שתף קטע נבחר

סערת טקס יום העצמאות: נתניהו נפגש עם אדלשטיין וייתכן שידליק משואה

לנוכח התנגדות יו"ר הכנסת לנאום ראש הממשלה בטקס הדלקת המשואות ואיומו לא להופיע לטקס, נועדו נתניהו ואדלשטיין. אחת האפשרויות שעלו בפגישתם היא שנתניהו ידליק משואה אך לא ינאם

 

בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין (צילום: מארק ישראל סלם, אמיר סלמן)
נתניהו ואדלשטיין(צילום: מארק ישראל סלם, אמיר סלמן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד הבוקר (יום א') עם יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, בניסיון ליישב את המשבר סביב טקס הדלקת המשואות. אדלשטיין איים להחרים את הטקס אם ינאם בו ראש הממשלה. בפגישת השניים עלתה האפשרות שנתניהו ידליק משואה אך לא ינאם.  

 

לפני שבוע וחצי פורסם ב-ynet לראשונה מכתבו של יו"ר הכנסת אדלשטיין לכל חברי הכנסת ועובדי המשכן, המתייחס לכוונתה של השרה רגב לשלב נאום של ראש הממשלה נתניהו בטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות בהר הרצל. אדלשטיין ציין במכתבו כי אם יחול שינוי בטקס - הוא ואנשי משמר הכנסת יחרימו את האירוע.

 

"אין ספק בעיניי כי אם יימחק אופיו הלאומי, תצא האש מן המשואות ותלבה את המחלוקות בינינו, המשוועות למנוחה. לכך לא נוכל לתת יד", כתב יו"ר הכנסת לח"כים.

 

אדלשטיין הוסיף במכתבו כי "ביומיים האחרונים עלתה מחדש הצעת רגב לבצע שינויים מהותיים בטקס הדלקת המשואות המסורתי המתקיים בהר הרצל. אם הדבר אכן יתממש תהיה זו לראשונה מאז קום המדינה פגיעה באירוע ממלכתי ביותר על לוח השנה, שבעיני רבים הוא מעין מקדש. אם הכנסת לא תהיה המייצגת היחידה של עם ישראל כבכל שנה בטקס, לצערי, הכנסת ואנשיה לא יוכלו לקחת בו חלק".

 

השרה רגב הודיעה בתגובה כי היא ממשיכה בתוכניתה לשלב את נאומיהם של ראש הממשלה נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס. במסיבת עיתונאים שערכה ביום ראשון שעבר במשרדה אמרה השרה רגב: "רק אני אחראית על טקס המשואות, לא יו"ר הכנסת".

 

אחרי שפירטה את התוכניות השונות לאירועי יום העצמאות ה-70 למדינה, נשאלה רגב על ההתנצחות הנמשכת עם יו"ר הכנסת בנוגע לאפשרות שראש הממשלה ינאם בטקס הדלקת המשואות. "ניסיתי להימנע מלהתייחס לכל מה שקורה בנושא הזה", אמרה רגב - ואז תקפה את אדלשטיין: "אני מאוכזבת מההתנהלות של יו"ר הכנסת. באמירות וההתנהלות שלו הוא פוגע בממלכתיות של הכנסת והממשלה".

 

יו"ר סיעת המחנה הציוני, יואל חסון, הגיב בטוויטר להסכם הפשרה הנרקם שיאפשר לנתניהו להדליק משואה: "כשראש הממשלה עסוק בעצמו ושרת התרבות של מדינת ישראל עסוקה בראש הממשלה, אז אנחנו מקבלים את 'נתניהו חולצה אפורה' שנדחף לפריים הדלקת המשואות בכל דרך אפשרית".

