שתף קטע נבחר

דילמה מעבר למסך: החיילות שמבחינות בין מחבל, מסית מרכזי ובלתי מעורב

בחדר מלא מסכים פועלות התצפיתניות, שאמורות להפעיל את הלוחמים בשטח. "אנחנו יודעות כבר לזהות פנים של פלסטינים, לדעת מראש איזה בנאדם בסדר, היכן יש חבורת ילדים ומי הוא המחבל", סיפרה ל-ynet קצינה מאוגדת עזה. צפו בתיעוד הפעילות וגם בסרטון של פיצוץ מטען שזיהו התצפיתניות

 

 

מתוך חמ"ל ממוזג עם מסכים רבים וגדולים מנהלות תצפתיניות אוגדת עזה בשבועיים האחרונים את אחת המשימות המורכבות של פיקוד הדרום מול קמפיין הפגנות הגדר של חמאס - זיהוי חשודים המתקרבים לגדר הגבול תוך הבדלה מהירה בין מחבלים חמושים, מפרי סדר מרכזיים, מפגינים בלתי מעורבים, רועי צאן ושב"חים שאינם חמושים, שחוצים את הגדר במכוון כדי להיתפס. בצה"ל אומרים כי הכוחות בשטח השבוע וביום שישי שעבר פעלו בהתאם להוראות הפתיחה באש. 

 

הלוחמים בשטח, שפרוסים על סוללות האדמה הגבוהות מול גדר המערכת, מוגבלים בזווית ראייתם, ומי שמסייעות להם הן "בעלות הבית" האמיתיות של הגזרה, התצפיתניות הקבועות, שנדרשות כעת לחדד עוד יותר את יכולתן מול המשימה שמעולם צה"ל לא עמד מולה בגזרה הדרומית: מניעת חציית גדר הגבול על-ידי רבבות פלסטינים.

 

סופ"ש לא שקט בגבול הרצועה - עדכונים אחרונים:

אחרי העימותים: "ישראל ביטלה כניסת משאיות עם צמיגים"

מאות בהלוויית העיתונאי שנהרג בעזה: "ישראל התנקשה בו"

אבו מאזן: די לברבריות, ישראל הורגת חפים מפשע

 

בארבעת החודשים האחרונים התצפיתניות התמודדו עם הנחות מטעני חבלה ליד גדר, מחבלים חמושים שמגיעים לגבול ומחוסלים בהכוונה שלהן, מסיתים מרכזיים שמנסים לחתוך את הגדר ולפרוץ לתוך ישראל, וכן, גם עם ביקורת שהושמעה נגדן, לרוב ללא הצדקה, על חלקן כביכול בתקלות מבצעיות שהובילו לחדירות פלסטינים לישראל.

 

"לא נראה לי שהיה מתח מבצעי כה גדול כאן מאז צוק איתן", סיפרה ל-ynet קצינת תצפיות מאוגדת עזה, סגן כרם אביניר. "החיילים בשטח רואים את מה שקורה מזווית מאוד ספציפית והתצפיתנית רואה את המרחב, מזהה מי מסוכן ומי לא. המלצות שלנו לכוחות מאפשרות לקבוע על מי לירות ועל מי לא. הכוח לא יורה לבד והיו מקרים שהכוח היה 'על' ולא ירה - ולא רק בהפרות סדר. אנחנו יודעות כבר לזהות פנים של פלסטינים, לדעת מראש איזה בנאדם בסדר, שלא בא לעשות רע כמו אחד שנושא שלט או דגל, מי הוא באמת רועה צאן, היכן יש חבורת ילדים ומי הוא המחבל".

 

מפגינים בגבול רצועת עזה (צילום: דובר צה
פעילות נגד ישראל בגבול הרצועה(צילום: דובר צה"ל)

 

חמש שעות של מעקב אחר מחבל

סגן אבינר השתתפה בלילה שבין רביעי לחמישי בסיכול פיגוע כאשר מחבל חמוש ברובה קלצ'ניקוב, ברימונים ובחגורת נפץ זוהה על-ידי התצפיתניות כשהוא ניסה להתקרב לגדר בחסות החשיכה. התצפתיניות הקפיצו את כוחות שריון וגולני שבגזרה, שבודדו את המרחב ואפשרו שליטה על האירוע. כעבור חמש שעות של מעקב אחריו, הוא חוסל על-ידי כלי טיס של חיל האוויר.

