שתף קטע נבחר

גירוש מבקשי המקלט: המדינה מבקשת זמן נוסף להגיב לעתירה

המדינה ביקשה לדחות את הגשת תגובתה לעתירות נגד התוכנית לגירוש מבקשי מקלט עד ל-9 באפריל - שמונה ימים אחרי התאריך שבו הייתה אמורה התוכנית לצאת לדרך. אם הבקשה תתקבל - המשמעות היא שהגירוש יידחה

 

 

מבקשי מקלט במתקן חולות. תוכנית הגירוש תידחה בשמונה ימים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מבקשי מקלט במתקן חולות. תוכנית הגירוש תידחה בשמונה ימים(צילום: EPA)

המדינה ביקשה היום (ב') מבג"ץ ארכה של שבועיים בהגשת תגובתה לעתירה נגד התוכנית לגירוש מבקשי מקלט, עד ל-9 באפריל. בבקשת המדינה צויין כי בזמן זה יוסיף לעמוד על כנו הצו הארעי שמקפיא את התוכנית עד להגשת תשובת המדינה בעתירה. אם הבקשה תתקבל, המשמעות היא שהגירוש יידחה בלפחות שמונה ימים.

 

בבקשתה ציינה המדינה כי ההארכה נועדה כדי "לאפשר לדרגים המשפטיים והמדיניים הבכירים ביותר להידרש לנושא מקרוב". בנוסף ביקשה המדינה להגיש היום לבית המשפט מסמך חסוי ש"יציג טעם נוסף בעל משקל העומד ביסוד בקשת ההארכה שניתן להציגו לעיני בית המשפט בלבד".

 

הבקשה הוגשה כמענה לשתי עתירות נפרדות נגד התוכנית. הראשונה הוגשה על ידי 119 פעילי זכויות אדם, ביוזמת סיגל קוק-אביבי. העתירה השנייה הוגשה על ידי עו"ד אביגדור פלדמן, שאמר בתגובה לבקשת המדינה כי הוא מסכים להארכה אך מתנגד להגשת המסמך החסוי.

 

 

הפגנות נגד התוכנית (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
הפגנות נגד התוכנית(צילום: יריב כץ)

 (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
(צילום: יריב כץ)

עו"ד איתי מק, המייצג את 119 העותרים, כתב בתגובתו לבקשת המדינה כי נוצר הרושם שהמדינה אינה ערוכה לגירוש המוני בכפייה. הוא הוסיף כי "קיים סיכוי קלוש שהמשיבים יעמדו בארכה לנוכח חופשות הפסח אצל הגורמים הרלוונטיים. המשיבים אף מבקשים להגיש מסמך חסוי שעומד לטענתם בלב בקשת הארכה. ניתן לנחש שמדובר בבירור נוסף שהמשיבים נאלצו לבצע מול הדיקטטורה ברואנדה טרם יגישו את עמדתם".

 

עורך הדין של הפעילים החברתיים ביקש כי בית המשפט יורה על שחרור מיידי של 280 מבקשי המקלט המועמדים לגירוש וכלואים בבית הסוהר "סהרונים" מאחר שסירבו "לעזוב מרצונם" למדינה שלישית. "בהינתן שהמשיבים לא עמדו במועד שהתחייבו לו בדיון, אין הצדקה כלשהי שהכלואים בכלא 'סהרונים' יהיו שעירים לעזאזל של המשיבים וימתינו שם ללא אופק הרחקה ממשי לרואנדה, בעוד שכ-40 אלף מבקשי מקלט אחרים אינם כלואים", כתב עו"ד מק. "בוודאי שאין בכלואים כדי לקדם את תכנית המשיבים 'המחוררת' להרחקה המונית של כלל מבקשי המקלט הנמצאים בישראל".

 

"המתווה מוקפא ולא ניתן בשלב זה להרחיק בכפייה לרואנדה", הוסיף עו"ד מק. "אין סיבה להמשיך לכלוא ב'סהרונים', במיוחד לאחר שהמשיבים התחייבו לא לכלוא נוספים. לא יעלה על הדעת כי העם היהודי בישראל וברחבי העולם יחגוג את חג החירות בעת שכמה מאות מבקשי מקלט ימתינו כלואים ב'סהרונים' עד שהמשיבים יואילו בטובם להגיש את הודעתם המעדכנת".

 

תנועת "עוצרים את הגירוש" הגיבה לבקשת המדינה: "מדינת ישראל ממשיכה להתרשל בצורה מביכה וכואבת בכל שלב של התוכנית הלא מוסרית ולא נכונה של גירוש מבקשי המקלט. חוסר היכולת של המדינה לספק תשובות לשאלות בית המשפט מוכיחה שמעולם לא היה קיים מנגנון שיבטיח את ביטחונם של המגורשים. לא ייתכן שבזמן שהמדינה מבקשת הארכות למתן דין וחשבון, בני ובנות אדם כלואים במתקן 'סהרונים' ללא הגבלת זמן על לא עוול בכפם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שלטים בהפגנה נגד התוכנית
צילום: מוטי קמחי
מומלצים