 

ההזמנה של נשיא הונדורס לטקס 

בסוף השבוע שעבר אישרה השרה רגב כי נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס הוזמן להשיא משואה בטקס לצד נציגת המרכז לסיוע ושיתוף בינלאומי במשרד החוץ (מש"ב). הודעת השרה רגב עוררה תרעומת במערכת הפוליטית, בעקבות הצעד שנראה כזה שיאפשר את השתתפותו של נתניהו בטקס. יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג פנתה אתמול לשרה רגב בבקשה לבטל את השתתפותו של נשיא הונדורס. לדברי זנדברג, מדובר ב"החלטה שערורייתית הנותנת לגיטימציה לנשיא שאחראי להפרות חמורות של זכויות אדם במדינתו, רק על מנת לתרץ את השתתפותו של נתניהו".

נשיא הונדורס הרננדס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נשיא הונדורס הרננדס(צילום: AFP)

גם בכירים לשעבר במשרד החוץ מתחו ביקורת על ההחלטה. ערן עציון, לשעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי ובכיר במשרד החוץ, ציין כי לפי כללי הפרוטוקול, אם נשיא הונדורס ישתתף בטקס בהר הרצל - לא נתניהו הוא זה שאמור ללוות הרננדס. לדברי עציון, דווקא נשיא המדינה ראובן ריבלין הוא זה שאמור לעשות זאת מתוקף הגדרתו ראש המדינה. בסביבת הנשיא ריבלין כבר הבהירו כי הוא אינו מתכוון להגיע ולנאום בטקס - גם אם יוזמן.

 

בהתייחסו לזימון של הרננדס לטקס צייץ עציון בסוף השבוע כי "אז כמה חשובה מדינת הונדורס למדינת ישראל? עד כמה מגיע דווקא לה שנשיאהּ ידליק משואה ביום העצמאות, בבחינת 'אותה בחרה ה"ה מירי רגב מכל העמים?' אז ככה - כמי ששירת כ-26 שנה במערכות החוץ והביטחון של ישראל, אני יכול להעיד בפני בית דין של מטה כי 'מעולם' לא עלה שמה של הונדורס בדיון כלשהו".

 

ויקטור הראל, לשעבר שגריר ישראל בספרד ומי שהיה המפקח הכללי של משרד החוץ, הזכיר את הימנעותה של הונדורס בהצבעה על תוכנית החלוקה באו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, שבסופה הוכרז על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל - מדינה יהודית ומדינה ערבית. לדברי הראל, "זה מאוד מפתיע שהזמינו את הרננדס. זו מדינה שלא רק שלא הצביעה בעד הקמת מדינת ישראל ב-48', היא הייתה מהנמנעות".

 

הראל הוסיף בנוגע להונדורס כי "הייתה שם שגרירות עד 1994, ו-25 שנה כבר שאין שם שגרירות שלנו. לא התייחסנו אליה כמדינת בעלת חשיבות במרכז אמריקה. תמיד היה לנו שגריר לא תושב שם. הקמת שגרירויות מצביעה על החשיבות שאתה מייחס למדינה מכל מיני שיקולים. כל זה, בנוסף לעננה שנמצאת מעל ראשו של מי שנבחר כנשיא - בעצם מביאה אותי למחשבה שאני לא מבין למה הוא זכה לכבוד הגדול הזה, הוא ומדינתו. זה שהוא בוגר מש"ב לא מכשיר אותו להביא את עצמו ומדינתו לטקס החשוב ביותר והמשמעותי ביותר שיש מבחינתנו. זה נראה לי תמוה".

 

הדברים שאליהם מתכוון הראל בדבריו על "עננה שנמצאת מעל ראשו" של נשיא הונדורס קשורים בין היתר למערכת הבחירות הסוערת בסוף השנה שעברה, שבסופה הוכרז הרננדס כמנצח – בצל טענות עיקשות של האופוזיציה לזיופים ולשחיתות. על רקע הטענות לזיופים פרצו הפגנות מחאה, ובהן נהרגו יותר מ-30 בני אדם. בנאום ההשבעה שלו בינואר קרא הרננדס לאחדות ואמר: "כשהבית מפולג ומסוכסך - הוא אינו יכול לעמוד על תלו. אני מבטיח להנהיג תהליך פיוס בקרב תושבי הונדורס כולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מארק ישראל סלם, אמיר סלמן
נתניהו ואדלשטיין
צילום: מארק ישראל סלם, אמיר סלמן
מומלצים