 

"האמירה שלנו לכוחות שהוא מחבל לא הייתה בקלות, אלא אחרי מעקב והסתכלות ממושכת, ניתוח התנוחות, שחזור הזוויות ובחינת זוויות הצילום מחדש. הוא קפץ, והתגלגל ונראה שהוא לא חף מפשע", אמרה סגן אבינר, "יש שקט בחמ"ל בשעות כאלה, וגם אחרי. זה לא שאנחנו ב'האיי' שזה נגמר. אנחנו יושבות עם התצפיתניות אחרי אירוע שכזה, מדברות איתן ומתחקרות כי הן ראו משהו מורכב. אומרים שאנחנו ה"עיניים של המדינה", אבל רק שבאים לפה מבינים כמה זה נכון. אנחנו מייעצים לכוחות הלוחמים היכן להתמקם ויודעות להכווין אש מטנקים, מכלי טיס ומכוחות חי"ר. הלוחמים פה נמצאים בארבעה חודשי קו והתצפיתניות פה בשירות קבוע של שנתיים".

מפגינים בגבול רצועת עזה (צילום: דובר צה
פעילות של חמאס בגבול הרצועה(צילום: דובר צה"ל)
 

 

לפני כארבע חודשיםם זכו תצפיתניות החטיבה הצפונית באוגדת עזה לשבחים ממפקדי הגזרה כשאחת מהן זיהתה שני פלסטינים מתקרבים לגדר על עגלה וסוס. השניים נעצרו 50 מטרים מהגדר ושם "התעסקו" עם הקרקע בצורה חשודה. הזיהוי לא היה קל, שכן בקרבת מקום התנהלה הפרת סדר אלימה שכללה כאלף מתפרעים שהגיעו משכונת סג'עיה ברצועה לעבר הגדר. "לא הייתה שם תנועה חשודה ובכל זאת קפצתי עם המצלמה לנקודה הזו", שחזרה השבוע בשיחה עם ynet התצפיתנית מאותה משמרת, רב"טית גל הלוי, "ראיתי שזה חריג והתעקשתי שהנקודה החשודה ליד התלתלית תיבדק על-ידי הכוחות".

 

כמה ימים לאחר מכן פוצץ המטען שהתגלה כרב עוצמה ויועד להרוג חיילים שפעלו ליד הגדר. המטען נוטרל באופן יוצא דופן ע"י מערכת הלייזר "אש קרה" ותיעודו נראה כך:

 

 

 

 

 

חברתה של גל זיהתה לפני כשבוע שני מחבלים שהתקרבו לגדר ליד שכונת זיתון העזתית. תוך דקות בודדות, לאחר שהמחבלים פתחו באש, ההכוונה של התצפתינית אפשרה לכוח גולני בשטח לחסל את שני המחבלים ללא נפגעים בצד הישראלי. תיעוד התקרית הופץ עוד באותו היום על-ידי צה"ל. בין שלל התקריות התצפיתניות של אוגדת עזה זיהו היטב את מפרי הסדר מלב ההפגנות וגם את הפלסטינים שטיפסו על קווי מתח גבוהים כדי לחבל בתשתיות צבאיות ליד הגבול.

 

חברתה של גל, רב"טית עומר קפלן, אחראית על הגזרה הסמוכה לאל בורייג' במרכז הרצועה, ממנה מגיעים לא מעט שב"חים פלסטינים: "אנו נדרשות להיות חדות יותר בשבועיים האחרונים כי כל דבר יכול להיעלם בין ההמון".

 

התדמית הבעייתית משהו של תנאי השירות בתפקיד התובעני של התצפיתניות ספגה לאחרונה מכה נוספת בשל פרסומים ברשת לפיהן בשל תפקודן חדרו מספר פלסטינים לישראל. רב"טית גל: "זה הרגיז במיוחד כי זה לא נכון. זה לא נעים לקרוא דברים כאלה. כתבתי גם פוסט תגובה בפייסבוק. בהתחלה לא רציתי להגיע לתפקיד הזה, אבל רק כשמגיעים לפה מבינים איזה משמעות גדולה והרגשה שקשה לתאר. אנחנו מבינות שחיי אדם ייפגעו או יינצלו בגלל העבודה שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
צילום של הנעשה בגבול הרצועה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים