"מחפשים נהגים על קטנות": המצלמות החדשות בכבישים
עשרות מצלמות מתקדמות שהוצבו במוקדי סיכון יתעדו נהגים שמדברים בטלפון הנייד וכן עבירות ביריונות בכביש. יש נהגים המתנגדים, אבל לעומתם רבים תומכים: "חייבים להילחם בתאונות. אם זה הפתרון, אני בעד". ומה דעתכם?
דיבור בטלפון הנייד ללא דיבורית, סטייה מנתיב ועקיפה בפס לבן. אלו הן רק חלק מהעבירות שבהן יתמקדו המצלמות המתקדמות שהציב אגף התנועה של המשטרה בכבישי ישראל. ומה חושבים הנהגים? "חייבים להילחם בתאונות הדרכים - ואם זה הפתרון, אני בעד", אמר ל-ynet אלון אורבך. ויש גם מתנגדים: "מחפשים בני אדם על 'קטנות'. זו לא חוכמה".
מצלמות התנועה ה"טקטיות" מוקמו בכבישים המוגדרים מוקדי סיכון שבהם התרחשו תאונות דרכים. הן מורכבות בתוך מבנה בעל כיפה שחורה ובסיס כתום ונחשבות מתקדמות מסוגן, בעלות רזולוציה גבוהה. ביכולתן לצלם מספרי רישוי ובמקרים מסוימים גם את הנעשה בתוך המכוניות. המצלמה משדרת לטאבלט של השוטר און-ליין באופן מוצפן והתיעוד של העבירות נשמר. לאחר מכן נרשמים דו"חות לנהגים.
רוב הנהגים שאיתם שוחחנו הבוקר (יום א') בצומת בית ליד תמכו בצעד של אגף התנועה וטענו כי המהלך ייצור התרעה בקרב נהגים עבריינים. "יש אנשים שנוהגים ממש מסוכן בדרכים", אמר אלון אורבך. "יש המון תאונות, הרוגים ופצועים וצריך לשים לזה סוף".
אלי מזוז גם כן בעד המצלמות החדשות: "אני לא אומר 'חבל שאין מצלמה', אבל אני נתקל הרבה פעמים בעבירות תנועה. אני רואה אנשים שעוקפים מימין ונהגים שנוסעים באדום. אכיפה צריכה להיות".
לעומתם, יוחנן מסיקה מתנגד למהלך: "אם אתה רוצה לתפוס בן אדם באמת, תתפוס בן אדם שבאמת עשה טעות. לא חסרים צמתים שבהם אתה רואה נהגים שעושים עבירות תנועה - ובאמת טוב שיתפסו אותם. מנגד, אם אתה סתם בא בשביל לחפש את הבן אדם 'בקטנה', זו לא חוכמה ולא הפיתרון".
באגף התנועה אומרים כי פרט לאכיפת חוקי התנועה, המצלמות ישמשו גם כאמצעי הרתעה. שוטרים מאגף התנועה הוכשרו לתפעל אותן: "אגף התנועה ממשיך להכניס אמצעי תיעוד טכנולוגיים במטרה להרתיע את הנהגים ולגרום לשינוי בתרבות הנהיגה", נמסר מהמשטרה, "המצלמות הטקטיות פרוסות בכל רחבי הארץ מהצפון ועד הדרום בכבישי מיקוד בהם קיימות ריבוי של תאונות דרכים. המצלמות ממוקמות בכבישים הבינעירוניים ובחודשים הקרובים ייכנסו גם לשטח העירוני".