שתף קטע נבחר

המאמצים להגבלת כוחו של בג"ץ נמשכים

ראשי הקואליציה ייפגשו היום לדיון נוסף ביוזמת נתניהו על פסקת ההתגברות שתתן חסינות לחוקי הכנסת, גם אם הם פוגעים בזכויות יסוד. נקודות המחלוקת: על אלו נושאים תחול הפסקה וכמה ח"כים יצטרכו כדי לשריין חוק

המאמצים לקידום היוזמה להגבלת כוחו של בג"ץ מלהתערב בעבודת הכנסת נמשכים. היום (ב') תתקיים פגישה נוספת של ראשי הקואליציה בנושא. בפגישה שקיים אתמול נתניהו עם כחלון, שמתנגד ליוזמה, הוא הבטיח לו שכל מתווה ייעשה בהסכמה.

בנימין נתניהו (צילום: EPA)
נתניהו. המאמצים לקידום פסקת התגברות רחבה נמשכים(צילום: EPA)

המטרה העיקרית בהגבלת כוחו של בג"ץ היא הסדרת יחסי הכוחות בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. הדרך המוצעת למהלך היא חקיקת פסקת ההתגברות שנולדה כחלק מהניסיון לפתור את בעיית המסתננים לאחר שבג"ץ פסל את החוק.

 

פסקת ההתגברות המקורית התרחבה אחרי שנתניהו הבהיר שהוא רוצה פסקה רחבה בהרבה שלא תתמקד רק בחוק למניעת הסתננות, אלא בכזו שתאפשר לכנסת לחוקק חוק למשך ארבע שנים גם אם יש בו לדעת בג"ץ משום פגיעה בזכות יסוד.

 

היום תתקיים ישיבה נוספת של ראשי הקואליציה בנושא וברקע - חשדנות של חלק ממרכיבי הקאוליציה שלפיה נתניהו מעוניין להוביל לבחירות. שר האוצר משה כחלון, שמתנגד לפי שעה לפסקה המורחבת, ייעדר מהפגישה בעקבות נסיעת עבודה שנקבעה מראש לאיטליה. אבל בפגישה שקיים עם נתניהו, הבהיר לו ראש הממשלה כי הוא מעוניין בפתרון וכי כל מתווה שיובא ייעשה בהסכמה.

 

למרות הדברים שנאמרו בפגישה שנערכה בין השניים בארבע עיניים בסביבת ראש הממשלה אמרו שהוא מעוניין בכל זאת בפסקת התגברות רחבה שמקובלת על היועץ המשפטי לממשלה ועל רוב שותפי הקואליציה.

 

המודל לפסקה כזאת טרם הוחלט וגם הרוב שדרוש לחקיקה טרם הוסכם בין הצדדים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הציע אתמול במהלך הדיון כי חוק הפוגע בזכות יסוד יהיה תקף ויוגן מפני פסילה רק אם יתמכו בו 70 חברי כנסת. מנגד, בבית היהודי דורשים רוב של 61 חברי כנסת בלבד.


פורסם לראשונה 15/04/2018 23:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים