שתף קטע נבחר

לראשונה: הפרלמנט האירופי קורא לשחרור הישראלים בעזה

לחץ דיפלומטי של משרד החוץ הצליח לרכך משמעותית את הצעת ההחלטה שביקשה לגנות את ישראל וקראה בין השאר לחקירה בינ"ל של אירועי הירי על הגדר. לבסוף ההחלטה כללה אמנם ביקורת על המצור ועל ירי לעבר אזרחים, אבל גם גינוי חריף לחמאס ודרישה להחזיר את החטופים והגופות

 

אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין ()
אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין

הפרלמנט האירופי בשטרסבורג גינה היום (ה') את חמאס וקרא לראשונה לשחרור האזרחים הישראלים המוחזקים בידי הארגון בעזה והחזרת גופות החיילים. ההחלטה היא תוצאה של קמפיין דיפלומטי של משרד החוץ נגד הצעת ההחלטה שכללה גינוי חריף לישראל על רקע האירועים על גבול רצועת עזה בשבועות האחרונים.

 

הצעת ההחלטה המקורית כללה גינוי חריף של ישראל, קריאה לחקירת בבית הדין הבינלאומי בהאג, קביעה שצה"ל השתמש בכוח לא פרופורציונלי, קריאה לבחינה מחדש של הקשרים בין ישראל לאיחוד האירופי והקמת מיידית ועדת חקירה של הפרלמנט האירופי שתצא לעזה.

 

אך כאמור, ההצעה שונתה לחלוטין ונוספו לה סעיפים רבים שבאופן חריג תואמים את העמדה הישראלית בנושא עזה. בהחלטה שאומצה היום ישראל אמנם עדיין זוכה לגינוי על ירי על אזרחים ונקראת לסיים את הסגר, אך לא נקבע כי השתמשה בכוח בצורה בלתי פרופורציונלית. הפרלמנט האירופי קורא לחקירה אך מציין שישראל חוקרת עצמה על ידי צוות שהקים הרמטכ"ל. שאר היוזמות האנטי-ישראליות בהצעת ההחלטה נותרו בחוץ. לעומת זאת, ההחלטה קוראת לראשונה לשחרורם המיידי של אברה מנגיסטו, הישאם אל סייד ולהחזרת גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול.

מפגינים בגבול רצועת עזה (צילום: MCT)
מפגינים בגבול רצועת עזה(צילום: MCT)
 

עוד מדגישה ההחלטה שחמאס הוא ארגון טרור שהפך את עזה למוקד טרור ולא מאפשר לאזרחים ליהנות מזכויות בסיסיות, מונע שיקום של הרצועה וממשיך לחבל בפיוס הפלסטיני. ההחלטה מטילה את האחריות לניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה על חמאס ומגנה את הארגון על פעילות טרור, ירי רקטות, ניסיונות חדירה לישראל, חפירת מנהרות ושימוש באזרחים כמגנים אנושיים. עוד קובעת ההחלטה כי לפלסטינים אמנם יש זכות למחאה בדרכי שלום, אך על המנהיגים בעזה להימנע מהסתה לאלימות ולהבטיח שההפגנות לא ינוצלו לצרכי טרור.

 

שגריר ישראל באיחוד האירופי ובנאט"ו, רוני לשנו יער: "מלבד העובדה שהצלחנו לדלל ולהוציא מההחלטה אלמנטים שערורייתיים ואנטי ישראליים, והוספת התייחסויות ביקורתיות קשות לחמאס, האלמנט החשוב לנו ביותר הוא הקריאה הברורה לשחרור מיידי של האזרחים הישראלים וגופות החיילים בעזה. זהו נושא שאנו מעלים כאן ללא הרף מול גופים אירופיים. חשוב שסוף סוף, לראשונה, יצאה מהפרלמנט האירופי קריאה חד משמעית וברורה בנושא".

 

סגן יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט האירופי, אנדרס ויסטיסן, אמר בהודעה לעיתונות: "אני מקבל בברכה את ההחלטה המדגישה שחמאס הוא ארגון טרור וקוראת לשחרור האזרחים הישראלים והשבת גופות החיילים. אף שההחלטה אינה מושלמת והשמאל ממשיך לדחוף לטשטוש המציאות בעזה, אני שמח שהקבוצה השמרנית בפרלמנט (ECR) דוחפת לכך שישמע קול ההיגיון. בהזדמנות זו אני מברך את ישראל לרגל חגיגות 70 שנה לעצמאותה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין
מומלצים