שתף קטע נבחר

אחרי ההאשמות: ניסיון להנמיך את הלהבות בין ישראל לרוסיה

בכירים דיפלומטים בירושלים ובמוסקבה טוענים בתוקף כי גם על אף חילופי המהלומות בנוגע לשאלה מי אחראי להחמרת אי-היציבות בסוריה - אין משבר דיפלומטי. "אין עימות עם רוסיה", אמרו בישראל - וברוסיה אישרו: "לא צריך להפוך זבוב לפיל"

 

"אין עימות דיפלומטי". נתניהו ופוטין, ארכיון (צילום: קובי גדעון לע"מ) (צילום: קובי גדעון לע
"אין עימות דיפלומטי". נתניהו ופוטין, ארכיון(צילום: קובי גדעון לע"מ)

מי אחראי להחמרת אי-היציבות בסוריה? זו השאלה שלגביה החליפו אתמול (ה') ישראל ורוסיה האשמות הדדיות. דוברת משרד החוץ במוסקבה אמרה כי תקיפת בסיס T4 בסוריה שיוחסה לישראל, ובמסגרתה נהרגו שבעה אנשי צבא איראנים, היא שהביאה למצב הנוכחי - אך בירושלים לא עמדו מנגד ותקפו כשגורם מדיני אמר כי "ההתבססות האיראנית בסוריה היא האחראית להחרפה".

 

הדברים מגיעים כשברקע האפשרות לתקיפה אמריקנית על משטר אסד בשל הטבח הכימי במזרח רוטה ויממה לאחר שיחתם הקשה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבה קרא האחרון לבן שיחו שלא להפר עוד את הריבונות של סוריה ולהימנע מערעור המצב. נתניהו, מצידו, הבהיר כי ישראל לא תאפשר לרפובליקה האיסלאמית להתבסס באופן צבאי בסוריה. המשמעות היא שישראל אינה מוכנה להשהות את המדיניות שלה בנושא - חרף איומי הנקמה של איראן. "בעניין הזה", אמר בכיר ישראלי, "ישראל תלך עד הסוף בלי למצמץ".

 

בינתיים, מאחורי הקלעים, בכירים דיפלומטים בישראל וברוסיה ניסו להנמיך את גובה הלהבות. "יש מדד אחר ליחסינו עם רוסיה ולמדיניות ההדדית של מניעת חיכוך", אמר גורם ישראלי בכיר. "המדד הוא האם הרוסים יפנו את מערכות ה-S-400 שלהם בסוריה לעבר מטוסינו, שיטוסו במרחב".

 

איראן בסיס T4 T-4 ()
בסיס T4 שהותקף

איראן בסיס T4 T-4 ()

מפה בסיס T4 חומס סוריה תקיפה ישראל ()

 

 

תקיפה אמריקנית בסוריה תיתפס כ"סטירת לחי" לפוטין

אלא שהרוסים, לעת עתה, לא הכריזו כי ימנעו ממטוסים ישראליים לפעול במרחב. המצב, עם זאת, בהחלט מורכב: איראן היא בת בריתה של רוסיה להגנת משטרו של אסד וכן מול ארצות הברית. המתיחות בין מוסקבה לוושינגטון יחד עם האיום במתקפה אמריקנית על דמשק בהחלט מעלים את מפלס המתח. האמריקנים אמנם אינם חותרים למוטט את משטר אסד, אבל אם יתקפו בסוריה ייתפס הדבר כסטירת לחי לפוטין, שלא הצליח למנוע מתקפה על בן בריתו.

 

בישראל, לפי שעה, מדגישים כי אין עימות עם רוסיה. גם במוסקבה הודיעו דיפלומטים רוסים כי המצב נותר כשהיה: "אין שום דבר חדש ולא צריך להפוך זבוב לפיל". למרות דבריה של דוברת משרד החוץ הרוסי, טוענים הגורמים כי הם לא האשימו את ישראל בחוסר היציבות בסוריה. "התגובה של ישראל נאמרה בשם גורם מדיני עלום. זה לא רציני".

 

איראן ממשיכה לאיים. חמינאי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
איראן ממשיכה לאיים. חמינאי(צילום: AFP)

 

ראש המוסד לשעבר הלוי: "ייתכן שנתעמת עם רוסיה"

אלא שיש גם מי שלא מתרגש מנסיונות ההרגעה של רוסיה. ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, אמר בריאיון לאיילה חסון בערוץ 10 שישודר מחר כי ישראל עלולה למצוא את עצמה בעימות צבאי מול רוסיה: "זו תהיה מלחמה שבה מעצמה עולמית שהתבססה מצפוננו, שהיא הגורם המכריע בגבול, ואנחנו נצטרך להתמודד איתה כדי לא להגיע לעימות".

 

"רוסיה הגיעה לסוריה על מנת להתבסס בה ולהישאר שם לאורך זמן", ציין הלוי. "היא בונה את הבסיסים שלה ואת היכולת שלה לעשרות שנים, ואני חושב שהיא לא תרצה בתבוסה של השותף האסטרטגי המרכזי שלה באזור - שזו איראן". לדברי הלוי, "גם אם חלילה נידרש לכך - נצטרך לדעת לצאת מעימות כזה כשידנו על העליונה".


פורסם לראשונה 12/04/2018 23:09

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי גדעון לע"מ
נתניהו ופוטין. ארכיון
צילום: קובי גדעון לע"מ
מומלצים