שתף קטע נבחר

המלחמה על זכויות האישה מגיעה לזירת הסומו

דת השינטו אוסרת על נשים להיכנס לזירת הסומו משום שהן "לא טהורות", ואפילו נשות רפואה שרוצות להציל חיים מתבקשות להסתלק. אחרי שעל ראשת עיר יפנית נאסר לנאום מתוך הזירה כפי שמתאפשר לעמיתיה הגברים היא יצאה למאבק: "וכשתהיה לנו ראשת ממשלה? גם אותה תוציאו מהטבעת?"

המאבק למען זכויות הנשים ביפן הגיע לאחרונה לתוך אולם הסומו: החלטה שהתקבלה לפני כשבוע וחצי לאסור על ראשת עיר יפנית לשאת נאום בתוך זירת סומו עוררה זעם - במיוחד בהתחשב בכך שהיא התקבלה יום אחד אחרי שכמה נשים נדרשו להסתלק מזירת סומו אף שהן נכנסו אליה כדי להציל את חייו של גבר שהתמוטט.

זירת סומו יפן אפליית נשים נאום (צילום: AFP)
נקגווה נאלצת לנאום מחוץ לזירה(צילום: AFP)

המסורת ביפן אוסרת על נשים להיכנס לזירות הסומו העגולות, משום שהזירה נחשבת למקודשת בדת השינטו, זו שממנה צמח הספורט המפורסם. הסיבה לאיסור היא שהנשים נחשבות "לא טהורות מבחינה דתית".

 

ביום שישי לפני כשבוע וחצי ניסתה טומוקו נקגווה, ראש העיר טקרזוקה שבמערב יפן, לנאום בזירת סומו כפי שעושים לעתים קרובות ראשי ערים שהם גברים – והדבר נמנע ממנה. "אני אישה אבל אני גם אדם", אמרה אז בנאום שנישא מדוכן שהוצב מחוץ לזירה. "אבל כיוון שאני אישה, ולמרות שאני עומדת בראש עיר, אני לא יכולה לנאום בתוך הזירה. זה מצער ומשפיל". היא זכתה לתשואות מהקהל.

זירת סומו יפן אפליית נשים נאום (צילום: AFP)
נשים חשות לעזור לראש העיר שהתמוטט. הן נקראו להסתלק(צילום: AFP)

נקגווה כבר נאמה מחוץ לזירת סומו בשנה שעברה, כשהעיר אירחה תחרות סומו, אבל לאחרונה היא הסבירה שבאותם ימים לא הבינה שהכניסה לטבעת הסומו נמנעה ממנה משום שהיא אישה. אחרי שראתה ראש עיר גבר נואם בתוך הטבעת ניסתה לשכנע את הגוף המארגן את תחרויות הסומו לאפשר גם לה לעשות זאת: "יום אחד אולי תהיה לנו ראש ממשלה אישה. אני רוצה שהם ינסו לחשוב אם הם ימנעו את זה ממנה. לא חשוב לגלות אומץ ולעשות רפורמה תוך כדי השמירה על המסורת?".

 

דוברת עיריית טקרזוקה יוקי מייטה אמרה כי נקגווה מתכוונת להגיש בקשה נוספת לנאום מתוך הטבעת בפעם הבאה שבעיר תיערך תחרות סומו.

זירת סומו יפן אפליית נשים נאום (צילום: AFP)
ראשת העיר טקרזוקה. תמשיך להתעקש(צילום: AFP)

בין הבכירים שזכו לנאום מתוך זירת סומו היה ראש העיר מאיזורו שבמערב יפן. לפני שבוע וחצי, בשעה שנאם, הוא התמוטט. כשכמה נשים, בהן אישה שהיא אחות במקצועה, מיהרו לעזור לו – הן נקראו שוב ושוב ברמקולים לצאת מהזירה. יו"ר התאחדות הסומו אמר כי ההודעות הללו במערכת הכריזה היו בלתי הולמות בהתחשב בכך שחיי אדם היו בסכנה. "אני מתנצל מעומק הלב", אמר, והודה לנשים על עזרתן.

 

האירוע עורר סערה ביפן, מדינה שבכל הנוגע לשוויון בין המינים עדיין איננה מהמתקדמות בעולם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מחוץ לזירה. נקגווה
צילום: AFP
מומלצים