שתף קטע נבחר

עקב ההונאה: כאוס בבגרויות הטכנולוגיות

בשל החשדות לזיוף שעות של עשרות בוחנים, מתמודדים תלמידי המחשבים, אלקטרוניקה, רובוטיקה ועוד עם חוסר ודאות לגבי תאריכי ההגשות והבחינות. תלמיד משוהם: "מורחים אותנו". עוד מעט נצטרך להתפנות לשאר הבגרויות". מורה מהצפון: "זה בעייתי, יהיה קשה למצוא תאריכים"

 

התכתבות דחיית בחינות בגרות ()

מתוך פורום פנימי של מורים במקוצועות טכנולוגיים

חוסר ודאות לקראת הבגרויות במקצועות הטכנולוגיים: שבועות ספורים לפני תחילת עונת המבחנים בתיכונים, מעלה בדיקת ynet כי אלפי תלמידים במקצועות אלקטרוניקה, מחשבים, רובוטיקה, שיווק, הנדסת תוכנה ומנהל, עדיין ממתינים לתאריכי ההגשה והצגת עבודות הגמר שלהם. בשלב זה של השנה אמורים הבוחנים להיות משובצים וחלק מההגשות אף לצאת לדרך, אולם הדבר לא קרה בשל פרשת ההונאה במשרד החינוך שנחשפה בחודש שעבר.

 

בפורום פנימי של מורים במקצועות הטכנולוגיים נכתב: "לכל אלו ששואלים על בוחנים - מחכים להנחיות ממשרד החינוך. אף אחד לא יודע כרגע מתי יוצבו בוחנים".

 

מורה למחשבים מהקריות הסבירה: "זה בעייתי שבשלב הזה של השנה לתלמידים אין תאריכים לעבודת הגמר. נכון לעכשיו אין לנו מושג איך ומתי תיערכנה הבחינות. תלמיד שעבד במשך שנה כדי לקבל חמש יחידות בגרות במקצוע מסוים לא יודע מתי ייבחן. צריך לזכור שלחלק מהתלמידים הבחינה בפרויקט הגמר היא זו שמזכה אותם בסופו של דבר בבגרות. באזור שלנו יש ארבעה בתי ספר – למה לא לעשות סבב בין המורים? הרי יש פתרון לבעיה הזו".

 

לדבריה, בנוסף לעבודות הגמר אמורים התלמידים להתכונן גם לבחינות הבגרות שלהם ואי-קביעת תאריכים מקשה עליהם: "אם לא קבעו עד עכשיו תאריכים לעבודות הגמר, יהיה קשה מאוד מבחינה טכנית למצוא מועדים משום שהמערכת מאוד עמוסה. אם מספר הבוחנים היה יותר גבוה, אז אפשר היה להסתדר, אבל המספר הוא מראש קטן. אנחנו מאוד מתוסכלים. תלמידים שמעוניינים להמשיך לעתודה טכנולוגית נמצאים בבעיה קשה יותר. הם חייבים את הציונים שלהם בעבודות הגמר כדי להמשיך בתהליך".

ארכיון (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
ארכיון(צילום: אלעד גרשגורן)

התכתבות דחיית בחינות בגרות ()
התכתבות דחיית בחינות בגרות

על פי החשדות בפרשה ההונאה שפורסמה בחודש שעבר, במשך שנים דיווחו בוחנים על בדיקה של עבודות בהיקפים גבוהים יותר מאלו שבדקו בפועל (במסגרת חברה חיצונית שהייתה אמונה על בדיקת העבודות). משרד החינוך העריך שבכך גרפו הבוחנים לכיסם הפרטי סכום של כ-20 מיליון שקלים במשך ארבע שנים. עוד עלה כי בין הבודקים היו גם המפקחים עצמם. הנחיות ונהלים חדשים שיצאו לאחר חשיפת הפרשה הסדירו עניין זה ואסרו לאלתר על המפקחים לבדוק עבודות.

 

ממשרד החינוך נמסר: "עם חשיפת המקרה על ידי משרד החינוך, הוא נערך במקביל למנות אנשי מקצוע לתפקידים הנדרשים. המשרד ישבץ את גורמי המקצוע הרלוונטיים כבר בימים הקרובים. הודעה מסודרת תצא אל בתי הספר בהתאם".

 

עומרי דן, תלמיד במגמת הנדסת תוכנה משוהם, אמר על ההתמודדות עם המצב: "כרגע אנחנו עובדים על בניית האתר שלנו כחלק מהפרויקט. זו עבודה מאוד קשה, ובפסח הודיעו לנו שיש בעיה ושאין בוחנים לעבודות הגמר. דחו לנו את המתכונת ל-30 באפריל וזה מאוד בעייתי. אנחנו לא יודעים מתי אנחנו מגישים את העבודה. אנחנו אמורים לסיים את זה כדי להתפנות ולהתכונן לבגרויות אחרות.

 

"קיווינו שנסיים עם זה אבל מורחים אותנו כבר המון זמן. קבוצות הוואטסאפ סוערות והתלמידים זועמים. למה אנחנו צריכים לשלם את המחיר? עבדתי על הפרויקט הזה מאוד קשה, ופתאום אומרים לנו פשוט להסתדר. המצב מבולגן לגמרי. יש המון תלמידים שנמצאים בסיטואציה שלי ואנחנו חסרי אונים".

 

ממועצת התלמידים והנוער הארצית נמסר: "יש למצוא פתרון מיידי ולסיים עם הסוגיה שמהווה פגיעה בתלמידים רבים אשר מלאי חששות בנוגע לתעודת הבגרות שלהם כתוצאה מהמצב הנתון. המועצה קוראת למשרד החינוך ולגורמים הרלוונטיים לסייע ולתת מענה ותמונת מצב מיידית לתלמידים הרלוונטיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
ארכיון
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים