שתף קטע נבחר

דיווח: "התובע המיוחד אמר כי טראמפ לא מוגדר חשוד בפלילים"

על פי ה"וושינגטון פוסט", רוברט מולר שחוקר את פרשת המעורבות הרוסית בבחירות אמר כי טראמפ עדיין נחשב למושא חקירה, אך לא במישור הפלילי בשלב הזה. טראמפ שוקל בחיוב לעבור תשאול בידי מולר, בניגוד לעצת פרקליטיו

נשיא ארה
הנשיא שוקל תשאול בידי התובע המיוחד, למרות עצת מקורביו. טראמפ ומולר(צילום: AFP)

התובע המיוחד בחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב, רוברט מולר, הודיע בחודש שעבר לעורכי דינו של הנשיא דונלד טראמפ כי טראמפ עדיין נמצא תחת חקירה, אך לא מוגדר חשוד בפלילים בשלב הזה. כך דיווח הלילה (ד') ה"וושינגטון פוסט" מפי גורמים המעורים בשיח בין מולר לפרקליטי טראמפ.

 

בפגישות משא ומתן פרטיות שנערכו בתחילות החודש שעבר בנוגע לתשאול של טראמפ במסגרת החקירה, הגדיר מולר את הנשיא כאחד ממושאי החקירה בפרשה. התובע המיוחד אמר לפרקליטיו של טראמפ כי הוא מכין דו"ח על פעולותיו של הנשיא במהלך כהונתו ועל שיבוש אפשרי של הליכי חקירה.

 

מולר חזר והדגיש את הצורך בתשאול של טראמפ על ידו, גם כדי להבין האם הייתה לו סיבה זדונית לעצור את החקירה נגד המעורבות הרוסית וגם כדי לסיים את החלק בחקירה העוסק בנושא זה. הגדרתו של מולר את טראמפ כמושא חקירה עוררה חיכוכים במעגל הפנימי של הנשיא, ואף גרמה ליועציו לדון בעמידתו החוקית בנושא.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
"לא מטרה פלילית". טראמפ בחגיגות הפסחא(צילום: רויטרס)

הנשיא וכמה מבני בריתו קפצו על מילותיו של מולר כערובה לכך שהוא אינו בסכנת אישום פלילי. מנגד, יועצים אחרים לטראמפ העירו כי מושאי חקירה יכולים להפוך מהר מאוד למטרות, ואף קיים סיכוי שיוגש נגדם כתב אישום. הם הביעו חשש מכך שמולר השתמש במינוחים הללו כדי למשוך את טראמפ לתשאול שיכול לשים אותו בסכנה מבחינה משפטית.

 

ג'ון דאוד, פרקליטו הבכיר של טראמפ בנושא חקירתו של מולר, התפטר בחוד שעבר אחרי שהתעמת עם הנשיא בנוגע לאסטרטגיה שבה צריך לנקוט בנושא, לצד תסכול מכך שטראמפ מתעלים מעצתו שלא להסכים לתשאול על ידי מולר. כך מסר חבר של הנשיא ל"וושינגטון פוסט". טיי קוב, עורך דין מטעם הבית הלבן, אמר על הדיווח: "אני לא דן בתקשורת עם הנשיא עם משרדו של התובע המיוחד".

 

חוקריו של מולר אמרו לצוות המשפטי של טראמפ כי הם שוקלים כתיבת דו"חות על ממצאיהם בשלבים, כשהראשון יעסוק בנושא שיבוש הליכי חקירה. כך מסרו שני גורמים המעורבים בדיונים. על פי תקנות התובע המיוחד, מולר מחויב לדווח על מסקנותיו באופן חשאי לסגן התובע הכללי רוד רוזנשטיין, שלו היכולת להחליט האם לפרסם את הממצאים לציבור.

 

"הם אמרו כי הם רוצים לכתוב דו"ח על שיבוש החקירה, והם צריכים את הריאיון עם הנשיא כשלב האחרון", אמר אדם המעורה בדיונים עם צוותו של מולר. עורכי דינו של טראמפ צופים כי הנשיא יישאל גם על ידיעתו על הקשרים בין אנשיו לבין גורמים רשמיים ברוסיה ב-2016. הגורמים המעורים בנושא אמרו כי הנשיא הביע בפני מקורביו כי הוקל לו עקב דבריו של מולר, מה שחיזק את רצונו להסכים לתשאול עמו.

חבריו של טראמפ אמרו כי הוא אמר כמה פעמים לאנשיו כי הוא אינו מהווה מטרה בחקירה וכי הוא מאמין שתשאול יעזור לשים את עניין החקירה מאחוריו.

אלכס ון-דר-זוואן (צילום: רויטרס)
שיקר בנוגע לקשריו וירצה 30 ימי מאסר. עורך הדין אלכס ון-דר-זוואן(צילום: רויטרס)

אתמול נשלח אלכס עורך דין ההולנדי וחתנו של אחד מעשירי רוסיה, ון-דר-זוואן , למאסר בן 30 ימים ונקנס ב-20 אלף דולרים, לאחר שבית משפט בוושינגטון קבע ששיקר בחקירתו בנוגע לקשריו עם גורם בקמפיין הבחירות של טראמפ ב-2016.

 

ון-דר-זוואן, בן 33, שעבד בעבר עם מנהלי הקמפיין לשעבר של טראמפ, פול מנפורט וריק גייטס, הוא הראשון לקבל עונש במסגרת חקירתו של מולר. הוא עבד עם מנפורט וגייטס ב-2012, לפני שגויסו לקמפיין של טראמפ, כשעבדו כיועצים פוליטיים של ראש ממשלת אוקראינה לשעבר ויקטור ינוקוביץ', המוכר כאוהד רוסיה.

 

במסגרת החקירה על קשרי רוסיה-טראמפ, מולר הגיש כתבי אישום נגד מנפורט בגין עבירות רבות, בהן ניסיון הלבת כספים ועבירות מס. מנפורט טוען כי אינו אשם. ון-דר-זוואן וגייטס הם מהארבעה שהודו בעבירות שייחס להם מולר - יחד עם מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של טראמפ וג'ורג' פפדופולוס, יועץ בקמפיין טראמפ. טראמפ כינה את החקירה "ציד מכשפות" והכחיש קשר עם רוסיה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים