שתף קטע נבחר

אחרי חוק השואה: צניחה חדה בתמיכה בממשלת פולין

בתוך חודש איבדה "מפלגת החוק והצדק" את תמיכתם של 12% מהפולנים. לפי הסוקרים, הסיבות לכך הן העימות עם ישראל והכוונה להחמיר את האיסור על ביצוע הפלות

התמיכה בממשלת פולין, המונהגת על-ידי "מפלגת החוק והצדק" השמרנית, צנחה ב-12% שלמים בחודש שעבר ועומדת כעת על 28% בלבד. הירידה החדה באה כשברקע חוק השואה הפולני, שגרם לעימות עם ישראל ועם מדינות אחרות במערב, וכן מחאה על חוק ההפלות הפולני ותשלומים שנויים במחלוקת שקיבלו שרים בממשלה.

ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי. הגן על החוק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי. הגן על החוק(צילום: AFP)

הנתונים נחשפו בסקר שפורסם בערוץ הטלוויזיה TVN. זו הירידה החדה ביותר בתמיכה במפלגה הזו בעשר השנים האחרונות לפחות. "זה אפקט 'הקש ששבר את גבר הגמל'", הסביר קובה אנטוז'בסקי, מנהל יחסי הציבור של מכון הסקרים שערך את הסקר. "אירועים רבים הצטברו וצפים מעל לפני השטח", הסביר, וציין את העימות עם ישראל כאחד האירועים האלה. "זה איתות משמעותי".

 

בחודשים האחרונים הצביעו סקרים שונים על עלייה בתמיכה בממשלה השמרנית, תמיכה שהגיעה לשיעור של יותר מ-40%. להגדלת התמיכה סייעו צמיחה כלכלית נאה ושפל באבטלה. הירידה החדה כעת באה אחרי ניסיון של הממשלה ושל הכנסייה הקתולית רבת ההשפעה לאסור בפולין את רוב סוגי ההפלות – צעד שעורר מחאה גדולה ברחבי המדינה בשבוע שעבר.

מחנה ההשמדה אושוויץ (צילום: AP) (צילום: AP)
מחנה ההשמדה אושוויץ(צילום: AP)

למפלגת החוק והצדק יש קשרים הדוקים עם הכנסייה הקתולית, והיא תלויה בתמיכת הכנסייה במידה רבה, אבל רוב גדול של הפולנים מתנגד להחמרה נוספת של חוק ההפלה הפולני.

 

לפי הסקר שפורסם היום גדלה התמיכה במפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, מפלגת "הפלטפורמה האזרחית", ב-6%. היא עומדת כעת על 22%.

 

הפרלמנט הפולני, נזכיר, אישר בתחילת השנה חוק שלפיו מי שיטיל על פולין ועל העם הפולני בכללו אחריות לפשעים שביצעו הנאצים יוכל להישלח לשלוש שנות מאסר. החוק עורר את זעמן של ישראל וארה"ב. נשיא פולין וראש ממשלתה הגנו על החוק.

 

השנה יתקיימו בפולין בחירות לרשויות המקומיות. הבחירות הבאות לפרלמנט ייערכו בסוף 2019.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
עד 3 שנות מאסר. אושוויץ
צילום: AP
מומלצים