(צילום: EPA)

בקמפיין הבחירות הנשיא הבטיח לרוסים "מאה של ניצחונות", והציג לראווה כלי נשק חדשים ו"בלתי מנוצחים" שהופכים את רוסיה למעצמה עולמית. סיסמת הבחירות של פוטין הייתה "נשיא חזק – רוסיה חזקה".

 

במערכת הבחירות נסע פוטין ברחבי רוסיה והבטיח לרוסים להעלות משכורות, ולהשקיע בבריאות, בחינוך ובתשתיות. אתמול קרא פוטין לרוסים "להשתמש בזכות לבחור את עתידם לרוסיה הגדולה שאותה הם אוהבים", וביקש מהם לקחת חלק בהצבעה החשובה.

בחירות נשיא רוסיה 2018, קלפי יליזובו מחוז קמצ'טקה (צילום: AP)
קלפי ביליזובו במחוז קמצ'טקה, במזרח הרחוק הרוסי(צילום: AP)

בחירות נשיא רוסיה 2018, קלפי יליזובו מחוז קמצ'טקה (צילום: AP)
(צילום: AP)

בחירות נשיא רוסיה 2018, קלפי יליזובו מחוז קמצ'טקה (צילום: AP)
(צילום: AP)

בחירות נשיא רוסיה 2018, קלפי יליזובו מחוז קמצ'טקה (צילום: AP)
(צילום: AP)

שבעה מתמודדים מול פוטין בבחירות, ואף אחד מהם לא מהווה איום. סקר שנערך ב-9 במרס העניק לפוטין, שנבחר לראשונה לנשיא ב-2000, 69% מהקולות. למקום השני הגיע פאבל גרודינין, מועמד המפלגה הקומוניסטית, עם 7% בלבד.

 

מי שלא מתמודד בבחירות הוא יריבו הגדול ביותר של פוטין, איש האופוזיציה אלכסיי נבלני. ועדת הבחירות אסרה עליו להתמודד בגלל שהורשע בגניבה. נבלני קרא לתומכיו להחרים את הבחורות, וטען שהמשחק מכור.

נבלני מוחה לפני הבחירות. קרא להחרים את ההצבעה (צילום: AP) (צילום: AP)
נבלני מוחה לפני הבחירות. קרא להחרים את ההצבעה(צילום: AP)
 

לפי הסקרים אחוז ההצבעה בבחירות צפוי להיות בין 63 ל-67. בקרמלין מודאגים שרבים מ-110 מיליון בעלי זכות הבחירה לא יגיעו, מכיוון שהם מאמינים שהניצחון של הנשיא מובטח.

 

האינטרס של השלטון הוא שאחוז ההצבעה יהיה גבוה, והבעת האמון של העם בפוטין תהיה מרשימה - בפתח הכהונה שלפי החוקה תהיה האחרונה. על רקע האינטרס הזה דיוח היום ארגון רוסי שמפקח על הבחירות על עלייה מדאיגה בתלונות נגד מעסיקים שכופים על העובדים שלהם להצביע. 

קלפי בקרים סימפרופול, לקראת בחירות 2018 רוסיה (צילום: AP)
קלפי בסימפרופול בחצי האי קרים(צילום: AP)
 

המועמדים בבחירות לנשיאות רוסיה, חצי האי קרים, 2018 (צילום: AFP)
המועמדים בבחירות לנשיאות רוסיה בקלפי בקרים(צילום: AFP)

יבגני רויזמן, ראש העיר של יקטרינבורג – העיר הרביעית בגודלה ברוסיה, אמר שעובדי המדינה קיבלו פקודות "מלמעלה" לוודא שאחוז ההצבעה יהיה מעל 60. "הם משתמשים בהכול: בתי ספר, גני ילדים, בתי חולים. הקרב על אחוז ההצבעה חסר תקדים". רויזמן הוא אחד מאנשי האופוזיציה הבודדים שמחזיק במשרה רשמית.

 

רופאה בבית חולים בעיר סיפרה על הלחצים שמופעלים על העובדים. הרופאה סיפרה שהיא ועמיתיה לעבודה נדרשו למלא טפסים שמפרטים לא רק איפה הם יצביעו, אלא למסור שמות של שני "בני ברית" שאותם ישכנעו להצביע. "זה לא משהו שאפשר להתווכח עליו", אמרה הרופאה. "בהתחלה אנשים זעמו, ואמרו 'מפרים את הזכויות שלנו'. אבל מה אפשר לעשות?".

שלטי חוצות לקראת בחירות רוסיה, 2018 (צילום: AP)
"תבחרו נשיא, תבחרו עתיד". שלטי חוצות במוסקבה(צילום: AP)
 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הרופאה מספרת שהיא לא בטוחה מה תעשה כשתגיע לקלפי. "אולי אני פשוט אכתוב 'פוטין הוא אידיוט'". היא מבינה שאם לא תגיע לקלפי היא לא רק תהיה בסכנת פיטורים, אלא תסכן גם את הבוס שלה. "מה הטעם? אנחנו כבר יודעים מה יהיו התוצאות. זאת סתם הצגה".

 

"לא מדובר בבחירות כמו במדינות מערביות", אמר סטפן גונצ'רוב ממכון הסקרים לבאדה. "אנשים נקלעים למצב שבו אין להם את מי לבחור. אם הם רוצים להביע את אי שביעות הרצון שלהם – הם פשוט לא יוצאים להצביע. אני מתייחסים לזה כהצבעת אמון בפוטין".

קלפי במוסקבה, לקראת בחירות ברוסיה, 2018 (צילום: AP)
הבחירות לנשיאות רוסיה, קלפי במוסקבה(צילום: AP)
 

קלפי מוסקבה, בחירות נשיאות רוסיה, 2018 (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

המאמצים לשכנע את הרוסים לצאת להצביע היו עצומים – וכולם על חשבון משלמי המסים. רק במוסקבה הרשויות השקיעו יותר מ-50 מיליון רובל (870 אלף דולר) בבלונים וקישוטים בקלפיות.

 

במוסקבה מי שיצביע לראשונה יקבל כרטיסים חינם להופעות בהשתתפות כמה מהאמנים האהובים ברוסיה – כולם תומכי פוטין. המצביעים המבוגרים יקבלו בדיקות בחינם לגילוי מוקדם של סרטן בכמה קלפיות.

קלפי בסיביר. באזורים המרוחקים כבר התחילו להצביע (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קלפי בסיביר. באזורים המרוחקים כבר התחילו להצביע(צילום: רויטרס)
 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

לקראת הבחירות לנשיאות ב-2012 היו הפגנות גדולות נגד פוטין, שחזר להתמודד על התפקיד אחרי ארבע שנים בראשות הממשלה. אחרי שנבחר דיכאו בקרמלין כל ניסיון למחות נגד הנשיא. פעילי אופוזיציה נעצרו, חברות להקת הפאנק "פוסי ריוט" נכלאו ונחקקו חוקים נוקשים נגד הפגנות ברוסיה.

 

הבחירות לנשיאות מתקיימות ביום השנה לסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה, ב-2014. למרות הסנקציות המערביות שהוטלו על רוסיה בגלל הסיפוח, שגרמו לנזק קשה לכלכלה הרוסית, הסקרים מראים שרוב הרוסים ממשיכים להתייחס לסיפוח בצורה חיובית ובעיניהם הוא הישג חשוב.


פורסם לראשונה 17/03/2018 23:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"נשיא חזק - רוסיה חזק". שלט חוצות במוסקבה
צילום: רויטרס
מומלצים